Hvor mange u F ?

Jeg har en trafo som leverer ca. 18 volt.
Hvis jeg vil doble eller rettere sagt "triple" spenneningen
for å få en stabilisert likespenning på ca. 50 Volt ,
hvor mange  uF må kondensatorene vere på
hvis jeg ønsker å trekke  for eks. 20 mA ved 50
volt?
( Jeg tenker på kondensatorene som er med i doblingskretsløpet)

Takknemlig for svar
Hilsen
Edv.

Re: Hvor mange u F ?

Er det sinus ved 50Hz ?
-eller firkanter ved 50kHz ?

Bo //

Re: Hvor mange u F ?

Hej,

Jeg har lige sat det op i simulatoren. En 18V transformer giver 18V RMS,
svarende til 25V topværdi. Derfor vil en spændingstripler give ca 75V fra
sig.

Diagrammet er her:
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/electronic/voldoub.html

Med udgangspunkt i en almindelig 50Hz sinus fra en lysnet trafo, og med en
belastning på 4000 Ohm og kondensatorer på 1000uF, vil der være en
middelværdi af udgangsspændingen på ca 65V, og en ripple på ca 6.5V
peak/peak.

Jeg har selv en spændingsmultiplikatorkæde på 11 gange, der forsynes fra en
550V firkant. Den kører ved ca 10kHz, og har ganske små kondensatorer. Jeg
bruger den til elektrostatiske formål, så her er der ikke noget strømtræk.

Bo //

Re: Hvor mange u F ?
Tusen takk for svar !
La oss nå si at jeg har stabilisert disse ca.. 75 volt til 50
volt stabilisert spenning ,og ønsker å trekke ca. 20 mA ,
ville det da vere nok med 470 µF kondensatorer ?

en

Re: Hvor mange u F ?

se på det i morgen (rødvin...)

BBj //

Re: Hvor mange u F ?
Ser frem til i morgon!!
Men,.nå, SKÅL !!!
Hilsen
Edv.

Re: Hvor mange u F ?
Hej

Hvis du bruger skal have en transistor stabilisatoer bagefter er 220uF fint.
Større kapacitet er naturligvis brugbart. Hvis du regner med 64V typer har
du rigelig margin, da spændingen ikke kommer over 50V på nogen af dem. Husk
at vende polariteten rigtigt !

God fornøjelse,

Bo //

Re: Hvor mange u F ?
Tusen takk igjen for all hjelp !

fint.
Husk

Re: Hvor mange u F ?

Må jeg komme med et godt råd ?

Find en skstra transformer til formålet, evt der kan transformere op fra
18 til 50 volt.

Jeg har set (repareret) mange konstruktioner der forsøger at
spændingsdoble med 50 Hz. De fleste brænder lytterne af.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Hvor mange u F ?
Enig i det hadde vert det beste,eventuelt vikle opp trafoen, hvis det hadde
veret en ringkjerne.
men dette kan ikke brukes her.
EDv.

Re: Hvor mange u F ?

En lille 1:4 transformator der kan holde til de 20mA fylder nok ikke
mere end den kodensatorkosntruktion du skal ud i.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Hvor mange u F ?
Av diverse grunner er alle andre løsninger forkastet.
Jeg kan jo selvfølgelig prøve meg frem for å se hvor mye
jeg kan belaste før spenneningen fra regulatoren  begynner å synke , men det
hadde vert litt greiere om noen kunne
gi en sånn cirka verdi.
Hilsen
Edv.

hadde

Re: Hvor mange u F ?
Hej Edv.

det

Du kan fint klare det med 220 uF, men sørg for at bruge fysisk store
elektrolytter til en høj spænding.

Brug den kobling der er vist her, fungere fint.

http://www.vintage-radio.com/projects/battery-set-psu.shtml

Mvh Max

Re: Hvor mange u F ?
Tusen takk !!
Det var akkurat et sånt svar jeg var på jakt etter !
Jeg har tegnet ferdig skjemaet på en papirlapp, men før jeg
satte i gang med print-tegningen,så ønsket jeg å vite
hvor stor plass jeg skulle beregne til " el-lyttene ".
Jeg hadde også tenkt å bruke 100 volts kondensatorer,
da det i dette tilfellet er bra å ha litt margin.
Takker igjen for hjelp!

Beste hilsener
Edv.

Re: Hvor mange u F ?

Ja, rigtigt. Her er det en fordel at bruge en højere kapacitet og en
kondensator med lille ESR (ækvivalent serie modstand), og evt sætte 10-20
Omn i serie med trafoen. En stor kondensator tåler en højere ripplestrøm. En
stor kondensatorværdi giver også mindre ripplespænding ud af tripleren.

Med det diagram jeg henviste til tidligere, og en samlet modstand (kobber i
transformer + seriemodstand) på 25 Ohm, og en kapacitet på 330uF, bliver
ripplestrømmen i ingen af kondensatorerne på over 200mA, og det burde de
fleste 330uF kondensatorer holde til i mange år. Under opstart af
kredsløbet, bliver strømmen naturligvis større de første 30-40 svingninger
af 50Hz'en