Hvor "dårlig" sinus?

Jeg har plukket en trefase motor med halltransistorer fra et tapedek.
Jeg vill bruke en TINY15 + 3 H-broer og kjøre den som en steppermotor.
Ønsket hastighet blir fast, fra 2 - 5 RPM. Spenningen heves fra 12 til
24V. Jeg kontrollerer gjerne røkens kvalitet samtidig ;-) Der er
flereder den kommer fra.

Hvor dårlig sinus kan jeg bruke?

HM

Re: Hvor "dårlig" sinus?

En dE5%rlig sinus giver stF8%rre tab i motoren. PrE6%cist hvor meget
afhE6%nger ogsE5% af kvaliteten pE5% motoren.
Du kan kompensere ved at belaste motoren mindre, men der er mange ting
der har indflydelse pE5% virkningsgraden i den situation, sE5% det er
noget du mE5% finde frem til ved at eksperimentere.
Jeg har prF8%vet at fodre en trefaset motor med ren firkant, det gE5%r,
men jeg aftager ogsE5% kun 10% af nominelt effekt. Den kunne godt yde
mere uden at blive for varm, men det er der sE5% ikke brug for.

Hilsen Kim

Re: Hvor "dårlig" sinus?
Kim Christensen skreiv:

Takk. Da forsøker jeg med ren firkant, og forbedrer så godt det er
praktisk mulig med en TINY15.

HM

Site Timeline