Hvor køber man 12v timer relæ og 12v dagslys relæ

Jeg har installeret et par 12v lamper i huset, som skal
tænde og slukke automatisk ved hjælp af henholdsvis
12v timer relæ og 12v dagslys relæ.
Hvor  kan man købe noget sådan?

--
Hilsen John

Re: Hvor køber man 12v timer relæ o g 12v dagslys relæ

En photocell/transistor, LM311 volt comparator, en passende
modstand/potentiometer, og evt. en transistor PNP.

Så er der et lysfølsomt tænd/sluk lavvolt kredsløb til ca 25kr

/Jan

Re: Hvor køber man 12v timer relæ og 12v dagslys relæ

Hvor gerne jeg end ville så er det sort tale for mig.
Jeg ved ikke hvad en photocell/transistor, LM311 volt comparator,
en passende modstand/potentiometer, og evt. en transistor PNP
er for noget, hvor det købes og hvordan det sammensættes.

Jeg ville gerne. Vil det være muligt for sådan en amatør som mig
at sætte det sammen?
Jeg er ganske god til lodning, læse diagrammer og vejledninger..

--
Hilsen John

Re: Hvor køber man 12v timer relæ o g 12v dagslys relæ

Jeg er selv amatør, og fik efter en del hjælp sådan et kredsløb til at
virke.

Hvor stor modstanden skal være kommer an på din photodiode, min er på
10Mohm men databladet for din photodiode må sige hvilke ohm den ligger i.

Jeg har lavet lidt noter til hvordan det sættes sammen
http://elektronik.codebin.dk/index.php?module=pagemaster&PAGE_user_op=view_page&PAGE_id=5&MMN_position=4:4

Du kan også se mine 2 tråde om det, i "LM311 volt komparator" og
"Problem med LCD kredsløb".

samlet er det max 10 dele der skal sættes på et af de printplader uden
baner og loddes sammen, så det er til at overkomme.

/Jan

Re: Hvor køber man 12v timer relæ og 12v dagslys relæ
her bruger du benævnelsen på enheden i stedet for navnet på den fysiske
størrelse du vil måle... det hedder at måle modstanden og en modstand er 47
ohm... det andet er noget sludder...

http://elektronik.codebin.dk/index.php?module=pagemaster&PAGE_user_op=view_page&PAGE_id=5&MMN_position=4:4
igen skriver du "Har indtil videre kun brugt dem til at sammenligne volt og
reagere udfra det" - nej det har du ikke... du har brugt den til at
sammenligne to spændinger der måles i volt...

fint du har lavet en hjemmeside med det, men jeg tror at folk blot bliver
endnu mere forvirrede af at læse f.eks.:
"Hvis der skal switches noget som ikke kan klare der tabes spænding med den
modstand efter Pin 7 og/eller + skal der bruges en transistor (PNP)."

Rasmus
Re: Hvor køber man 12v timer relæ o g 12v dagslys relæ
Den hjemmeside er primært til jeg selv kan gemme diverse notater,
forsiden gør skam også opmærksom på jeg er amatør.

nå tråden er løst længere nede...

/Jan

Re: Hvor køber man 12v timer relæ og 12v dagslys relæ

Er det ren 12 volt DC, eller er det halgenlamper med en strømforsyning
(switchmode) til ?

Re: Hvor køber man 12v timer relæ og 12v dagslys relæ

Mit input er et 12 volts batteri, som lades via et solcelleanlæg, som jeg
har opsat på taget som et eksperiment.

--
Hilsen John

Re: Hvor køber man 12v timer relæ og 12v dagslys relæ

Kan du styre en loddekolbe ?
http://www.brinck.dk/byggesaet/br1_3.asp

Kan du ikke og bor du et sted i nE6%rheden af mig, skal jeg nok lodde
det sammen for dig.

Klaus

Re: Hvor køber man 12v timer relæ og 12v dagslys relæ

Kan du styre en loddekolbe ?

yes

http://www.brinck.dk/byggesaet/br1_3.asp

Jeg køber et sådant byggesæt og lodder.

--
Hilsen John

Re: Hvor køber man 12v timer relæ og 12v dagslys relæ
Så nu mangler jeg blot et timer relæ.

--
Hilsen John

Re: Hvor køber man 12v timer relæ og 12v dagslys relæ

Hvilke funktioner ønsker du af et timerrelæ ?

Re: Hvor køber man 12v timer relæ og 12v dagslys relæ
At det på et foruddefineret tidspunkt kan tænde og
slukke for et par lamper med 12v pærer.

--
Hilsen John

Site Timeline