Hvor kompliseret er en LED opsætning?

Hej

Jeg skal lave noget lys som en slags hjemme-disko lys - min tanke var at bruge 3 kraftige leds i forskellige farver, og så ville jeg gerne lave det så de kunne lyse og blinke med forskellige kombinationer...

F.eks.

alle 3 blinker hurtigt

123 - 123 - 123 - 123....

de blinker hurtigt en af gangen

1 - 2 - 3 - 1 - 2 - 3 .....

og evt. at een lyser mens en anden blinker osv...

Jeg har set på disse LEDs, da de ser ud til at være kraftige

Spørgsmålet er nu - hvor svært er det at lave sådan en løsning? .. er der evt. en der har links til hvordan man kan lave elektronikken til det?

/Morten

Reply to
Morten

Brug evt. en pc og styr dine leds med printerporten, det er enormt nemt at gå til.

Reply to
Flemming Frandsen

Morten skrev:

Hvor svært det er kommer anpå hvormeget man kender til elektronik før man går i gang. For de fleste her inde vil det være let. Prøv at kigge på en 555'er til at styre tiderne dioderne skal blikke med. De diode du har fundet kræver køling og en god styring at strømmen.

Mikkel Lund

Reply to
Mikkel Lund

Morten skriver:

Det er nogle voldsomme "basser" har du brug for _så_ meget lys?

Der er mange måder at løse det på.......

Logikkredse, micoprocessorer PLC eller via en PC.

Hvad er dine skills udi elektroik ?

Hvad med et byggesæt ? Brinck har en "roulette" (br 492)

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Umiddelbart ja, for jeg ville gerne have en effekt lignende stroboskob lys (som bruger en blits-pærer) så jeg mener at det vil kræve en del ...

Det skal helst ikke være via PC, da det gerne skal kunne bruges uden at starte en PC op først...

Jeg har ikke den store kendskab, men jeg har da loddet en del (f.eks. samlesæt) på hobbynevau ...

Det kunne sagtens være sådan noget - men jeg er bare i tvivl om den kan bruges, da der jo skal en hel del amp igennem .. vil den ikke brænde af hvis jeg sætter så store LED's på i stedet for dem der er anvist?

Reply to
Morten

Morten skriver:

Til Blitzeffekt formoder jeg at du vil slæbe samfulde 1,5A genenm dem som er maks pulsstrøm. Men dus kal være sikker påa t de bliver kølet _nok_ ellers brænder dine 5 Euro lysdioder hurtigt af.

Okay, så vi skal nok holde os til samlesættene.

Jo, men så skal du "bare" have nogle drivertransistorer på... PRoblemet er blot at den ikke "blitzer", men er et løbelys.

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Okay - tror du det er tilstrækkeligt hvis man tog noget kølepasta og fastgjode dem til en mindre køleplade i denne stil:

eller skal der også noget blæser på kølepladen også?

Jo, men hvis jeg bare sætter en diode på en af udgangene, og skruer nok op for hastigheden, så vil den vel blinke så hurtigt at det ligner en blitz?

Reply to
Morten

Morten skriver:

Det kommer an på..... så meget.

Du skal være sikker på at kunne komme af med varmen. Varmen kommer af strømmen og tiden.

Måske.....

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Kan det lade sig gøre at kort skitsere hvordan disse skal inkluderes?

Reply to
Morten

Morten skriver:

Ja, når jeg kender output.

(fortæl)

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Du må rette mig hvis jeg ikke forstår spørgamålet, men målet er bare at sætte de kraftige dioder jeg linkede til på, i stedet for de små der følger med ... og så har du ret i at de helst skal så mange amp igennem som muligt ...

Reply to
Morten

Et ekstra spærgsmål er også - den kører jo på 9v (rouletten) selvom dioderne kun bruger 3v .. vil det sige at jeg stadig skal sætte en 9v strømforsyning på, som f.eks. kan levere 1,5 amp ?

Reply to
Morten

Morten skriver:

Jeg kan ikke "tegne" noget til dig, hvis ikke jeg kender hvad signal der kan trækkes ud af den elektronik du vil bruge.

Men en af løsningerne kunne være:

| created by Andy´s ASCII-Circuit v1.24.140803 Beta

Morten skriver:

Hvis du skal have nogen som helst chance for at styre strømmen gennem dioderne skal du have en faldmodstand på, så 9 volt kunne være en god løsning.