Hvor meget strøm bruger en strømforsyning?

Hvis jeg belaster min strømforsyning i pcen med det samme setup (grafik,
bundkort og drev) har det så nogen indflydelse på mit forbrug om maxeffekten
på strømforsyningen er 200, 300, eller 400 watt?

Lige nu har jeg en dejlig stille 400 watt strømforsyning, men jeg er i tvivl
om, om jeg har brug den størrelse (hvordan regner jeg det ud?).

Jeg dropper ideen om en htpc, og sætter i stedet pc over nær fjernsynet. Så
skal jeg bare skaffe vga-forlængerkabel så jeg kan flytte skærmen.

Men jo flere timer pcen kører, jo flere watt forbruges. Derfor spørgsmål om
strømforsyning.

mvh

Tony
barton @ 3200, dvdrw, abit nf7, radeon 9200, 8 gb ide, 120gb sata

Re: Hvor meget strøm bruger en strømforsyning?

Ja, det kan det sagtens. Det har noget med strømforsyningens effektivitet at
gøre. En 300W strømforsyning der er belastet 70% kan f.eks. have en bedre
effektivitet end en 400W der er belastet 52%. Så simpelt er det dog ikke, da
det er en kombination af belastningen på flere forskellige spændinger. Det
sikreste resultat er at måle strømforbruget med de forskellige PSU'er.

Det er ikke så ligetil at regne ud, da det afhænger af en masse ting. Det
nemmeste er igen blot at prøve med en mindre PSU. Hvis den er lidt for lille
vil maskinen typisk bare blive ustabil under belastning.

Hvis det er denne maskine, vil jeg ikke mene at du har brug for mere end
300W. Jeg har selv en maskine med lignende specifikationer der kører fint
med en 300W PSU.

signing off.. Martin Sørensen

Re: Hvor meget strøm bruger en strømforsyning?

Tusind tak for svar. Jeg vil låne en strømmåler og teste udstyret.

Tony

Re: Hvor meget strøm bruger en strømforsyning?

Altid _for_ meget ;)

--
Rado

Re: Hvor meget strøm bruger en strømforsyning?
maxeffekten
tvivl

Virkningsgrad ved den reelle last * den reelle last. Typisk er kurverne nær
umulige at få opgivet - ligesom de kan afhænge af hvilke spændinger
forbruget ligger i (som Martin pointerer).
En væsentlig ting synes at være om der er aktiv eller passivt PFC (power
factor correction) i. Og effekten/forskellene for disse kan iøvrigt også
snyde de billige elmålere!

Ikke flere W, men flere Wh. (ikke mere effekt men mere energi)

Hvis du skal skifte skal der en større undersøgelse til. Jeg ville ikke
gide...
Jeg tror der er laaangt mere at hente ved fx. at skifte Barton'en til en
Winchester!

Mvh.
 Anders (Winchester 3200+ & NorthQ 4001A)

Re: Hvor meget strøm bruger en strømforsyning?

Hmm... jeg har læst nogle artikler om dette (har ikke et link, men kan
sikkert finde det).
På den måde vi afregner forbrug af elektricitet i Danmark har PFC INTET at
sige. Det koster elselskablet mere hvis ingen brugere har PFC, men det er
ikke noget du som slutbruger kan mærke (direkte anyway; det kan godt være de
sætter prisen op for alle deres kunder hvis det bliver for dyrt at regulere
for PCF).
Du får derfor ikke selv noget ud af at bruge active i stedet for passive PFC
(Power Factor Correction).

Re: Hvor meget strøm bruger en strømforsyning?

Men PFC kan være nødvendigt for at overholde CE specifikationerne.

Re: Hvor meget strøm bruger en strømforsyning?

Det ved jeg så ikke noget om.
Ved bare at al den hype om active PFC er blæst ud af propertioner :)

Re: Hvor meget strøm bruger en strømfor syning?

    Det kan vi hurtigt blive enige om... det hjælper ikke en dadel når en
forsyning har en 99% PFC, men en effektivitet på 70% maks.

    Nå, men nå for vi af se, der er jo 1Watt konference i marts mdr. så må
vi se om ik der kommer skub i PSU test osv. så det blir synligt hvordan
de opføre sig... lige nu har TI kun lave test af 5-6 stykker med grafer
over belastning vs. efektivitet, og den viser klart at bare fordi det er
en super lownoise dyr forsyning at den så er ok effektiv i stort nok
område. Detsvære er denne test ikke offentligt... endnu ;)

    Dette er ren og skær udtalese som privat person, og har intet med mit
arbejde at gøre...

--
VH
Lars Molnit

Det vil jeg da godt kommentere lidt på:

Jeg har læst flere artikler om vores forsyningsnet her i Danmark, og den
generelle konklusion her er egentlig lidt skræmmende:
Hvis du forestiller dig et boligområde hvor al effekt optages med det
strømtræk som en passiv brokobling med efterfølgende lyt optager, vil
distributionstransformeren (f.eks 10kV/0,5kV) der typisk står i en grøn
iskiosk kun kunne levere en 1/3-del af den påstemplede mærkeeffekt. Med det
typiske strømtræk vil der også opstå meget store strømme på nullederen,
hvilket vores distributionsnet generelt ikke er designet efter. Udover dette
vil isolationen udslides meget hurtigere i transformeren på grund af
væsentligt indhold af højere harmoniske (150Hz, 250Hz, 350Hz, ...). Hvis du
i dag kigger på kurveformen af den spænding der vælter ud af stikkontakten
derhjemme, kan du med det blotte øje se at den er flad i toppen. Sådan en
spænding er ikke særlig sund for nogen som helst elmotor eller 50Hz
transformator. Transformeren vil brumme, og der vil være et øget varmetab i
motoren sammen med momentrippel.

Alt dette betyder reduceret levetid, højere varmetab, og hvem skal nu betale
for det??

Uanset hvilken type PFC (aktiv, passiv) du indbygger i din PSU, vil PFC'en
isoleret set give anledning til en lavere virkningsgrad på strømforsyning.
Men tages hele forsyningsvejen med fra kraftværksgeneratoren ud til dig, er
der altså en betydelig besparelse at hente.
- Tjaeh og ud over det kan du effektbelaste din 10A-sikringsgruppe noget
hårdere hvis belastningen ses som rent ohmsk...

Mine 25 cent.

/Claus

Re: Hvor meget strøm bruger en strømforsyning?
[SNIP]

Interessant :)
Men i realiteten, er én enkelt computer med passiv i stedet for aktiv PFC
nok til at gøre en forskel for hustandens elnet?
Jeg er enig i at man indirekte betaler det igen, da elværket skal bruge
ressourcer på at "rette strømmen ud", og derved i længden bliver nødt til at
hæve priserne.
Men hvis en enkelt computer med dårlig PFC er nok til at gøre en forskel for
privatpersonen er det da helt klart noget man skal tage med i betragtning.

Hvis 25 cent er alt man kan spare, har det nok ikke det store at sige ;)

Re: Hvor meget strøm bruger en strømforsyning?
Hejsa,

Når du nu bruger 'passiv' og 'aktiv' om ordet PFC tænker jeg straks på en
monster-stor drossel (passiv), eller en lille drossel og en MOS-FET
(Boostkonverter, aktiv).

Ja, måske..
Men så er der også lige videoen, TV-et, DVD-en, mobilladeren,
stereoanlægget, den elektriske tandbørste, mikrobølgeovnen,

Jeg har engang diskuteret dette med en 'professor' på AAU:

Professoren:
"Det der PFC på elektronikprodukter, det er da _kun_ noget en eller anden
åndsvag svagstrømsingeniør har fundet på..."

Den opmærksomme studerende:
"Hvem mon har opsat kravene til PFC?
    * Kunden, fordi han ønsker at betale mere for sit konsumprodukt, mod at
han foretager et pænere strømtræk fra nettet??
    * Producenten af det kost-sensitive produkt, fordi han kan reklamere med
'active PowerFactorController included'??
    * Energistyrelsen, fordi den samlede effektivitet på produktet bliver
lavere??

'Professoren' svarer til alle spørgsmål blot med nej.

Dernæst det dræbende spørgsmål fra den opmærksomme studerende:
    * Mon det er nogle krav forsyningsselskabet/netoperatøren har indført??

'Professoren' gik blot uden at give et svar.

/Claus
(der mener alt skal PowerFactor reguleres, om det så er den lille 1W
tandbørsteoplader).

Re: Hvor meget strøm bruger en strømfor syning?

    Men det har ikke særlig stor påvirkning om forsyningen har for meget
tab eller ej ;) f.eks. er 30% tab stadig 30% tab lige meget om PFC er
bedre eller dårligere.

--
VH
Lars Molnit

Det var heller ikke det jeg skrev! Jeg pointerede bare at 40krs måleren fra
den lokale iskiosk godt kan blive snydt ved sammenlignende  målinger på
forsyninger med/uden PFC.

de
regulere
PFC

Det var nu mit indtryk at aktiv PFC var en mere effektiv måde at opnå samme
effekt som den passive. At selve PFC'en ikke slår igennem på elregningen
betyder jo ikke at selve kredsløbet ikke gør ;-)

Mvh.
 Anders

Re: Hvor meget strøm bruger en strømfor syning?

Ja, men ikke ret meget ;-)

Du kan finde en flok tests af ATX PSU'er på dette site:
http://www.silentpcreview.com/article81-page1.html

Der er forskel på effektiviten af de forskellige PSU'er ved forskellige
belastninger - men tommelfinger reglen om 70% holder nu meget godt.

Jeg har den sidste uges tid leget med en målt kwh-meter på min
hjemmeserver og et mockup med et VIA Epia board.

Lagde jeg de fabrikantopgivne strømforbrugstal sammen og sammelignende
med det målte forbrug passede det med (ca.) med 70% effektiv PSU.

Jeg kunne ved samme øvelse se at jeg ikke ville spare kroner ved at
skifte serverens nuværende bundkort med 800MHz Celeron CPU ud med et VIA
Epia M10000.

--
-jens

Re: Hvor meget strøm bruger en strømforsyning?

Hvor mange kroner drejer det sig om?

Det kunne være jeg skulle måle lidt på mine servere :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Re: Hvor meget strøm bruger en strømforsyning?

Say: 24*365 kWh/år/W.
Eller i runde tal mellem 12 og 13kr om året pr. W (hvis udstyret kører
24/7)...

/Anders