hvor købes lavimpedans højkvalitets kondensatorer

I min vralten rundt blandt forstærkersider på nettet er jeg faldet over
GainClone-forstærkeren

Kredsløbet er ganske simpelt, så det må jeg prøve at bygge...

Hertil skal der bruges 4 stk. 1000uF 50V lavimpedans kondensatorer. På en
hel del sider, der omhandler forstærkeren er det nærmest et must at disse er
Black Gate kondensatorer... Jeg har søgt lidt rundt, og de er godt nok  (!)
dyre. Hertil kommer at de skal importeres.

Mit spørgsmål er: Hvor (i dk) finder jeg nogle lavimpedans kondensatorer,
der kan erstatte dem fra Black Gate?

/Simon

Re: hvor købes lavimpedans højkvalitets kondensatorer
.... og gerne til billig penge

/Simon

Re: hvor købes lavimpedans højkvalitets kondensatorer

1000uF/50V Panasonic-FC koster 16 kr. hos RS-Components, og minimumskøb er 5
stk.

Der findes også en super lavimpedant type FA til 19 kr.

Det kan dårligt gøres billigere.

/ Hans

Re: hvor købes lavimpedans højkvalitets kondensatorer
5

Nu kan jeg ikke huske, hvilken en af dem det var jeg havde fundet, men den
havde jeg også bestilt.... Men i min "indkøbskurv" stod der at de ikke førte
varen mere... (Hvorfor den var at finde i listerne ved jeg ikke...)

.. men jeg havde ikke set den anden. TAK!

/Simon

Re: hvor købes lavimpedans højkvalitets kondensatorer

Jeg definerer ikke. Desværre er jeg ret n00b og gainclone'en er så dejlig
simpel, at den er jeg faldet for (Jeg lærer bedst ved at læse en masse og så
efterprøve med fingene). Derfor kopierer jeg lystigt (og uden tvivl for
ukritisk) de "opskrifter" der er lagt på nettet. For jeg er udemærket godt
klar over at når kredsløbet er så simpelt som det er ved gainclone, så skal
der benyttes kvalitetskomponenter for at det kommer til at lyde godt, og der
må det meget gerne komme til. (Det er ligesom det, der er det sjove :)

Hvis det kan hjælpe dig til et svar på dit spørgsmål, er her et datablad
over Phillips FC kondensatorerne som Max foreslog:
http://www.schuro.de/Daten/Panasonic/FC.pdf

Det skal måske oplyses at der til den pågældende forstærker, af grunde jeg
endnu ikke har luret, bruges meget lidt kapacitet i strømforsyningen... Kun
1000uF til henholdsvis +-forsyningen, placeret helt tæt på
operationsforstærkeren. Ligger det til grund for de krævede specs?

Jeg vil meget gerne høre, hvad der kan konkluderes, da jeg gerne vil lære!

Det ved jeg ikke.

Tak.

Ja, det var sådan noget lignende jeg så...Er det ikke _fuldstændig_
vanvittigt?

Den konklusion er jeg også kommet til, men samtidig er jeg grundet min
uerfarenhed desværre ikke altid i stand til at skille overtro og
besltninger, der grunder i design

/Simon

Re: hvor købes lavimpedans højkvalitets kondensatorer
Hej Jørgen

Nu arbejder jeg også med den slags, og der er forskel på elektrolyt
kondensatore,
prøv bare at se på deres ESR værdi. Og jeg har set opgaver hvor en standard
lyt
ikke kunne klare opgaven, hvor så ved skift til en såkaldt lav impedanset
type
opgaven blev klaret.

Men jeg vil give dig ret i at lytter som BG ser meget ud til at være
salgsgas meget
hen af vejen, men typer som f.eks. Panasonic FC er rigtig gode kondensatore
til en
brøkdel af prisen.

Jeg har bl.a. set et firma hvor man fremstillede forstærkere til et meget
anerkendt
dansk fabrikat, der blev standardt lytter af fabrikatet BHC befriet for
deres sorte
plastikovertræk og forsynet med et blåt med fabrikantens navn i guldtryk.

Mvh Max

Re: hvor købes lavimpedans højkvalitets kondensatorer

Det skulle vel ikke være Gryphon, så skulle de da havde skiftet farve, da de
i min tid var sorte med guldtryk af en griff.

--
Mvh Torben

Re: hvor købes lavimpedans højkvalitets kondensatorer
Hej Torben

de

Jeg husker det ikke så nøje, men jeg tror fabrikatet var et efternavn.

Mvh Max

Re: hvor købes lavimpedans højkvalitets kondensatorer
Hej Klaus

Det er ikke noget efternavn, det er en massebetegnelse :)

Mvh Max

Re: hvor købes lavimpedans højkvalitets kondensatorer
Hvis det er til audio brug, har Elna, nogle superlytter, blandt andet
Silmic, Cerafine og tonerex.
Grunden til der kune er brugt 1000uF i ganclonen, er den har en meget høj
power supply rejection ratio. Hvilket er undertrykkelse af støj fra
strømfosyningen. Pointen, skulle så være, at det er bedre med små hurtige
lytter, end store langsomme.

ON

kondensatorer,

[OT] Re: hvor købes lavimpedans højkvalitets kondensatorer

Har du tænkt dig at bygge den med LM3875? - Har du købt komponenterne? -
Ellers kunne det være du skulle tage et kig på TDA7294, den skulle efter
sigende have en bedre lyd end LM3875 og ca. samme output effekt :)

Og der skal heller ikke mange eksterne komponenter til den.

Brian

Re: [OT] Re: hvor købes lavimpedans højkvalitets kondensatorer
LM3875. Fås den som sample?

Man kan jo ligesågodt prøve ;-)

/Simon

Re: [OT] Re: hvor købes lavimpedans højkvalitets kondensatorer

Ang. antal af komponenter så tror jeg det er noget af det samme, du kan jo
prøve at se i databladet, søg på google :)

Jeg aner ikke om hverken den ene eller den anden kan fås på sample. Men det
er ST der har lavet TDA7294 så du kan jo prøve at finde deres hjemmeside(?)
og se.

Brian

Re: [OT] Re: hvor købes lavimpedans højkvalitets kondensatorer

... vrøvl! Mener selvfølgelig TDA7294, men den havde du vist luret ;-)

/Simon

Re: [OT] Re: hvor købes lavimpedans højkvalitets kondensatorer

Jeg har imidlertid set på STs hjemmeside; www.st.com og man kan ikke få
samples hos dem :(
Men den koster vidst omkring 100 kr hos www.vejle-rc.dk

Brian