Hvor kompliseret er en LED opsætning?

Jeg skal lave noget lys som en slags hjemme-disko lys - min tanke var at
bruge 3 kraftige leds i forskellige farver, og så ville jeg gerne lave det
så de kunne lyse og blinke med forskellige kombinationer...

F.eks.

alle 3 blinker hurtigt
123 - 123 - 123 - 123....

de blinker hurtigt en af gangen
1 - 2 - 3 - 1 - 2 - 3 .....

og evt. at een lyser mens en anden blinker osv...

Jeg har set på disse LEDs, da de ser ud til at være kraftige
http://www.leds.de/product_info.php?info=p177_LUXEON-K2-LXK2-PR14-Q00--royalblau--620mW.html

Spørgsmålet er nu - hvor svært er det at lave sådan en løsning? .. er der
evt. en der har links til hvordan man kan lave elektronikken til det?

/Morten

Re: Hvor kompliseret er en LED opsætning?

Brug evt. en pc og styr dine leds med printerporten, det er enormt nemt
at gå til.

Re: Hvor kompliseret er en LED opsætning?
http://www.leds.de/product_info.php?info=p177_LUXEON-K2-LXK2-PR14-Q00--royalblau--620mW.html

Hvor svært det er kommer anpå hvormeget man kender til elektronik før
man går i gang. For de fleste her inde vil det være let.
Prøv at kigge på en 555'er til at styre tiderne dioderne skal blikke med.
De diode du har fundet kræver køling og en god styring at strømmen.

Mikkel Lund

Re: Hvor kompliseret er en LED opsætning?
http://www.leds.de/product_info.php?info=p177_LUXEON-K2-LXK2-PR14-Q00--royalblau--620mW.html

Det er nogle voldsomme "basser" har du brug for _så_ meget lys?

Der er mange måder at løse det på.......

Logikkredse, micoprocessorer PLC eller via en PC.

Hvad er dine skills udi elektroik ?

Hvad med et byggesæt ?
Brinck har en "roulette" (br 492)

Re: Hvor kompliseret er en LED opsætning?

Umiddelbart ja, for jeg ville gerne have en effekt lignende stroboskob lys
(som bruger en blits-pærer) så jeg mener at det vil kræve en del ...

Det skal helst ikke være via PC, da det gerne skal kunne bruges uden at
starte en PC op først...

Jeg har ikke den store kendskab, men jeg har da loddet en del (f.eks.
samlesæt) på hobbynevau ...

Det kunne sagtens være sådan noget - men jeg er bare i tvivl om den kan
bruges, da der jo skal en hel del amp igennem  .. vil den ikke brænde af
hvis jeg sætter så store LED's på i stedet for dem der er anvist?

Re: Hvor kompliseret er en LED opsætning?

Til Blitzeffekt formoder jeg at du vil slæbe samfulde 1,5A genenm dem
som er maks pulsstrøm. Men dus kal være sikker påa t de bliver kølet
_nok_ ellers brænder dine 5 Euro lysdioder hurtigt af.

Okay, så vi skal nok holde os til samlesættene.

Jo, men så skal du "bare" have nogle drivertransistorer på... PRoblemet
er blot at den ikke "blitzer", men er et løbelys.

Re: Hvor kompliseret er en LED opsætning?

Okay - tror du det er tilstrækkeligt hvis man tog noget kølepasta og
fastgjode dem til en mindre køleplade i denne stil:

http://www.bn-elektronik.dk/BNfront/varekat2.aspx?art17%98&Exp11%247&Par11%494

eller skal der også noget blæser på kølepladen også?

Jo, men hvis jeg bare sætter en diode på en af udgangene, og skruer nok op
for hastigheden, så vil den vel blinke så hurtigt at det ligner en blitz?

Re: Hvor kompliseret er en LED opsætning?

Det kommer an på..... så meget.

Du skal være sikker på at kunne komme af med varmen. Varmen kommer af
strømmen og tiden.

Måske.....

Re: Hvor kompliseret er en LED opsætning?

Kan det lade sig gøre at kort skitsere hvordan disse skal inkluderes?

Re: Hvor kompliseret er en LED opsætning?

Ja, når jeg kender output.

(fortæl)

Re: Hvor kompliseret er en LED opsætning?

Du må rette mig hvis jeg ikke forstår spørgamålet, men målet er bare at
sætte de kraftige dioder jeg linkede til på, i stedet for de små der følger
med ... og så har du ret i at de helst skal så mange amp igennem som muligt

Re: Hvor kompliseret er en LED opsætning?

Jeg kan ikke "tegne" noget til dig, hvis ikke jeg kender hvad signal der
kan trækkes ud af den elektronik du vil bruge.

Men en af løsningerne kunne være:

               .-.
               | |
               | |
               '-'

                V  LED
                -

       __ _   |/
Signal-|___|--|

created by Andy´s ASCII-Circuit v1.24.140803 Beta www.tech-chat.de

Re: Hvor kompliseret er en LED opsætning?
Et ekstra spærgsmål er også - den kører jo på 9v (rouletten) selvom dioderne
kun bruger 3v .. vil det sige at jeg stadig skal sætte en 9v strømforsyning
på, som f.eks. kan levere 1,5 amp ?

Re: Hvor kompliseret er en LED opsætning?

Hvis du skal have nogen som helst chance for at styre strømmen gennem
dioderne skal du have en faldmodstand på, så 9 volt kunne være en god
løsning.