Hvor finder jeg DC spoler ??

Skal bruge nogle spoler til et CLC filter i en forstærker, værdien på
spolerne skal ligge omkring 2 mH, og DCR så lav som overhovedet muligt -
gerne i 0,1 ohm-området - nogle der ved hvor jeg finder sådanne spoler til
en fornuftig pris ?? Jeg er bevidst gået uden om delefilterspoler med
kerner, da jeg er bange for at de alt for let går i mætning når der er DC
der skal igennem dem. Jeg skal trække mellem 2 og 4 ampere gennem hver.

mvh.
Hans Buhl Houmøller

Re: Hvor finder jeg DC spoler ??

Hvad med delefilterspoler uden kærner?
Fra f. ex.: http://www.danskaudioteknik.dk /

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Re: Hvor finder jeg DC spoler ??
Har undersøgt det, men de "almindelige" har simpelthen for høj DCR - eks.
har en 2,2 uF med 1,4 mm tråd en DCR på 0,49 ohm, hvilket betyder mere end 2
volt spændingsfald i mit tilfælde :(
Jeg leder efter noget i området af 0,1 - 0,2 ohm.

Mvh.
Hans

Re: Hvor finder jeg DC spoler ??

2

Hvorfor ikke vikle selv ?..

Du køber et læs lakeret kobbertråd i en tykkelse, du mener er passende og
begynder at vikle det op på en passende spoleform.. Når du rammer den
rigtige induktans er det bare at dyppe den i en gang lak og starte på den
næste ( husk at tælle viklinger )..

Kobbertråden kan du f.eks få hos Elfa, eller hos et elektroværksted Du kunne
f.eks prøve Aalestrup Elektro eller Nordelektro, begge steder renoverer de
elmotorer, men om de vil sælge tråd i løs vægt aner jeg ikke..

Spoleformen kunne f.eks være en klump nylon, som du lige drejer af..

Alternativt kan de fleste firmaer, som laver trafoer også vikle en spole til
dig..

Hvad er du egentlig ved at bygge nu ?

/p

Re: Hvor finder jeg DC spoler ??

DC? Hvor skal du bruge det CLC filter? I powersupply?
At lve dem med lav DCR er ikke et problem, men du har åbentbart specielle
krav?
Giv lidt mere info, evt diagram, så skal jeg regne lidt på det.
Erik

Site Timeline