Hvor køber man tandhjul, aksler mm til DC motorer?

Måske OT, men kunne ikke finde en dk.fritid.mekanik gruppe...
Så jeg prøver her.

Jeg har en håndfuld forskellige DC motorer liggende, som jeg kunne tænke mig
at bruge til lidt forskelligt sjov.
Probelemet er som regel at få lavet en transmission af en slags, fra akslen
og over til det som den skal drive.

Den aksel som sidder på stort set alle motorerne er sådan en almindelig rund
aksel, men flad på den ene side.
Modparten (tandhjul, aksel, kardanled eller lignende) skal jo så sidde på
denne aksel, med tilsvarende "hak".
Hakket gør at akslen/tandhjulet man sætter på, ikke drejer rundt.
Sædvanlig vis er der indvendigt gevind i motorens aksel, så man kan skrue
den eksterne aksel/tandhjul fast, så den ikke falder af.

Jeg har et billede af motorakslen. Prøver lige om jeg kan få det smidt et
sted.

Jeg går ud fra det er meget almindeligt med den slags montering, og at det
derfor er standard varer mange steder.
Men hvor køber man sådan nogle stumper?
Har prøvet RC hjemmesider, men uden held.
Jeg kunne forstille mig robot hjemmebyg sider, men har ikke lige fundet
noget den vej heller.

Gode ideer?

pft
Kåre

Re: Hvor køber man tandhjul, aksler mm til DC motorer?
http://www.mobra.biz /

Hilsen Sven

Re: Hvor køber man tandhjul, aksler m m til DC motorer?

Hej Sven

Hvad er priserne på f.eks. dæksellejer?

hilsen

Glenn

Re: Hvor køber man tandhjul, aksler m m til DC motorer?

1400-1500kr

Re: Hvor køber man tandhjul, aksler mm til DC motorer?

Det ser rigtig interessnt ud! Omend der mangler priser på nogle produkter i
webshoppen. Det virker ikke så overbevisende.
Men ellers ser det jo ud til at de har alt hvad hjertet begærer af den slags
finmekanik.

Men alligevel så ser det ikke ud til at "min" kobling er standard.
Jeg har fundet ud af at den hedder en "D type" kobling. D pga. formen af
akslen.
Jeg har fundet lidt tilfældigt rundt om på nogle robot sider.

Men hvordan er den normale befæstigelse så fra aksel til aksel?
Mange af de tabndhjul jeg ser er bare med rundt hul til aksel. Og uden
pinolskrue eller noget.
Hvordan skal den så sætte fast på en aksel?

Jaja, jeg er novice udi finmekanik...

Kåre

Re: Hvor køber man tandhjul, aksler mm til DC moto rer?

Den type akselender kan enten bruges til nav med et hul af tilsvarende
form (som mig bekendt ikke er standardiseret), eller navet kan forsynes
med cylindrisk udboring, tværstillet gevindhul og pinolskrue, eller
(bedre) en Unbrako kraterskrue uden hoved og indvendig sekskant, som
spænder på fladen.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

www.conrad.de

Klaus

Re: Hvor køber man tandhjul, aksler mm til DC motore r?
Prøv www.rsonline.dk og søg efter f.eks. tandhjul
/Tom

Re: Hvor køber man tandhjul, aksler mm til DC motorer?

Jo, RS har seriøse priser, også hvad angår mekanik, kan jeg se... ;-)

mvh
Kåre

Re: Hvor køber man tandhjul, aksler mm til DC motorer?

Du kunne også prøve i gruppen "dk.fritid.jernbaner.model" andre end dem der
bygger modeltog anvender den gruppe.
Afhængig af hvad det skal kunne drive, belastning, hvor ofte anvendt, vinkel
o.s.v. kan man komme langt ved bare at bruge sin fantasi. Jeg har selv
anvendt primitive løsninger som f.eks. et tilfilet kosteskaft med sejlgarn
som drivrem, ventilgummi og andre grinagtige ting. Men det afhænger jo af
hvad det er til, slid belastning og sådan noget.
 For mig er den slags legetøj og det behøver ikke altid at koste en formue.
I den gruppe jeg anbefaler vil du sikkert kunne finde mange andre sjove
løsninger, men ellers er det vel denne gruppe der er mest egnet til det.

I gamle spolebåndoptagere kan man ofte se de mest fantasifulde mekaniske
løsninger, netop til transmission.

Men hvis du skal lege meget med det, bør du nok købe en lille drejebænk og
få et kursus i hvordan man bruger sådan en fætter. Alternativt finde en
person som har en sådan stående og er til at snakke med hvad prisen angår.
Det er begrænset hvor lang tid det tager at fremstille en aksel, eller et
tandhjul.

--
Med Venlig Hilsen

Malermester
Re: Hvor køber man tandhjul, aksler mm til DC motorer?

Det samme her. Det skal helst kunen laves af hvad der kan støves frem mellem
gulvbrædderne og på loftet...
Så er det lidt sjovere :o)
Jeg synes bare jeg løb tør for ideer mht. at få sat noget på min motoraksel,
og troede man lige kunne få en stadard kobling hvor man så kunne skrue en
aksel eller noget fast.

Min far har en drejebænk, og vi har faktisk også en stor en på arbejde kom
jeg til at tænke på.
Det kunne da godt være man skulle få sig et kursus og finde nogle stumper
jern et sted.

Men hvordan dælen drejer man et tandhjul?
Jeg er elektronikmand, så der er en lille barriere til fremstilling af
mekanik der skal brydes...

Kåre

Re: Hvor køber man tandhjul, aksler mm til DC motorer?

Alu. Jern er for "træls".

Man drejer og fræser.

Alternativet er at dreje nogle remhjul og så finde nogle O-ringe...