Hvor stor en trafo?? - Page 2

Re: Hvor stor en trafo??

Jep, men skrotter man eksempelvis vindmøller, har man adgang til
kondensatorer fra sådanne kan det lade sig gøre.

Pas....

Re: Hvor stor en trafo??

Ja, det må være tan phi, der giver den afsættelse?

--
Anders Henriksen
supermule [snabela] lite [punktum] dk

Re: Hvor stor en trafo??

    Men hvordan blir det så et problem... hvad ville f.eks. være tæt på cos
phi = 0 ? og stadig virke, og derved give problemer med de gamle målere
? tænker på, hvis det ikke vil virke der, så er der vel ingen der laver
det  ;)

--
VH
Lars Molnit

Kondensatorer og spoler ligger meget tæt på 0. Det vil sige visse elmotorer
og f.eks. lysstofrør kan have meget lav power factor (et udtryk for cos
phi). F.eks. er alle (?) arbejdslamper med rør som lysende element udstyret
med en drosselspole, netop for at holde denne power factor oppe på et
acceptabelt niveau. Switchmode forsyninger er af samme årsag (ok, det er kun
een af årsagerne) udstyret med en PFC (Power Factor Controller). Meget
udstyr kan have en lav power factor på f.eks. 0,2.

Jeg har mine tanker om hvorfor dette er så ilde set, men jeg er ikke sikker,
så andre må gerne komme med deres tanker om dette.

Klaus har skrevet, at det er af hensyn til trafoerne på forsyningsnettet -
det lyder rimeligt. Kan der være andre årsager. Brændstoføkonomi?

--
Anders Henriksen
supermule [snabela] lite [punktum] dk

Re: Hvor stor en trafo??

Der var jeg vist lige lovlig hurtig. Power factor knytter sig vist specielt
til switch mode-forsyninger, og der handler det ikke (så meget) om egentlig
faseforskydning, men mere stærke strømtræk på "mærkelige" tidspunkter, ude
af trit med forsyningsspændingen.

Men ellers ser man rundt omkring ved forskelligt ydstyr fasekompenserende
kredsløb rundt omkring i f.eks. motorer (kapacitiv tilpasning) og ved f.eks.
lysstofrør (induktiv tilpasning).

--
Anders Henriksen
supermule [snabela] lite [punktum] dk

Re: Hvor stor en trafo??

    Så hvis man fjerne denne ? så vil de gamle målere måle forkert ? men
vil lampen så stadig kunne lyse ?

    Yeps, husker godt fra skoletiden da de blev vist frem... det der så
iretere mig er når der er kloge hoveder fra DTU, som snakker om PFC som
om det har noget at sige hvor energi effektive udstyret er, selv om at
en 0,2 PFC som bruger en 1W, stadig er det samme som en 0,95 PFC enhed
som bruger 1W.

    hmmmm, gætter på det er forsynings nettet, og målerne problemerne ene
og alene ligger i... som der er nu om dage, tror jeg de fleste
switchmode forsyninger er pænt ligeglade med hvordan de andre enheder i
huset arbejder.

    tjaaa, hvis du tænker på tilført energi vs. indtjent via aflæsning.

--
VH
Lars Molnit

Ja. lampen vil kunne lyse, og måleren vil måle noget mindre end ellers.

Ja, det er rigtigt: 1W afsat er 1W uanset hvad, men strømtilførslen for at
afsætte denne ene watt, kan kan jo optimeres temmelig en del :-) Hvorfor
trække 3A, hvis du kan nøjes med 0,75?

Ja, sådan noget. Jeg kunne forestille mig, at effektiviten set fra elværket
vil lide under et lavt cos phi.

--
Anders Henriksen
supermule [snabela] lite [punktum] dk

Re: Hvor stor en trafo??

Den åh, så dårlige samvittighed og dårlige nattesøvn :-) tror jeg...

--
Anders Henriksen
supermule [snabela] lite [punktum] dk

Re: Hvor stor en trafo??

    *LOL* som du dog kan skrive det... ok, jeg lurede nu mest ren
sikkerheds mæssigt, om der vil være nogen problemer som f.eks. at HFI
eller andet ikke kan registrere pga. man for ødelagt cos phi ???

--
VH
Lars Molnit

Nej, H(P)FI måler fejl i forhold til jord, og måler kun på strømmen faserne
og nul imellem, så det skulle ikke give problemer.

--
Anders Henriksen
supermule [snabela] lite [punktum] dk

Re: Hvor stor en trafo??

Nu er denne "drosselspole" jo også enstrømbegrænser, hvad der er dens
hovedopgave. Lysrør løber lynhurtig løbsk, hvis ikke man holder igen.

Erling

Re: Hvor stor en trafo??

Nej det vil det nu ikke, for lysstofrør gælder det at de skal
strømreguleres, og det er også droslens opgave, ud over at skabe
tændspænding. Når røret er tændt kan du kortslutte droslen > røret lyser
meget kraftigt, og kortvarigt  ;-)

Det er for at undgå harmoniske forstyrrelser på nettet. Hvis at Du har en
ringkernetrafo, der "snerrer" ad dig, så kan du være sikker på at din
forsyningsspænding ikke længere er en ren sinus, (typisk et lille
dc-offset).

sikker,

Det er forsyningsnettet. Det er dimensioneret til en nogenlunde fornuftigt
forhold mellem strøm og spænding. Alt andet ville nødvendiggøre væsentlig
større kobber/alu mængder for den samme effekt.

forsyningsnettet -

Elværkerne er nogenlunde ligeglade med aflæsningen, det handler om
omkostninger ved forsyningsnettet.

mvh
Orla

Re: Hvor stor en trafo??

Ja! Der et jo rigtigt. Utroligt, hvad man glemmer i varmen :-/