Hvor køber i LED's ? og kan man omregne mcd til watt ?

Hejsa Alle

Er der en der ved hvor man billigt kan få f.eks. :

50stk 7000mcd rød 5mm
50stk 14000mcd rød 5mm

Til en billig penge ?

Har fundet:

http://www.led1.de/ <-- rigtigt billige men tager ikke kort :o/
http://www.realstyles.de/ <-- dyrt men tager kort..
http://www.ppp-led.de/ <-- RIGTIGT billige, men tager heller ikke kort :o/

Kan det ikke gøres bedre ??

Og så en anden ting, kan man omregne fra watt til mcd når vi snakker lys..

Hvad giver f.eks. en 21W 12V pære af mcd ??

Mvh
Morten

Re: Hvor køber i LED's ? og kan man omregne mcd til watt ?

Liste med danske elektronikbutikker
http://hjem.get2net.dk/hkj/ElectronicShops.html

Der er ingen direkte sammenhæng mellem W og lysudbytte, men selvfølgelig
hænger højt effektforbrug sammen med høj lysstyrke, men ikke så man kan
omregne direkte.

Hilsen Aksel

Re: Hvor køber i LED's ? og kan man omregne mcd til watt ?
Hej Morten,

Ebay ?

Nej.
Målet mcd er intet bevendt uden også at se på udstrålingsvinklen !
Den præcis samme LED kan give vidt forskellige tal alt efter dens
fokusering, så gå ikke kun efter mcd-tallet:
Fx. giver 50mlm (milli-lumen):
2'091mcd i 10°, 105mcd i 45° og 16mcd i 120°

En glødelampe ?
Well, sig mig hvor mange lumen den sparker af sig og hvilken vinkel du vil
have mcd i, så skal jeg beregne det for dig, men Watt angiver blot dens
forbrug, ikke hvor meget af det der reelt omsættes til lys.

--
Venlig hilsen,
Søren

nok det eneste sted jeg ikke har kigget ;o))

Hmm jeg vil lave noget specielt lys til bag på min MC, og derfor ville jeg
jo gerne vide hvad der ca svarer til en 5W pære og hvad der svarer til en
21W pærer.. om man f.eks kunne sige 70000mcd til alm lys og 200000mcd til
bremselys..
Det er jo der humlen ligger, eller ihvertfald meningen med at sammenligne..

Mvh
Morten

Re: Hvor køber i LED's ? og kan man omregne mcd til watt ?
Hej Morten,

Jamen så gør det da :)

Ja OK, men det er desværre ikke sådan det hænger sammen.

Et udpluk af bestemmelserne (det indlysende er skåret fra):

6.03.003 BAGLYGTER
(1) Baglygte:
c) Skal være rettet bagud og være tydeligt synlig mindst 300 m bag
køretøjet.

d) Skal have en lysstyrke på mellem 2 cd og 12 cd målt lige bagfra.
Bestemmelsen om mindste lysstyrke anses for opfyldt, dersom lampen har et
effektforbrug på 5 watt.
[Altså mellem 2'000 og 12'000 mcd lige bagfra]

f) Skal være synlig mindst 45° indad og 80° udad samt mindst 15°over og
under vandret. Vinklen under vandret kan dog være 5°, såfremt lygtens højde
over vejbanen er mindre end 750 mm.

(2) På køretøj med en baglygte skal denne være synlig mindst 80° til hver
side.

[6 LED's på minimum 4'000mcd i 30° monteret vandret i en horizontal bue, så
de hver sidder 30° forskudt er således nok til at dække lovkravet]

6.04.003 STOPLYGTER
d) Skal have en lysstyrke på mellem 40 cd og 100 cd målt lige bagfra.
Lysstyrken skal være væsentligt større end baglygternes lysstyrke. Denne
bestemmelse anses for opfyldt, dersom stoplygtens effektforbrug er mindst
3,5 gange baglygtens effektforbrug, eller såvel stop- som baglygte er
godkendt og mærket i henhold til ECE-regulativ nr. 7 eller Rådets direktiv
nr.76/758/EØF.

g) Skal være synlig mindst 45° indad og udad samt mindst 15° over og under
vandret. Vinklen under vandret kan dog være 5°, såfremt lygtens højde over
vejbanen er mindre end 750 mm.

[3 LED's på minimum 80'000mcd i 30° monteret vandret i en horizontal bue,
så de hver sidder 30° forskudt er således lige akkurat nok til at dække
lovkravet]

Da du med garanti ikke kan finde 80'000mcd i 30° (og måske heller ikke de
andre i ligenetop 30°) må du strikke sammen af flere, men nu har du i hvert
fald noget at gå efter.

Husk:
Vinklen der opgives for en LED er den vinkel hvor lysstyrken er faldet til
det halve af det opgivne.
mcd-opgivelsen er som regel en typisk værdi, ofte kan den være højere, men,
vigtigere, den kan også være lavere.

God fornøjelse :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Hejsa Søren..

1000 tak for det rigtigt gode svar, det er nu gemt, og så har jeg noget jeg
kan gå udfra, det er rigtigt lækkert ;o)

Mange tak for hjælpen i lysstyrke junglen ;o)

Så skal jeg bare igang, så de er klar til sommer ;o)

Mvh
Morten
GSX400 Streetfighter projekt...

Re: Hvor køber i LED's ? og kan man omregne mcd til watt ?
Hejsa

Husk lige at gemme datablade m.v. samt at lave en tegning, der
dokumenterer at lygten overholder udstrålingvinklerne samt lysstyrken.

De flinke synsmænd vil så gerne have noget at kigge på;-)

Christian Treldal

Re: Hvor køber i LED's ? og kan man omregne mcd til watt ?

Hehe god ide ;o)

Re: Hvor køber i LED's ? og kan man omregne mcd til watt ?
Hej Christian,

Tror du egentlig de lægger mærke til det, forudsat at lygteglas etc. er
standard ?

Hvis de gør bør de i øvrigt kun godkende baseret på målinger, et stykke
papir er jo taknemmeligt (og let at ændre lidt).

--
Venlig hilsen,
Søren

det er det skam heller ikke ;o)) der bliver intet lygteglas ;o)

Mvh
Morten

Re: Hvor køber i LED's ? og kan man omregne mcd til watt ?
Hej Morten,

Velbekomme og held med projektet :)

Ungdommen i dag *tsk tsk* kværnen skal helst gå 400 i timen, men hver LED i
baglygten må godt tage 400 timer at anbringe ;)

Det skal du ikke være ked af, jeg har også haft en enkelt riskoger i min
grønne ungdom - vi har allesammen skeletter i skabene ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Tak ;o)

Ja det er halvdelen af fornøjelsen at rode med mekanikken :o)

hehe det er ikke min første, har haft en hel række.. :o))

Mvh
Morten

Re: Hvor køber i LED's ? og kan man omregne mcd til watt ?
Hej Morten,

:)

Skam dig, både englænderne og italienerne laver *rigtige* cykler ;)
(Og tyskerne prøver i det mindste :D

Eller hvad med en dansk fladjernsraket med sideventiler ?

--
Venlig hilsen,
Søren
Re: Hvor køber i LED's ? og kan man omregne mcd til watt ?
Hej Morten,

Det kan klares med en hagesmæk ;)
Well, smag og behag er jo en personlig ting :)

Det var jeg heller ikke da jeg kørte MC, men med tiden er de nu groet lidt
på mig gennem tiden og de kan vedligeholdes (endda restaureres) 100% med
den mest basale værktøjskasse :)

--
Venlig hilsen,
Søren

HAHA ja de render efter mig med en gulvmoppe, når jeg er nede hos SPH motor
;o))

Ja det ville da også være kedeligt uden ;o)

hehe, der må gerne være lidt sport og go i den ;o)

Mvh
Morten

Site Timeline