Hvor mange watt på en 1.5kvdrt/13Amp stikkontakt

Er der nogen der ved hvor mange watt man kan trække på følgende el
installationer:
1.5 kvadrat ledning / 10amp (er 2300 watt ' ik)
1.5 kvadrat ledning / 13amp ?
2.5 kvadrat ledning / 13amp ?
2.5 kvadrat ledning / 16amp ?

Re: Hvor mange watt på en 1.5kvdrt/13Amp stikkontakt

10A x 230V = 2300W
13A x 230V = 2990W
16A x 230V = 3680W

Re: Hvor mange watt på en 1.5kvdrt/13Amp stikkontakt
13A x 230V = 2990W

...det gælder også med en 1.5 kvadrat ledning ik :o)

Re: Hvor mange watt på en 1.5kvdrt/13Amp stikkontakt

Jo.

Nic

Re: Hvor mange watt på en 1.5kvdrt/13Amp stikkontakt

Jo du kan sådan set også trække 100A på en 0.75 kvadrat.....

Spørgsmålet er spændingen og strømmen... og så det spændingsfald man vil
acceptere.. kvadraten er ligegyldig når der snakkes watt..

Hvad skal du bruge disse tal til ???

MVH Bojer

Re: Hvor mange watt på en 1.5kvdrt/13Amp stikkontakt
Prøv, det holder ikke længe. (tiden afhænger så af din spænding)

ikke helt, fordi at trækker du for mange watt smelter ledningen
--
Calle

Re: Hvor mange watt på en 1.5kvdrt/13Amp stikkontakt

Ja, men så kan man bare gå op i spænding, derved falder strømmen og den
afsatte effekt i ledningen.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: Hvor mange watt på en 1.5kvdrt/13Amp stikkontakt

Det er jo lige det... tidsfaktoren er bestemt også en der skal tages
med.....

Har du hørt om nedkøling..... super leder osv.....
men ellers helt enig.. jeg synes bare det oprindelige spørgsmål var lidt
dårlig formuleret

Det var som bare det jeg ville pointere...

MVH Bojer

Re: Hvor mange watt på en 1.5kvdrt/13Amp stikkontakt
Ok, så er vi enige

--
Calle

Re: Hvor mange watt på en 1.5kvdrt/13Amp stikkontakt

.....jeg skal bare tilslutte en ovn (2900Watt) på en gruppe med 13Amp
sikring. Men så blev jeg bare nysgerrig om hvordan det hele hænger sammen,
men jeg er blevet lidt klogere nu (og dog også lidt mere forvirret *G*). Men
det korte og lange er, at det lader til det lige kan lade sig gøre.
Jeg skal nok bruge dk.teknik.el fremover ;-)

Re: Hvor mange watt på en 1.5kvdrt/13Amp stikkontakt

Det kan godt lade sig gøre. Men der bliver nok lidt spændingsfald og
effekttab i kablet. Men der skal altså ikke sættes noget andet til gruppen.

Re: Hvor mange watt på en 1.5kvdrt/13Amp stikkontakt
Hej Thomas,

Og længden af kablet.

En modig påstand ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

igen kun få at få "TDC" ud af busken... han kunne ligesågodt have spurgt om
æbler eller pærer smager bedst....

men jeg vil da stadig påstå at når der kun snakkes watt så er det ligegyldig
at vide kvadraten op ledningen... der skal vi have MANGE flere oplysninger
før vi kan drage en konklusion... men selvfølgelig har kvadraten da noget at
sige.. men ikke i det mindste tiden, omgivelses temperaturen, matrialet osv
osv.....

vi fik så afvide senere at vedkommende ville sætte en ovn på en 13A gruppe..
om det ville virke.....ja så kender vi jo nok svaret.. så kan vi godt pakke
vores beregninger sammen igen..

MVH Bojer

Re: Hvor mange watt på en 1.5kvdrt/13Amp stikkontakt

Det kan variere en del.

Afhængig af det du vil forbinde til stikkontakten.

Groft sagt, fra 0W til den værdi Ken angiver. (ca. 3kW)

Der er _ingen_ facitliste til dit spørgsmål.
Prøv at beskrive hvad du vil tilslutte. Det er afgørende.

Længde, type og placering af kablet har også indflydelse.

Strøm og effekt (Watt) er ikke altid proportionalt)

Dit spørgsmål hører bedre hjemme i dk.teknik.el

Du vil evt. kunne få  bedre svar der.

Mvh. Jørgen

fundats (was: Re: Hvor mange watt på en 1. 5kvdrt/13Amp stikkontakt)

Nu bliver jeg altså nødt til at høre hvorfor det er vi ikke kan svare på
spm. om strøm, spænding, effekter, tranformatore, motore etc. her i
gruppen! (transformatore og motore var nævnt i tidligere tråde!)

Som jeg umiddelbart ser det, er der et stort overlap mellem .el og
.elektronik gruppernes fundatser, men er det egentlig hensigstmæssigt?

- Lars

Re: fundats (was: Re: Hvor mange watt på en 1. 5kvdrt/13Amp stikkontakt)
Hej Lars,

Spørgsmålet var stærkstrømsrelateret og hører derfor hjemme i
stærkstrømsgruppen - det er vel ikke så svært at se ?

Menneskets nervesystem er også elektriskt funderet, men du vil vel ikke
have at vi skal til at svare på spørgsmål om den slags her ? ;)

Selvfølgelig er der et overlap.
Eksempelvis - lige så snart du bruger en net-trafo til at strømforsyne et
svagstrømsprojekt er der en side der tilsluttes stærkstrøm og en der
tilsluttes svagstrøm og det kan jo være relevant i begge grupper.

--
Venlig hilsen,
Søren

Det kan vi også, men da det er et stærkstrømsrelateret emne, vil
dk.teknik.el være et bedre valg.

Ja.

Re: fundats

Klip

Det kan man så længe man overholder fundatsen.
De 2 grupper overlapper kun en smule.

Det er jeg meget uenig i.  Læs herunder. Det er en klar forskel.

---------
3. Fundats:
Formålet med gruppen er diskussion af stærkstrøms-relaterede emner så som:
- Udførelse af almindelige husinstallationer (stikkontakter, lys m.v.)
- Elberegning (spændingsfald, kortslutningsniveau m.v.)
- Elektroteknik (transformerberegning, modstandsberegning m.v.)
- Styring, regulering og overvågning (SRO-anlæg - f.eks. PLC-styring)

---------
3. Fundats:
Formålet med gruppen er diskussion af
elektronik-relaterede emner så som:

* Design/udvikling af alle former for elektronik.
* Vedligeholdelse/reparation af elektronik.
* Laboratorie/måleudstyr.

De overlapper en smule, men det gør det også i hverdagen for mange af
læserne, er jeg sikker på.

Hvis man skulle følge fundatsen striks (= netbetjent) ville en del af
indlæggene faktisk være i den forkerte gruppe.

Og dette er et af dem.  Ja.  Det er faktisk _helt_ _sikkert_ fejlplaceret.

Så "TDC" skal være glad for at vi er overbærende.

Det er iøvrigt irriterende at mange ikke skriver sit navn under indlæggene.

Mvh. Jørgen

Site Timeline