hvor købes potentiometer med midtpunktsudtag

Hej,

jeg står og mangler et 100 kohm log. potmeter med midtpunktsudtag - gerne 6
mm. aksel...
hvor i al verden fremskaffer man sådan et...

Desuden er jeg på jagt efter 3,5 mm stereo jack hanstik i en "prof"
udgave... altså hvor der er en form for fornuftig kabel aflastning - og
ligeledes et stik i 6,3 mm...

hvor købes den slags??

Rasmus

Re: hvor købes potentiometer med midtpunktsudtag
Hej Rasmus

Den slags hænger jo ikke på træerne mere, hvad skal du bruge det til ?

Et sted hvor de forhandler Neutrik måske ?

Re: hvor købes potentiometer med midtpunktsudtag
volumen-potmeter i min fars gamle ITT transistorradio... det andet var slidt
op...
i følge ham en fantastisk radio... :-)

aner ikke lige hvordan konstruktionen er - med det midtpunktsudtag, men det
er åbenbart vigtigt for der kommer ingen lyd når den ledning mangler til
midtpunktet... træls at der ikke bare er valgt en "standard" løsning...

har kigget lidt på elfa, men findes der ikke andre alternativer?

Rasmus

Re: hvor købes potentiometer med midtpunktsudtag
Hej Rasmus

Det er nu ikke sikkert at han har uret, når det lige drejer sig om
almindelige radioer, transistorradioer, ja så er gammel faktisk
lig med bedre radio.

Har du prøvet at putte et almindeligt potmeter i og så lave et
falsk midtpunkt med et par modstande ?

Har du prøvet http://www.monacor.dk/produkter/stikkabler-stikjack /

Re: hvor købes potentiometer med midtpunktsudtag
hehe... jeg er nu heller ik så uenig... bare fordi den her radio nærmest
bliver ophøjet til reference... :-)
har sat en gammel Beolit med FM i stand til min mor og den har godt nok en
superlyd... slet ikke dåse/plastic agtigt...

gad vide hvad der er så fundamentalt anderledes i de gamle konstruktioner...
?

jamen så er midtpunktet jo ikke afhængig af "glideren" i potmeteret... det
går jeg ud fra den skal være... ellers var der jo ikke megen ide i at lave
det sådan...

kigger lige... tak for linket..

Rasmus

Re: hvor købes potentiometer med midtpunktsudtag

Til Neutrik ?  Nej !
Til forhandler: RS, Farnell, din lokale musikinstrumentforhandler, og
givetvis andre.

Orla Pedersen
Re: hvor købes potentiometer med midtpunktsudtag

ok... må lige kigge de andre steder...
er det bare mig eller er Farnell's side ekstremt langsom??

Rasmus

Re: hvor købes potentiometer med midtpunktsudtag
Hej Rasmus

Ja, Farnell online er en katastrofe.

Re: hvor købes potentiometer med midtpunktsudtag

ahh godt det ikke kun er mig der synes det... :-)

Rasmus

Re: hvor købes potentiometer med midtpunktsudtag

Mit gamle arbejde brugte nogle 2K eller 5K, dem fik de specielt fra japan
tror jeg, og kostede vidst omkring 500kr/stk, det var lin.
(Prisen og stedet er jeg dog ikke 100% sikker på)

Kasper

Re: hvor købes potentiometer med midtpunktsudtag

yikes... det tror jeg ikke en gammel ITT transistorradio er værd... :-)

Rasmus

Re: hvor købes potentiometer med midtpunktsudtag

Jeg kan se længere nede i tråden, at der sikkert ikke er tale om et
midtpunktsudtag, men nok i stedet for et 'volumenpotentiometer med
fysiologisk udtag'.

Ideen er, at der på udtaget sidder noget frekvensafhængigt noget, som
fremhæver bas og måske diskant ved lave volumen, altså når potmeteret ikke
er skruet særlig langt op. Kaldes også 'loudness' i mere nymodens udstyr.

Enhver radio/TV-smed, der er ude over den første ungdom (d.v.s. sådan oppe i
60'erne) har sådan nogen på sit reservedelslager. Bare nævn det med
fysiologien...

Hilsen Sven

Re: hvor købes potentiometer med midtpunk tsudtag
Din tekniske forklaring er helt rigtig.
/KE Kofod.

Re: hvor købes potentiometer med midtpunktsudtag

Ja, men det hænger ikke rigtigt sammen med at den
ikke kan spille hvis udtaget ikke er tilsluttet, gør det ?

Re: hvor købes potentiometer med midtpunktsudtag

Du har fuldstændig ret, den burde kunne spille også uden det fysiologiske
udtag tilsluttet.

Lidt skud i tågen:

Er potmeterbanen helt slidt væk? Kan du få fuld styrke ved (med en
skruetrækker) at kortslutte potmeter-armen til potmeterets varme ende? Har
potmeterets kolde ende fat i stel, eller er den kolde ende afbrudt, så stel
fås gennem udtaget?

Hilsen Sven

Re: hvor købes potentiometer med midtpunktsudtag
sidder ikke lige med radioen her, så det må vente til søndag, men alle 4
tilslutninger er forbundet... jeg går ud fra at en af enderne er tilsluttet
stel da der er brugt en sort ledning... men skal nok lige måle igennem...

med til historien hører at jeg i en skuffe fandt et potmeter - og det var
nok et midtpunktsudtag og ikke "fysiologisk" som jeg monterede i stedet...
det var ikke nyt dog - men i starten virkede det - altså radioen spillede...
så knækkede ledningen til "midtpunktsudtaget" og der kom ingen lyd ud af
højttaleren... på med ledningen igen og den spillede videre...

selve akslen var godt nok lidt uderlig på det "nye" potmeter og så under
montering var der lige med et stille igen... kunne dog afhjælpes ved at
trykke lidt sammen om potmeter-huset... altså det "nye" var også defekt...
æv!

så nu fik i hele sandheden... var jo ellers ikke meget for at afsløre mit
fumleri... hehe... :-)

Rasmus

Re: hvor købes potentiometer med midtpunktsudtag

Hæ... det er, hvad der kan ske...

Prøv at bruge et par kroner på et splinternyt, ganske almindeligt standard
100 kohm logaritmisk potmeter uden udtag eller noget og lod det ind uden
udtagsforbindelse. Det burde virke, dog nok med lidt spag bas ved lave
volumen.

Hilsen Sven

Re: hvor købes potentiometer med midtpunktsudtag
hehe...

som sagt tidligere kan jeg allerede nu sige dig at det ikke vil virke...
hvis ledningen der går til "midtpunktudtaget / fys. udtaget" ikke er der så
kommer der ingen lyd ud...
men vil du så have at jeg skal sætte den ledning på som midterben og så lade
den der oprindeligt var på i midten svæve??

Rasmus

Re: hvor købes potentiometer med midtpunktsudtag

Sikker? Det var ikke det nye defekte potentiometer, der drillede ? Alle
radioer kan leve ude midtudtag på potentiometret, blot uden loudnes
funktion.

Orla Pedersen
Re: hvor købes potentiometer med midtpunktsudtag

hrm... jeg vil sige jeg er 99% sikker... for det var først jeg begyndte at
"rode" med monteringen at det gik galt med potmeteret... men jeg skal nok
prøve lidt forskelligt søndag... og så vender jeg lige tilbage... tak for
løsningsforslag... :-)

Rasmus

Site Timeline