Hvor finder man sådan et kabel? - Page 2

Re: Hvor finder man sådan et kabel?

Men når først de er kommet hjem til dig er kravene ganske anderledes.

Re: Hvor finder man sådan et kabel?

Nej, kravene er nøjagtig de samme. Du må ikke begynde at udskifte apparatets
netledning med materialer, der ikke lever op til gældende kravene.
Du mener måske det er lovligt, f.eks. at udskifter apparatets netledningen
med tyndt enkeltisoleret tvillingeledning hvis det bare er forbrugeren selv
der gør det?

Re: Hvor finder man sådan et kabel?

Kan du nævne et sted, hvor det står at jeg ikke må ?

Re: Hvor finder man sådan et kabel?

Jeg kan vende spørgsmålet om; Hvor i Lavspændingsdirektivet står der at dets
krav til el-sikkerhed ikke gælder efter forbrugeren har slæbt apparatet hjem
fra butikken?

Der står at det gælder dækker elektrisk materiel til brug ved en
mærkespænding på mellem 50 V og 1000 V vekselspænding eller mellem 75 V og
1500 V jævnspænding. Ikke et ord om at det ikke gælder hjemme hos
forbrugeren.

Din tankegang er besynderlig.
Formålet med Lavspændingsdirektivet er at beskytte forbrugeren mod brand- og
berøringsfarer. Bliver risikoen for brand- og berøringsfarer mindre af at
det er forbrugeren selv, der "fusker" med materialer, der ikke opfylder
direktivets krav til el-sikkerhed?

Du besvarede ikke stilling mit spørgsmål om lovligheden af udskiftning af
netledning til tyndt enkeltisoleret tvillingeledning.
Er det jf. din udlægning så også lovligt, at forbrugeren udskifter
netstikket til 2 søm med omviklede ledningsender, som han proppen i
stikkontakten? Hvor går grænsen når du ikke mener Lavspændingsdirektivet
gælder?

Re: Hvor finder man sådan et kabel?

Fordi jeg må udskifte ledningen.

Det samme gælder på en lampe.

Nej, den afspejler den virkelige verden

Nej

Det er ganske lovligt i følge min erfaring.

Kan du fortælle mig hvor der står andet ?

Re: Hvor finder man sådan et kabel?

Ja, du må udskifte stik, ledning og lampe med andet godkendt materiale.

Det har ikke meget med lovligheden at gører. Der udføres masser af ulovligt
el-arbejde, som kræver autorisisation.

Pyha, så var der da lidt vi var enige om :o)

Erfaring har ikke meget med lovlighed at gører. Min erfaring er at der laves
en masse ulovligt el-arbejde, men det bliver det da ikke lovligt af.

Det har jeg jo lige gjort. Lavspændingsdirektivet er gældende.
Fortæl mig hvor det fremgår at Lavspændingsdirektivet ikke er gældende efter
apparatet er overdraget til forbrugeren, og han derfor kan bære sig lige så
tumpet og uansvarligt ad han har lyst til.
Hvorfor mon du klippede mit spørgsmål om udskiftning af netstikket med 2 søm
væk? Jf. din teori må det også være lovligt.

Re: Hvor finder man sådan et kabel?

Og det mener du ikke at en dobbeltledning er ?

Lavspændingsdirektivet er henvendt til producenter af materiel og andre
der laver noget professionelt som de sælger.

Ja, det kan man såmænd ikke hindre nogen i at gøre.

Re: Hvor finder man sådan et kabel?

Glemte lige:
http://www.sik.dk/Professionelle/El-branchen/Love_og_regler/Lavspaendings-_direktivet.html

Re: Hvor finder man sådan et kabel?

Det er et stykke dobbeltisoleret netledning.

Det er ikke det der står.
Der står "Det gælder således for en stor del af de elektriske produkter til
både professionel og privat brug"

Iøvrigt er den side du linker til hos Sikkerhedsstyrelsen kun deres
indledning til Lavspændingsdirektivet. Du skal ned og læse selve direktivet.

.. og dermed mener du det lovligt?

Re: Hvor finder man sådan et kabel?

Ja, altså godkendelser af apparater der skal sælges.

Tak, kender det udemærket.

Ja.

Re: Hvor finder man sådan et kabel?

Din erfaring er forkert. Det er mange år siden at tvillingledning måtte
bruges til 230 volt når den er berørbar. Tvillingledning har et lag
isolering, og er at betragte som en grundisoleret ledning. Grundisolerede
ledninger må ikke kunne berøres af brugeren, men må alene anvendes i et
enten jordet kabinet, eller i et isoleret kabinet, (dobbeltisoleret).
Berørbare ledninger skal være dobbeltisolerede á kappeledning. Du finder
heller ikke andet på noget apparat idag.

I lavspændingsdirektivet og i relevante EN xx xxx standarder. Beklager at
jeg ikke er i det firma som havde betalt for kopierne, så jeg kan desværre
ikke huske nøjagtige afsnit.

Du kunne jo købe lavspændingsdirektivet selv ;-)

Orla Pedersen
Re: Hvor finder man sådan et kabel?

På ting der sælges - nej.

Nej, det står angivet hvad man må gøre på apparater der sælges. Ikke
hvad du må gøre i dit lille hjem.

Re: Hvor finder man sådan et kabel?

Du tager fejl, Du kan ikke gøre som Du vil i dit lille hjem. Kan Du ikke
reparere et apparat så det lever op til samme krav som fabikanten levede op
til, så må Du holde nallerne i lommen. At Du selv _må_ reparere, gælder kun
hvis at Du _kan_ reparere forsvarligt.

Orla Pedersen
Re: Hvor finder man sådan et kabel?

Forstå dog at der ikke er forskel på kravene til sikkerhed afhængig af om
apparatet sælges eller ej.
Som tidligere nævnt er Lavspændingsdirektivet begrænset af spændingsområdet,
ikke af om apparatet står i dit hjem eller ej.
Det står dig ikke frit om du vil benytte godkendt materiale eller ej når du
udskifter netstik eller netledning, uanset om apparatet står hjemme hos dig.

Jeg sidder desværre heller ikke med den fulde udgave af
Lavspændingsdirektivet, men Sikkerhedsstyrelsen har lavet en lille pjece om
Gør-det-selv-el (som langt fra er udtømmende). Som du kan se siger den også
at du ikke bare kan vælge det materiale du har lyst til:

Fra
http://www.sik.dk/Forbrugere/Goer_det_selv/Goer_det_selv_el/Ledninger.html

<SNIP>
Det er altså ikke alle typer ledninger, man må bruge til alle apparater.
Hvis du er i tvivl, så tag et stykke af den gamle ledning med til
elinstallatøren og spørg ham til råds, før du skifter den.
Ledninger som bruges til svagstrøm, fx ringeapparater, antenner, højtalere
og lignende, må ikke benyttes til stærkstrøm (230 volt).
</SNIP>

Re: Hvor finder man sådan et kabel?

Nej, rigtigt, men der findes virkeligt og sælges stadig såkaldt
tvillingledning, hvor isoleringen er godkendt til stærkstrøm. At det for det
meste så kun fortrinsvis anvendes til bord- og standerlamper er en anden
sag - specielt ældre typer.
Karsten H. (7870)

Re: Hvor finder man sådan et kabel?

Derfor bruger man en god flex, med lim indeni.

Kan du henvise til f.x. stærkstrømsreglementet, hvor der står noget om
hvorvidt man må samle eller reparere ledninger ?

Bo //

Re: Hvor finder man sådan et kabel?

Jeg synes nu altid, at det altid er i enderne at kabler
er for korte. Og sjovt nok kun i den ene ende, i den anden
ende kan det som regel nå.

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews /
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af

Generelt kommer kabler i to længder, for korte og
for lange :)

Re: Hvor finder man sådan et kabel?

Jeg købte for en del år siden et sådant vinklet stik til at skrue på
ledningen hos Hennings Electronic: http://www.hennings-electronic.dk /

Tomas

Site Timeline