Hvilket små værktøj?

Jeg er ved at skifte min Harald Nyborg samling af elektronik sager ud :-)

Indtil videre er det blevet til
 - Weller Pyropen (den store, lyseblå)
 - Fluke 117

Nu må turen være til alle smådelene.

Eks.
 - Skævbider
 - Afisoleringstang

Forslag til de to ting og andre ting jeg må have?

(I god kvalitet altså, I ved, sådan at man bliver glad hver gang man tager
det frem :-) )

Re: Hvilket små værktøj?

Bacho, de koster en bondegård, men er gode.

Totalt overvurderet stykke værktøj. Har selv en, men bruger den næsten
aldrig, da en god skævbider sagtens kan afisolere ved de fleste opgaver.

Spidstang og fladtang i samme gode kvalitet.

Proxxon miniboremaskine (nej, en Dreml er kun Proxxon wannabee).

Lille skruestik.

Knibtang.

Re: Hvilket små værktøj?
Hej Klaus

Lindstrøm er bedre.

Så har man aldrig haft en ordentlig, en Stripax er uvuderlig.

http://www.elvvs.dk/category.3109.article.32481

Igen Lindstrøm.

En Spannfix duer

http://www.hinonline.dk/templates/product.aspx?ProductGuid=9-205&GroupGuid17%6

Re: Hvilket små værktøj?
Max skreiv:

Den er meget bra, men den er lite egnet til synne ledninger. Finnes den
i miniutgave, opp til 0,5 kvadrat?

HM

Re: Hvilket små værktøj?

Den skal da bare justeres til isoleringens tykkelse med skyderen på
toppen. Den jeg har klarer alt fra helt tynde ledninger i et 25-polet
printerkabel til 2,5 kvadrat installationskabel. Og det har den gjort i
mere end 20 år uden at brokke sig, dog kun til hobbybrug.

--
Leonard

Re: Hvilket små værktøj?

Har en ERAM som er endnu bedre.
http://www.all-spec.com/1/viewitem/572E/ALLSPEC/prodinfo/i=rss

Det er noget af det bedste bidetang jeg nogensidnde har haft mellem
fingrene (også incl Lindstrøm).

Jo, sådan en ligger der både i væktøjskassen og i skuffen.

Re: Hvilket små værktøj?
Hej Klaus

Som gammel tavlemontør kan jeg så kun sige til dig, lær at
bruge den, at afisolere med en skævbider er noget sjusk.

Re: Hvilket små værktøj?

Forskellen er nok at jeg er elektronikker og ikke elektriker.

Jeg kan gøre det lige så godt  på tynde ledninger med EREM'en som du kan
med afisoleringstangen.

Bevares med 1,5mm2 og derover (uden for tyk isolering) er en
afisoleringtang god, er det emd fast leder er en god knibtang nu heller
ikke at foragte.

Re: Hvilket små værktøj?
Hej Klaus

Jeg var sikker på at du var elektrikker med den holdning :)

Re: Hvilket små værktøj?

De 2 elektrikere jeg kender bedst vil nu også helst bruge en
afisoleringstang, hvis der er en i nærheden. De gider faktisk ikke
bruge billigt værktøj, så oftest har de deres eget med, selvom det jeg
har er af samme slags.

--
Leonard

Re: Hvilket små værktøj?

Jeg er jo kun amatør, men jeg synes at afisoleringstangen har den
fordel, at den holder igen på ledningen, mens jeg ved af isolering med
skævbidder skal holde igen med den anden hånd og det kan godt give et
ryk i ledningen, som med tynde ledninger kan rive dem over.

Men sådan er vi jo så forskellige.

--
Leonard

Re: Hvilket små værktøj?
Hej Leonard

Ja, når man sidder med et 90 X 0,25 mm2 kabel,
ja så foretrækker jeg altså også afisoleringstangen.

Re: Hvilket små værktøj?

EREM'en og 2 "klip", så er isoleringen så godt som klippet over. Hvor
meget "klip" der skal til er ren erfaring.

Når de 2 bid i isoleringen er lagt, rykker man ikke noget over....

Re: Hvilket små værktøj?

Erfaring og rutine er jo noget man opnår ved mange gentagne øvelser og
det kniber lidt for mig som amatør.

Ja, hvis ikke jeg allerede har bidt ledningen over flere gange på den
måde.

--
Leonard

Re: Hvilket små værktøj?

Hvis ikke, har lederen måske fået nogle små sår som fører til at den
sidenhen knækker.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

EReM.

Koster kassen, og skal låses inde udenfor ejerens
arbejdstid.

/Bo.

Re: Hvilket små værktøj?

Korrekt.

Intet problem i min garage.....

Re: Hvilket små værktøj?

Helt enig, en god skævdider afisolere lige så godt som en afisoleringstang,
og det er meget nemmer at afisolere med den samme tang som man har i hånden,
efter at man lige har klippet ledninger af i den rigite længte, men skal man
afisolere 50 leder i et tygt kabel er afisoleringstangen det beste valg.

JJ

Re: Hvilket små værktøj?

Hmm, lodder du mange stik ude i felten?

Hvis du skal lodde elektronik indendørs bør du investere i en
loddestation i stedet, gerne en hvor det er nemt at skifte spids.

Jeg kan i den forbindelse varmt anbefale ERSA RDS80:
http://www.radiostore.de/shop/Loettechnik/Loetstationen/Ersa-Digital-Loetstation-RDS-80-mit-LCD-Display-80Watt::284.html

Hvis du skal rode med SMD har den samme butik også en varmluftstation:
http://www.radiostore.de/shop/Loettechnik/Loetstationen/Heissluftstation-AOYUE-852-fuer-SMD-Reworking::833.html

Re: Hvilket små værktøj?
Hej Morten

Et oscillioskop så du kan se hvad det er du måler.