Hvilken transistor er dette?

Jeg er igang med at reparere en bilventilator styring.

Der er benyttet en TO-3 transistor mærket:

(m) "Motorola logo"
T1829-1
MEXICO
9320

Jeg har ved søgen på nettet fundet ud at denne specielle transistor skulle
kunne erstattes af en MJ15004, og det har jeg så prøvet, men ventilatoren
kører ikke ret hurtigt med denne transistor, så det er sandsynligvis ikke
helt den rigtige erstatning.

Nogen der ved hvad jeg kan erstatte med? Kan det eventuelt ske at være en
FET?

MVH

Lars

Re: Hvilken transistor er dette?

Jeg får det til en 10A PNP 100V Darlington
og erstattes af BDX66.

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Re: Hvilken transistor er dette?

Tak for hjælpen, det forklarer hvorfor den kører langsommere...
Jeg har ikke kunnet finde et brugbart datablad på BDX66, men jeg har selv
fundet MJ11015, som også skulle kunne bruges, det er nemlig noget med at der
sidder en 8kohm fra basis til emitter på T1829-1, (det nåede jeg at måle
inden den smuldrede helt...)  det gør der også på MJ11015.

Re: Hvilken transistor er dette?

Det er en standard PNP transistor. Årsagen til at den kører "langsomt"
er formentlig en kombination af at blæsermotoren går tungt = defekte
lejer + at din transistor har for lav Hfe.Brug evt. en darlington i
stedet.

Re: Hvilken transistor er dette?

Det skulle vidst være en PNP Darlington, det forklare en del... motoren er
helt ok. T1829-1 er nemlig smuldret der hvor benene går gennem huset.

Re: Hvilken transistor er dette?
Så lykkedes det... jeg fandt en 2N6287, og nu virker ventilatoren perfekt
igen.

Site Timeline