hvilken type skærmet antennekabel er bedst at trække

Jeg har pt. et antennekabel der  er trukket forbi/over/krydset flere
El(220V) ledninger samt en Elmåler's tykke kabler, dette har jeg mistænkt
for at spolere min teksttv på Tv2 som jeg får fra TDC-kabeltv.

JAJA-Jeg er klar over at det med at krydse sådanne kabler sikkert ikke er
det smarteste træk, men det skal forsøges, da jeg ikke vil trække 10 meter
kabel rundt i stuen og under/over 3 døre osv.

Så hvis jeg skal ud og købe et nyt antennekabel som skal trækkes ca. 10
meter og skal kunne klare al den EL-"Støj", hvilken type skal jeg så kigge
efter, der er jo en hel del skærmet dobbelskærmet og ekstratykke,stive ovs.
på markedet?

Håber det er den korrekte NG for sådan et spørgsmål.

Johnny Christiansen

Re: hvilken type skærmet antennekabel er bedst at træk ke

Dit spørgsmål skulle vel rettelig i gruppen dk.teknik.tv-video, men hvis dit
antennekabel ikke er fra ruder konges tid, er det næppe indstråling fra div.
el-kabler, som du beskrive, der er årsagen. Jeg ar selv trukket mere end 100
m. antennekabler i kabelbakker med el, kraft, data og edb o.s.v. uden at det
har givet anledning til forstyrrelser, så det skulle der ikke være problemer
i.

Et godt kabel at vælge vil være en type, der hedder SAT2G. Der findes
sikkert andre fabrikater, der er på højde med, men jeg har kun haft positive
erfarringer med SAT2G gennem de sidste ca. 15 år.

Hvis du fra kabel-TV får "spoleret" teksttv på TV2, skal du nok fejlmelde
forholdet. Når tekstv ikke vises korrekt, men krøller og kører uregelmæssigt
skyldes det altid fejl på antennesignalet i kabel-tv systemet. Det kan være
overstyring. Det kan være uheldige reflektioner (kan også forekomme i kabel
TV), så det vil sikkert ikke tage en kompetent tekniker mange øjeblikke at
konstatere og rette fejlen.
Karsten H. Jensen

Re: hvilken type skærmet antennekabel er bedst at trække

HeeHee... - det er ikke sådan at det er et B&O TV du har, vel??

Har fejlen altid været der, kommet langsomt, kommet pludseligt??
Hvad med billedet, er der skygger e.l.??

Lars / Viborg

ovs.

Telass80 eller 100
Sat2 eller Sat4  - sidste bogstaf angiver blot farven
RG (whatever,kanaldrighuskehvadderer75ohm,50ohm,eller93ohm...)

 - Et hvilket som helst kabel købt ved en virksomhed som har HF-Tæt
antennemateriel, og kan beregne et anlæg korrekt...

Re: hvilken type skærmet antennekabel er bedst at trække
Tak for de hurtige svar, jeg må have fat i en teknikker.
/Johnny

ovs.

Site Timeline