Hvilken transistor?

Hejsa.
Er der en, der lige kan ryste et nummer på en almindelig gængs og
gerne billig transistor ud af ærmet? At søge på nettet giver et
overflødighedshorn af mere og mindre eksotiske resultater, men jeg
skal bare finde en, der er nem at få fat på.

Basalt set skal det bare være en ganske almindelig NPN. En BC547 i en
forvokset udgave, om man vil. Den skal kunne klare en konstant
effektafsættelse på op til 3,2 W hvilket jo nok bliver med en lille
køleplade. Desuden vil der være en kollektorstrøm på højst 350mA.
Ellers er der ikke nogle specielle krav. Den skal køre i et 12V system
og vil max blive moduleret med omkring 25 kHz, så det er næppe det,
der sætter nogle grænser.

Men hvad bruger i som standard all-round NPN, når der skal afsættes en
smule effekt?

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen

Re: Hvilken transistor?

Hva´Med en BD232 !

Re: Hvilken transistor?
On Mon, 30 Jun 2003 21:30:30 +0200, "Multi-Vend Fyn"

Den er ikke hvad jeg vil kalde en almindelig gængs transistor.
Jeg kan i hvert fald ikke finde den hos hverken Aage Nielsens, Brinck,
Conrad eller Elfa.

--
Mikael Ejberg Pedersen

Re: Hvilken transistor?

BU 626 eller 2n3055

BD 435 ?

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Hvilken transistor?

Hmm, er skadet after at have repareret switchmodes med dem.

Den er ellers dejlig behagelig, krævede ikke så meget ekstra køling.

Den er eminent, bruger vel omkring en 230-240 stykker til at drive en
modelbane med.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Hvilken transistor?
On Mon, 30 Jun 2003 21:18:24 +0200, Mikael Ejberg Pedersen

BD137,BD139,BD237,BD239,BD243,BD433,BD435,BD437,BD439,BD441,TIP31,TIP41,MJ3055......................................................................
--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: Hvilken transistor?

Wheeee. Det var da ellers noget af en stribe. Men de der TIP'ere siger
mig noget. Jeg har måske nogle i en skuffe et sted.
Takker.

--
Mikael Ejberg Pedersen

Re: Hvilken transistor?
Hej Mikael

Kik også på darlington transistore som f.eks. BD675, de kræver en
meget lille basisstrøm.