Hvor stor en trafo??

Hejsa

Til et lille hyggeprojekt skal jeg bruge tre trafo'er, men jeg er i
tvivl om hvor mange VA de skal være på!

Link til projektet: http://www.huebsch.at/train/Elektronik/Elektrostat.htm

Jeg har en ide om at den første skal være ca 10 - 15 VA og de to næste 1
- 2 VA

Er det helt hen i skoven???

--
Søren Bay
Email: bay SNABELA cool.dk

Re: Hvor stor en trafo??

Nej, der skal jo ikke så nogen strøm i dem, så en meget lille type
rækker. Jeg brugte en 5W i indgangen, og et par 2VA i udgangen, da jeg
byggede sådan een for nogle år siden. Jeg brugt BY208-1000 dioder, men
det har vel ikke nogen prakrisk betydning.

Et godt råd: kom ikke til skade, og sørg for at bruge ledning, hvis
isolering kan holde til de høje spændinger. Ellers slår det igennem. Jeg
havde noget silikone isoleret ledning.

Bo //

Re: Hvor stor en trafo??

Bare af nysgerrighed - hvad er det forskellen er på watt og VA? Hvad er
formelen for udregningen?

--
Søren Bay
Email: bay SNABELA cool.dk

Re: Hvor stor en trafo??

 > Bare af nysgerrighed - hvad er det forskellen er på watt og VA? Hvad er
 > formelen for udregningen?

kort forklaring:

Hvis du har en ohmsk forbruger på en vekselspænsing, er watt og VA det
samme, idet strøm og spænding er i fase. Hvis forbrugeren er reaktiv,
kommer strøm og spænding ud af fase. Men strømmen vil stadig opvarme
kobbermodstanden i viklinen.

Elværkerne er ikke interesseret i at der trækkes strøm, uden at de
leverer reel effekt, så derfor er der krav om at reaktive belastninger
(motorer, lysstof armaturer etc) fasekompenseres, ofte med en kondensator.

Bo //

Re: Hvor stor en trafo??

    Nok det mest dumme spørgsmål længe.... men hvorfor ? er det fordi de ik
kan måle forbruget så ?

--
VH
Lars Molnit

dumt spm?
-nej, men jeg kan bare ikke svare. Håber andre kan ?

Bo //

Re: Hvor stor en trafo??

Sådan var det (er det) med de gamle mekaniske målere.

I dag forsøger man at holde nettet på en cosPhi på 1, det vil sige at
strøm og spændign er 90 grder forskudt. Det andet kan give problemer med
transformere.

I nogle lande(områder) skal eksempelvis vindmøller kunne levere 0,95
induktivt 8 timer i døgnet 0,95 kapasitivt i 8 timer og 1,0 de sidste 8.
Det gør man for at udbalancere store induktive forbrugere og stora
kapacitive forbrugere. Har været udsat for at eksempelvis en bilfabrik
trak _meget_ induktivt. Det kunne vi så hjælpe med til at modevirke med
møller der kører kapacitivt.

Desuden er kabler kapacitive, så de giver også noget....

Re: Hvor stor en trafo??

Der er jo heller ingen mening i at trække en masse strøm ved 0V...

Æhh, den må du lige forklare igen... cos phi = 1 = 90 gr. faseforskydning?
Du må mene 0 gr.?

--
Anders Henriksen
supermule [snabela] lite [punktum] dk

Re: Hvor stor en trafo??

Strøm og spænding skal være 90 grader forskudt for hinanden.

Re: Hvor stor en trafo??

Det fatter jeg ganske enkelt ikke... :-( Der hvor jeg kommer fra tilstræber
man 0 gr. = cos phi = 1.

--
Anders Henriksen
supermule [snabela] lite [punktum] dk

Re: Hvor stor en trafo??

Det kan være varmen der spiller mig et puds og det faktum at jeg måler
spænding fase/fase og strøm i en enkelfase....

Re: Hvor stor en trafo??

 > I dag forsøger man at holde nettet på en cosPhi på 1, det vil sige at
 > strøm og spændign er 90 grder forskudt. Det andet kan give problemer med
 > transformere.

Øh: cosinus til 0 grader er 1. cos til 90 grader er 0.

Man tilstræber at strøm og spænding følges ad, uden fasedrejning.

BO //

Re: Hvor stor en trafo??

Øøøh, (okay det er varmt)

Re: Hvor stor en trafo??

ca 90 grader :-)

Bo //

Re: Hvor stor en trafo??

Og det hedder "i fase".

Erling

Re: Hvor stor en trafo??

Nej jeg tror Klaus var faseforskudt :-).

Re: Hvor stor en trafo??

    Så hvis jeg har en af de rigtig gamle sataner, så skal jeg bare ha mine
ting til at være ude af fase, så vil de ikke blive målt fuldt ud ?

    Vil så lige undskylde for at rode jer ud i det med cos phi diskution ;)

--
VH
Lars Molnit

Der er lige der, hunden ligger begravet: P = U * I * cos phi.

Hvis cos phi = 0, har du et problem. Godt nok kan din måler ikke mærke
strømtrækket - men på den anden side kan du ikke afsætte nogen effekt i dit
udstyr, og dermed virker det ikke.

--
Anders Henriksen
supermule [snabela] lite [punktum] dk

Re: Hvor stor en trafo??

Men sørger du for at du får en håndfuld kondensatorer til at trække
totalt skævt, vil der afsættes (gratis) varme i kondesatorene.

Re: Hvor stor en trafo??

    ;) det kræver vel en del før det kan bruges som discount El-varme, og
er det ulovligt at lave sin egen lille El-radiator på denne måde ?

--
VH
Lars Molnit