hvilken type strømforsyning er bedst? - Page 2

Re: hvilken type strømforsyning er bedst?
Hej Lars,

"Lige så god som batterier" er i sagens natur umuligt, da der er et
reguleringskredsløb foran et skiftende forbrug.

Meget bedre end en standard(skod)regulator kan den blive ved at sætte en
billig gyrator (eller flere hvis det skal være helt hysteriskt) på hver
side (plus og minus).

En simpel enkelttransistor-gyrator klarer nemt at dæmpe støj og brum med
op til omkring 80dB. Da der er et indsatstab, skal regulatorerne sættes
noget højere (ca. 2V, men det afhænger af de anvendte transistorer).

Udgangsspændingen fra dine 78xx/79xx-regulatorer kan evt. hæves, eller
alternativt kan du bruge LM317/LM337 og finjustere mens du måler på
outputtet (efter gyratorkredsløb).

--
Venlig hilsen,
Søren

Det lyder enormt spændende, hvad dælen er en gyrator?

80dB.. what det er helt vildt..  det er ingen problem at tilpasse spændingen,
jeg kan jo bare indføre justering på mine "skod"
regulatorer..som du også siger.

Men jeg vil utrolig gerne høre mere om denne "gyrator" ting, jeg har aldrig selv
hørt om dette, det bedste jeg selv umiddelbart kan
finde på er en shunt regulator, men måske en sådan kan kombineres med en
gyrator..hmmh

Jeg glæder mig til at høre mere om dette.

MVH

Lars

Re: hvilken type str????????? ????????????

http://www.google.com/search?hl=en&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=gyrator&btnG=Google+Search

Re: hvilken type str?????????????????????
http://www.google.com/search?hl=en&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=gyrator&btnG=Google+Search

heehh, nååhh, det er jo sådan en man også nogle gange bruger i udgangsfilteret
på en CD spiller, den kender jeg jo godt alligevel,
men navnet gyrator har jeg godt nok aldrig hørt før... tænk engang, man kan lære
noget nyt hver eneste dag, når man laver
elektronik...

MVH

Lars

Re: hvilken type strømforsyning er bedst?
Hej Lars,

I denne sammenhæng er det, som du måske allerede har opdaget, et filter
hvor du "forstørrer" en kondensators kapacitet med det aktive elements
forstærkning.

Ja, grunden til at jeg kalder dem skod (i high end-audio o.l.) er netop
at de støjer.

Den kan se sådan ud:

+V ind fra
regulator O---+-------------------------+
              |                         |
              |                     b |/ c
              +--[R1]--+---[R2]---+---| NPN
                      _|_        _|_  |\ e
                  C1 [___]   C2 [___)   |
                     -----      -----   +---O +V ud
                       |          |
       0V O------------*----------*---------O 0V
                       |          |
                      _|_        _|_    +---O -V ud
                  C3 [___]   C4 [___)   |
                     -----      -----   |
                       |          |   |/ e
              +--[R3]--+---[R4]---+---| PNP
              |                     b |\ c
-V ind fra    |                         |
regulator O---+-------------------------+

Evt. kan du nøjes med R1/C1, R3/C3 og transistorerne, men det giver
bedre at splitte dem op.
Modstandene skal tilpasses transistorens forstærkning i forhold til
strømtrækket. Hvis du bruger BC337 (NPN) og BC327 (PNP) kan modstandende
fx. være på 2k2 og kondensatorerne et sted i området 1'000..4'700 µF.
Det skulle give en dæmpning der kan høres (eller netop ikke :)

--
Venlig hilsen,
Søren

forforstærker til high-end brug. Vi er netop gået igang
lyttetest på en alm. 7824/7924 regulator op imod
man må så kunne sige at denne strømforsyning skal være
lige så god, så vidt muligt.
en spænding på? Kravet er +/-24V, og den skal levere min.
Hej Lars, jeg har oplevet det samme i forbindelse med en dac jeg laver.
Jeg startede med at prøve regulatorer som LM317 og LM337, og standard
ringkernetrafoer.
Så prøvede jeg for sjov skyld med batterier, som forsyning istedet for
transformeren, og det lyd klart bedrer. Så lavede jeg et print, med
tilslutning af batterier. Og lade kredsløb, betående af en konstanstrøms
generator. Det pussige var, at når jeg så fjernede batterierne, lød det
stadig godt.
Så måske en konstantsstrøms generator, efterfulgt af en standard regulering,
kan være en løsning.
Ellers bruger jeg idag, et crc filter efterfult af en LM317, som igen er
efterfulgt af 5stk emitter koblet transistorer, som virker som rippel
reduktion, samtidig med at sikrer en lav impedans.

Se evt. www.1tech.dk

Hvis du er interesseret i et diagram, kan du skrive til mig via hjemmesiden

Hygge

Ole Nielsen

Re: hvilken type strømforsyning er bedst?

regulering,

Havde du så belastet konstantstrømsgeneratoren med en modstand, som
genererede det spændingsfald du brugte til at drive reguleringerne med ?

Mvh. Mikael Kristiansen (Ikke ekspert, men naturligt nysgerrig !)

[...]

Hvor kritisk er din opstilling overfor støj på strømforsyningen?
For et stykke tid siden prøvede jeg i forbindelse med et projekt at
gennemgå hvad jeg kunne få fat i af datablade over regulatorer. Det viste
sig at de alle støjer ganske betragteligt på grund af den zenerdiode der
bruges som spændingsreference. (Det ser ud til at folk til daglig glemmer
at zenerdioder støjer ganske enormt - de burde være forbudte i HiFi
forstærkere.)

Det mest støjsvage og samtidig mest stabile regulator jeg er faldet over er
stadig - TaDa - den gode gamle LM723 når man filtrerer dens
referencespænding inden brug. Batterier støjer også i en eller anden grad
dog meget mindre.

Hvis din forstærker er mindre kritisk overfor mindre langsomme variationer
i forsyningsspændingen kan du dels prøve med en diskredt regulator hvor
referencen kan være en filtreret 3-bens regulator eller prøve at filtrere
forsyningsspændingen direkte med en serie af RC-led f.eks 33 Ohm/2200uF
afsluttet med en shuntregulator lavet af en power-mosfet og en
spændingsdeler der åbner transistoren mere jo højere spændingen over den
er, parrallelt med en stor elektrolyt . (en ide jeg selv har leget med til
en Riaa-forstærker men endnu ikke har fået realiseret.)
Shuntregulatorens funktion er mere at forhindre at udgangsspændingen bliver
for høj end at stabilisere på milivolt..

Jeg hører gerne om resultaterne af din "forskning" :)

/Lars

Re: hvilken type strømforsyning er bedst?
High Fidelity havde i 1981 et forforstærkerprojekt, hvortil de lavede en
strømforsyning. Den var bygget op over to trin. Det første var med 7824 /
7924 og det andet trin var en enkel regulering et par transistorer. De fandt
også ud af, at 78xx / 79xx ikke var gode til hifiregulering. Men sammen med
den anden regulering fik de et godt resultat med lav støj.

The Audio Amateur har også haft en del artikler om strømforsyninger. I 1995
Løb der en artikelserie, som Walt Jung og Jan Didden stod for. De målte på
flere forskellige kredsløb, og de kom til nogle resultater. Bl.a. at AD797
er rigtigt gode til reguleringer. De brugte også et andet princip, som ikke
ses tit: I stedet for at, som man normalt gør, tage tilbagekoblingen direkte
fra den regulerede spænding, tager man den først dér, hvor der skal
spændingfødes. Dvs. at man har 4 ledninger mod "normalt" 2 imellem
forsyningsprint og forstærkerprint.

Det, der tilsyneladende er svært, er at holde forsyningens udgangsimpedans
konstant. Pga. transistorers opbygning har de en tendens til at få
udgangsimpedansen til at stige for stigende frekvens. Og jo højere
udgangsimpedans - jo mindre evne til at levere strøm til forstærkeren. Og så
kan man forhåbentlig så selv regne ud, hvad der sker med lyden ?

MVH
Bo Holmqvist
www.jerNhesteN.dk

At kontakte mig: Besvar denne - ret i adressen efter devisen: "Fjern lyden,
men lad billedet stå"
<suk opgivende="on">Alt dette bare for at undgå spam</suk>

Re: hvilken type strømforsyning er bedst?
Hej Lars

Som andre også har nævnt... lav en model og simulér. Hvad I skal opnå er jo
lav impedans, høj undertrykkelse af ac-ripple og selvfølgelig noget stads
med støj fra lysnettet. At udføre lyttetest på dette som det første er
omsonst.

Det er også vigtigt, at I gør jer klart hvilket type forstærkertrin, der
skal være tale om. Hvis I benytter gode integrede operationsforstærkere,
synes ultraregulering af strømforsyningen måske en anelse unødvendigt
grundet disse kredses gode PSSR egenskaber.

Hilsen
Søren B.

Re: hvilken type strømforsyning er bedst?
I øvrigt bør I kigge lidt på følgende link
http://headwize2.powerpill.org/projects/showproj.php?file=gilmore3_prj.htm

Scroll ned til forsyningssektionen og kig lidt nærmere på den. Den benytter
almindelige lm317/337 kredse, men derudover også OPA548. Ifølge
konstruktøren er denne forsyning bedre end batterier (afhænger muligvis af
batteritypen... det ved jeg ikke).

Hilsen
Søren B.

Re: hvilken type strømforsyning er bedst?

benytter

En stor kondensator direkter over udgangen på en OpAmp? Det plejer ikke at
være særligt fornuftigt design.

Re: hvilken type strømforsyning er bedst?

Det er muligvis nok korrekt. Der har også oscillationsproblemer med opamp'en
på den negative side. Gilmore har efter eget udsagn ikke selv oplevet, men
der er en del på headwize og head-fi, der har berettet om det.

Ifølge Gilmore skulle en af løsningerne da også være at sætte en 0.1ohms
modstand i serie med operationsforstærkernes output (indenfor
feedback-løkken). Det kan skam være værd at undersøge. Forsyningen skulle i
hvert fald - uden oscillerende opamps - være ganske effektiv.

Hilsen
Søren B.

Site Timeline