Hvilken type lysdæmper?

Hej NG.

Jeg har sat nogle halogenlamper i et skab og vil gerne have sat en lysdæmper
på.
Trafo'en er en lille elektronisk en. Kan jeg bruge en billig lysdæmper,
eller skal jeg have en der er lidt mere 'avanceret'?

mvh
Stefan

Re: Hvilken type lysdæmper?
Hej Stefan,

Du kan _ikke_ bruge en lysdæmper foran en elektronisk trafo.
I værste fald vil den ødelægge trafoen og i bedste fald ikke give den
store forandring blot tænd/sluk da en elektronisk trafo typisk kan køre
over et bredt interval af inputspændinger).

--
Venlig hilsen,
Søren

Nå ikke?

På de fleste trafoere står der dimable, og en almindelig touch fuga
lysdæmper laves også til elektroniske trafoere.. og koster ca. 350 i harald
nybord.. skal installeres af elektriker.

Re: Hvilken type lysdæmper?
Hej Bjarke,

Well, ikke på en eneste af dem jeg har, så det med "de fleste" må vist
tages med forbehold.

Desuden... Hvis der står "dimable" på den Stefan har, formoder jeg at han
havde oplyst det og da han ikke har, må jeg ligeledes slutte at den ikke
er sådan mærket.

Men de vil stadig ikke kunne dæmpe en ikke-dimbar trafo. Hvis du kendte
til princippet i en elektronisk trafo ville du vide hvorfor.

At der så laves nogle typer der er dimbare (fx. via et pot'meter) er en
helt anden snak, men at forsøge at dimme en tilfældig valgt type er
voveligt.

Når du ikke kender spørgeren, så undlad venligst råd der er potentielt
skadelige :)

--
Venlig hilsen,
Søren

http://www.elbutik.dk/detaljer.php?a410%1&a5=3&a680%0

Nic

Re: Hvilken type lysdæmper?

eller http://www.elbutik.dk/detaljer.php?a410%1&a5=3&a612%47 med indbygget
softstarter svjh og koster det halve

Re: Hvilken type lysdæmper?

Nej, man skal bruge en anden lysdæmper jernkernetrafoere... Dem til
elektronisk heder vist nok bagkantsdæmpning og dem til jernkerne forkant..
begge virker til omhskbelastning

ovennævte tråd hører desuden hjemme i dk.teknik.el

Re: Hvilken type lysdæmper?

Det er det så næsten aldrig, det er en ureguleret selvsvinger, udgangen fra
switch-trafoen er end ikke ensrettet, det er jo unødvendigt til en
glødelampe. 230 volt ensrettes, men _udglattes ikke_, altså, switch'en
starter op 100 gange i sekundet, og udgangsspændingen ligner ca. 20 KHz
am-moduleret med 100 Hz.

Og de tager næppe skade af en fasesnits lysregulering så længe den "klipper"
på "bagflanken".

mvh
Orla

Re: Hvilken type lysdæmper?

Det er meget muligt. :-)

Nej, der menes ikke jernkerne trafo. Som elektriker, køber vi normalvis 2
typer trafo'er. Jernkerne og Elektronisk, begge dele kan dæmpes. Om det så
er fordi, at den elektroniske trafo er modificeret specifikt til at kunne
dæmpes, i forhold til de elektroniske trafo'er du tænker på, ved jeg ikke.
Men bare at sige, at elektroniske trafo'er ikke kan dæmpes, ville være
misvisende - for når du køber en elektronisk trafo i dit byggemarked eller
hos din grossist, tiltænkt lys, så kan den dæmpes. Eller i hvert fald i 99 %
af tilfældende. :-). Og nej, vi mener stadig ikke jernkerne trafo og det er
ret tydeligt at kende forskel på dem, udover den mærkning grossist eller
byggemarked har på produktet.

Nic

Re: Hvilken type lysdæmper?

Godt så er vi enige.

Jeg blev overbevist af Orlas indlæg om jeg ikke lige havde tænkt videre
end det Søren havde skrevet.

Men så lad os modificere Sørens udsagn til:

Du skal ikke regne med at kunne dæmpe den, men der er en god
sandsynlighed for du kan.

Jep en traditionel jernkerne trafo skal man rekvirere en mobilkran for
at flytte, mens en switch mode kan flyttes med en lillefinger - altså
når de kan give samme spænding og strøm.

- Lars

Site Timeline