Hvor købes magnet generator til simple vindmølle p rojekt

Jeg har lE6%st et par DIY vindmF8%lle projektet pE5% nettet og det virker j=
ligetil! :)

Men jeg har ikke kunne sF8%ge mig frem til hvor man kan kF8%be magnet
generatorer i danmark. StF8%rrelses mE6%ssigt er det under 1 kw generator
jeg har brug for. (Og sikkert er 100w fint til en start). Er der nogen
som kan komme med et par forslag til hvor jeg finder sE5%danne i dk?
eller nE6%rmeste udland uden for meget transport omkostninger.

Kim

Re: Hvor købes magnet generator til simple vindmølle projekt

Hvilken spænding havde du tænkt dig den skulle arbejde ved ?

Re: Hvor købes magnet generator til simple vindmølle projekt
http://www.folkecenter.dk/dk/rd/vindkraft/smaa_vindmoller/forhandlere_smaavindmoeller/

Re: Hvor købes magnet generator til simple vindmøl le projekt

FF8%rste omgang skal det nok kunne lyse en pE6%re / diode op.. sE5%dan lidt
for sjovt til haven sammen med sF8%nnen. Teknik skal jo
indoktrineres :)

Det er mE5%ske heller ikke et krav at det er permanente magneter.. synes
bare det var nE6%vnt pE5% de fleste DIY sites.

Mvh
Kim

Re: Hvor købes magnet generator til simple vindmølle projekt
Hej Kim

Så start med at lave møllen og sæt en moderne cykeldynamo på den.

Max

Re: Hvor købes magnet generator til simple vindmølle p rojekt

Første omgang skal det nok kunne lyse en pære / diode op.. sådan lidt
for sjovt til haven sammen med sønnen. Teknik skal jo
indoktrineres :)

Det er måske heller ikke et krav at det er permanente magneter.. synes
bare det var nævnt på de fleste DIY sites.

Mvh
Kim
Jeg har ladet mig fortælle, at en step-motor skulle være fin til et sådant
projekt, og netop ikke skal køre så mange omdrejninger før den giver
noget brugeligt fra sig.

Mvh
KSor

Re: Hvor købes magnet generator til simple vindmølle projekt

Jeg har læst et par DIY vindmølle projektet på nettet og det virker jo
ligetil! :)

Men jeg har ikke kunne søge mig frem til hvor man kan købe magnet
generatorer i danmark. Størrelses mæssigt er det under 1 kw generator
jeg har brug for. (Og sikkert er 100w fint til en start). Er der nogen
som kan komme med et par forslag til hvor jeg finder sådanne i dk?
eller nærmeste udland uden for meget transport omkostninger.

Kim

12 eller 24 v Bilgenerator?

--
MVH.
Finni

Re: Hvor købes magnet generator til simple vindmølle projekt
On Mon, 30 Jan 2012 23:22:11 +0100, "F.Syndergaard"

Disse er uegnede, der er flere årsager til dette, bla. den høje
omdrejningshastighed de skal op på for at kunne leverer strøm af
betydning, og så skal de have ekstern strøm til at danne magnetfelt
(indtil de selv er oppe i passende omdrejninger), de er ikke med
permenent magneter som nok er det OPer efterlyser.

/Hans

Re: Hvor købes magnet generator til sim ple vindmølle projekt

Bilgeneratorer har også været 'offer' for udviklingen.
De fås også i udgaver der giver en hel del strøm fra relativt lave
omdrejninger.
Hvis du søger noget mere på emnet, så vil du se at der findes en del
generatorer til biler som ikke skal have ekstern strøm ;-)

Et firma i USA der har dele i deres sortiment til den slags projekter er
dem her:
http://www.windbluepower.com /

--
Uffe Bærentsen

Re: Hvor købes magnet generator til sim ple vindmølle projekt

Et andet godt sted at lade sig inspirere er www.otherpower.com - Check
især deres link sektion samt
http://www.builditsolar.com/Projects/Wind/wind.htm#DIYWind

Til en start kan der graves små men kraftige magneter ud af kasserede
harddiske og når det skal være voldsommere kan magneter købes her
http://www.solbergavind.se /

/Lars

Re: Hvor købes magnet generator til sim ple vindmølle projekt

Hele ideen med IKKE at have permanente magneter, men en feltvikling man
kan  styre strømme i, er at man kan få konstant spænding, næsten uanset
hvilken omløbshastighed, den har. Er omløbshastigheden høj, og
belastningen lav, kan man stadig holde en konstant spænding ud. Og hvis
det er til belysning er det vel at foretrække, at lamperne ikke blænder
i kraft vind.

Den lette måde at starte generatoren på er at kortslutte feltviklingen.
Så skal der nemlig ikke ret megen remanens i jernet til, før der kommer
et fornuftigt output fra generatoren. Herefter kan man tage lidt fra
statoren gennem en regulator, og forsyne feltviklingen, så man får den
rette udgangsspænding. Når generatoren er startet og under regulering,
kobler man belastningen til.

Jeg bruger selv en omviklet lastbils-generator med min egen regulator
til at levere ca 90V 65Amp, ganske vist med en benzinmotor til at trække
den,

Bo //

Re: Hvor købes magnet generator til sim ple vindmølle projekt

Psst, de findes også med både permanente magneter og feltvikling ;-)

Lyder spændende, har du nogen billeder af bæstet? :-)

--
Uffe Bærentsen

Re: Hvor købes magnet generator til simple vindmøl le projekt

Du kan,som eksperiment bruge en nE6%sten hver (12volt) dc motor ,de
fleste har permanent magneter som stator.
du kan finde den bedste i en stak, ved at se ,fF8%le hvor meget den
bremser ,nE5%r du kortslutter terminalerne.
bremser den ikke ,sE5% er det nok slet ikke permanent magneter.

vedr generatorer ,sE5% hvis du har lidt mod pE5% det sE5% kan du let kF8%be
magneterne og selv lave det hele , dog en god portion arbejde med
glasfiber og vikle spoler. men du kan finde instruktioner pE5%
nettet ..jeg har lavet en generator og vinger osv. og min mF8%lle
pE5% ca 2 m diameter giver strF8%m til mit kolonihavehus.. den giver en
10-30watt i almindelig vind ,pE5% en 3 meter pr sec .
det er ikke det store selv om generatoren nok kan give 600watt ved 10
m/s.. men sE5% kraftig vinde er der kun fE5% dage om E5%ret..
alex

[...]

Kan du måske bruge denne her:
www.ginlong.com/wind-turbine-pmg-pma-permanent-magnet-generator-alternator-GL-PMG-1000.htm

Svensk importør: http://www.ecokraft.se/vindkraft/generator/3
Mener nu ikke der blev givet mere end  ~4500 dkr........

Den har jeg brugt til en vindmøllemodel på vindenergi udstillingen
på Berlins tekniske Museum, hvor den står det næste års tid,
forresten sammen med en gearmodel, så man kan sammenligne
den effekt (læs_ omdrejninger) der skal til for at få en pære til at lyse.

Her er et foto af den:
http://ge.tt/9RXy7GD?c

Link til museum:
http://www.sdtb.de/WINDSTAERKEN.1897.0.html?&no_cache=1