hvor købes spidser til loddepistol?

Er der nogen der ved, hvor man i kbh området kan købe spidser til en
standard 150watt *loddepistol* ?

Jeg har forsøgt: Silvan (nørrebro) L.V. Ericsen, Brinck, Åge Nielsen,
RSonline og alle andre omkringliggende, indlysende butikker...

Ingen har disse spidser!

Kan man mon lave dem selv, og skal de have en speciel modstand?

Claus

Re: hvor købes spidser til loddepistol?
Hej Claus

Jeg har tidligere lavet dem i 2 mm. kobbertråd, det fungere fint.

Mvh Max

Re: hvor købes spidser til loddepistol?

Hvordan forhindrer man så, at det ikke lodder sammen med den
kobbertråd, man skal lodde?

Claus

Re: hvor købes spidser til loddepistol?

LOL! Ved at flytte loddespidsen FØR man slipper aftrækkeren!  ;-)

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Re: hvor købes spidser til loddepistol?

Hvis man vil forhindre at det IKKE lodder sammen skal man da netop ikke
flytte den :-)

--
Jens   OZ2JP   callto://jensep

Don't use no double negatives.

Re: hvor købes spidser til loddepistol?

Doh! Den så jeg ikke lige!  ;-)  Minus gange minus lig plus, haha.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Re: hvor købes spidser til loddepistol?

jaja, jeg skulle nok have formuleret mig bedre :-)

Skal spidsen ikke være af noget andet metal end kobber?

Det jeg mener er, at loddetin jo sætter sig glimrende på kobber, og
derfor er det måske ikke hensigtmæssigt, at spidsen er af  kobber?

Vi kender jo alle sammen en almindelig kolbespids, hvor belægningen er
slidt af, og så samler tinnet sig på spidsen...

Claus

Re: hvor købes spidser til loddepistol?

Ja, det sker når noget af spidsens overflade 'skyr' tinnet. Så samler det
sig på de pletter der stadig kan holde på det. Når hele spidsen kan
fortinnes pænt, virker det meget bedre, varmen overføres ikke ordentligt
hvis spidsen ikke kan fortinnes. Så spidsen skal være lavet at noget
loddebart. Kobber er kanon til en loddepistol-spids. Men duer ikke til en
kolbe der står og er varm konstant, så 'brænder det sort' og skyr tinnet.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Re: hvor købes spidser til loddepistol?

samler

Ok, jeg har i hvert fald lært af bitter erfaring, at det er ikke nogen
god ide at slibe på en almindelig loddekolbespids, det bliver den
ødelagt af.

Claus

Re: hvor købes spidser til loddepistol?

Da jeg fornemmer at dem der har kommenteret dette spørgsmål
må være yngre mennesker, ja så føler jeg trang til at fortælle lidt.

De såkaldte long life spidser vi idag bruger til loddekolber er en
relativ ny ting, mine første elektronikår var i selskab med en
loddekolbe med ren kobberspids, hemligheden ved sådan en
er at file den ordentlig i facon og så sørge for at der altid er
loddetin på den, så foregår iltningen nemlig på tinnet og ikke
på kobberet.

Forøvrigt gælder det mad at sørge for at der altid er tin på spidsen
også for moderne spidser, så slipper man for at de får denne
hårde sorte belægning der næsten ikke er til af få af igen.
Man må aldrig gøre spidsen ren inden den sættes i holderen,
kun lige inden brug.

Forøvrigt kan man i en snæver vending også lave en loddespids
til en loddepistol af et stykke hegnstråd, spidsen bankes flad
og files ren for galvanisering inden brug.

Mvh Max

Re: hvor købes spidser til loddepistol?

Jeg skal fortinne stumperne på en masse tyk ledning, og tænke på, om
man måske kunne lave en spids, som ser nogenlunde sådan:
www.tersgov.dk/spids.jpg

Filosofien skulle være, at den varmede hele stumpen op..

Tror du, at du dur?

(Det er kun en model, jeg har ikke den rette tråd på lager :-)   )

Claus

Re: hvor købes spidser til loddepistol?
Hej Claus

Tid til nytænkning ?

Uha, jeg kan godt se ideen, men om det vil virke i praksis er
lidt svært at sige, jeg er bange for at selve de stykker der
bliver tilledninger vil blive meget varme og selve spolen ikke
så varm, men prøv, så lære man da noget.

Mvh Max

Re: hvor købes spidser til loddepistol?

Går ud fra den skal sættes i loddepistolen, og at du vil fortinne hele
spolen, og stille ledningsender ind i den, for at fortinne dem også. Der kan
komme nogle sjove effekter ved så lang en spole/leder. Der kommer nemlig til
at gå betydelig strøm i selve tinnet også, og det magnetfelt der kommer ud
af det, vil få tinnet til at flytte sig, så det 'skydes' ud af spolen. Det
samme sker hvis man har en U-formet spids hvor tinnet kan sidde inde i U'et,
så vil tinnet skydes fremad når der loddes. Det kan være både godt og skidt,
nogle gange er det faktisk meget praktisk.

Men prøv, det er ikke sikkert strømmen/magnetfeltet i din spole dér, er stor
nok til at det gør noget. Jeg laver også nogle gange spidser med underlige
faconer til sjove formål, det er ofte særdeles brugbart!  :-)

Prøv forresten at lodde med pistol nær en kraftig magnet. Så ryster og
bævrer tinnet vildt og ustyrligt!  :-)

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Re: hvor købes spidser til loddepistol?

Jeg har indtryk af at den sorte belægning kommer af at bruge almindeligt
vand på svampen, istedet for destileret/demineraliseret.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Re: hvor købes spidser til loddepistol?
Hej Ulrik

Nej, det skyldes at den metallegering der ligger på spidsen faktisk
godt kan ilte hvis den ikke er beskyttet af tinnet. Prøv at sætte en
helt ny spids i din kolbe og lad den stå uden at røre ved den, så
kommer den sorte belægning hurtigt.

Mvh Max

Re: hvor købes spidser til loddepistol?

Jeg har frisket opp spisser for Wellerbolten min; filet dem og så gitt dem
et lag sølvlodd (Rørleggervenn!). Det fungerer bra.

HM

Re: hvor købes spidser til loddepistol?

Bare buk et stykke kobbertråd! Tykkelse alt efter opgave. Jeg har selv en
gammel 100 watt'er, og det er den eneste lodde-'kolbe' jeg har herhjemme.
Til småting ta'r jeg noget helt tyndt tråd, ca- på tykkelse med en leder i
en stiv telefonledning, eller tyndere (genialt til SMD udlodning, buk tråden
i facon så den kan varme flere steder på en gang). Til almindelig brug, 1mm
tråd, og til det varmekrævende en meget kort 1mm tråd (ca. 2cm lang spids)
der virkelig trækker strøm. De bliver slidt tynde ret hurtigt og skal
skiftes, men til gengæld skal de aldrig renses, de er altid perfekt 'friske'
i spidsen, fordi de kun er varme lige når de bruges. Tråden skal
selvfølgelig være uden lak.

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Re: hvor købes spidser til loddepistol?

flere

Jeg skal lodde en hel del 2,5 - 4 og 10 kvadrat kobberledning sammen.
Jeg har lige, ved en søgning på nettet, opdaget, at jeg åbenbart har
brugt skærespidsen til at lodde med. Så er det ikke så underligt, at
den ikke holdt så længe!

Maskinen er ny... (men mega effektiv! købt i Aldi til 49,95 og den
lodder pragtfuldt)

Jeg må prøve at finde noget tykt kobbertråd...

Tak for tippet..

Claus

Site Timeline