Hvilket kredsløb fra PIC 5VDC til 230VAC. (PWM)

Hej.

Jeg har fusket lidt med en PIC og forsøger at lave en PWM
Meningen er at jeg (i første omgang) vil styre en alm. glødelampe.
For senere hen at lave en blæserstyring med
omdrejningsfeedback til PIC'en.

Men hvordan er det nu lige jeg kommer fra de 5VDC PWM udgang
og over og styrer 0-230VAC.
Det skal max trække 100W v. 230VAC (Kender ikke cos fi)

Og ja, det ER en nybegynder, så bær over med mig ;-)

-Bo Andersen-

Re: Hvilket kredsløb fra PIC 5VDC til 230VAC. (PWM)
Hej,

Du skal bruge en opto-kobler og en triac.

Du kan se her hvordan andre har løst problemet:
http://www.piware.de/hardware/dimmer.pdf

Mvh
  Jan

Re: Hvilket kredsløb fra PIC 5VDC til 230VAC. (PWM)

Tak for svar og link, det er god inspiration.
Opto-kobler og triac var også mit første gæt.
Men kræver det ikke at man detekterer på sinuskurven og
venter 10-0ms med at tænde TRIAC, den slukker vel selv ved
nul-gennemgang ?

Det nemmeste må være en udgang der kan tændes/slukkes
uafhængig af sinuskurven, og så lave moduleringen i PIC med PWM.
Lidt ligesom et meget_meget hurtigt relæ....

Andre forslag, eller er der ingen vej udenom ?

-Venligst, Bo Andersen-

Re: Hvilket kredsløb fra PIC 5VDC til 230VAC. (PWM)

læg mærke til at optokobleren faktisk er en opto triac.

Jo og tiden skal være stabil indenfor nogle få usec, ellers blafre
lyset, men det er ikke særlig svært.

Det kan du lave ved hjælp af en brokoblet ensretter med en transistor
der kortslutter udgangen på broen, og så et styrekredsløb til transistoren.

Altså:

230 VAC-----Bro med transistor----belastning------0

Der skal selvfølgelig være en del støjdæmpning, da såden en PWM vil
støje ret kraftigt.

Husk også at 230 VAC har spidser på over 1000 volt, det skal dit
kredsløb kunne holde til.

Re: Hvilket kredsløb fra PIC 5VDC til 230VAC. (PWM)

Microchip har lavet en komplet lysdæmper for dig, måske kan du bruge noget
der:
http://www.microchip.com/stellent/idcplg?IdcService=SS_GET_PAGE&nodeId18%24&appnote=en011202

Tomas

Site Timeline