Hvilken trafo til Sony-pladespiller.

Hej gruppe...

Min trofaste pladespiller blev for en del år siden udsat for det vi som
elektrikere kalder "400 volt i stikkontakten". Altså 400 volt der farer
forvildet rundt i installationen pga en overbrændt nul.
Det tog en del elektronik på Kampsax kk23+kk24 - Hvis Kim Voss Schader
læser med....;)

Anyhow - nu er pladespilleren dukket op igen og jeg kunne godt tænke mig
at få liv i den igen. Det er trafoen der er død, og der står intet på
den. Sjovt nok kan man heller ikke måle udgangsspænding på den længere.
Så er der nogen der ved hvor stor en AC-spænding sådan en fætter skal
spytte ud?

Pladespilleren hedder Sony PS-LX100

/Esben

Re: Hvilken trafo til Sony-pladespiller.

Her er manualen, ved ikke om det hjælper:
http://www.vinylengine.com/library_model.php?make=Sony&selected_model=PS-LX100

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Hvilken trafo til Sony-pladespiller.

Hvor skaffer man så den - eller finder evt. specs på den, så man kan få
en tilsvarende....?

/Esben

Re: Hvilken trafo til Sony-pladespiller.

Fair nok - man kunne selvfølgelig også bare læse på motoren. Der står
9,12 V dc.
Er der nogen der har en hurtig formel for udregning af hvad en trafo så
skal spytte ud i ac når der bare sidder 4 dioder og en lille 470 uF lyt
på ensretterprintet?

/Esben

Re: Hvilken trafo til Sony-pladespiller.

Divider med sqrt2 (1,41)

6,5 volt.

Re: Hvilken trafo til Sony-pladespiller.

Mener du ikke gange med kvadratrod(2)? Jeg fille da mene at der skal
tilføres en højere vekselspænding end den jævnspænding man skal bruge?
Man vipper vel først sinuskurven op over nul og fylder derefter toppene
ned i bølgedalene - om man så kan sige...

I givet fald ville det passe med 12,9 volt - er det helt skævt?

/Esben

Re: Hvilken trafo til Sony-pladespiller.
Hej!

Ikke korrekt. AC-spændingen multipliceret med kvadratroden af 2 (~1.41) giver
spændingen i DC. Derfor er der ca. 300V over hovedlytten i et tv (220*1.41).

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Hvilken trafo til Sony-pladespiller.
Fair nok. Jeg har også fundet en gammel lærebog nu, som siger det samme
som jer...;)
Næsten da. Der står nemlig:

   U(dc) = U(ac-peak) * sqrt(2)

Altså spidsværdien af vekselspændingen. Så ryger jeg ned på en
ac-spænding på 4,56 V. Eller er jeg ved at forvirre mig selv på et
højere plan nu?

/Esben

Re: Hvilken trafo til Sony-pladespiller.
Hej Esben

Nej, du skal bruge Ueff. altså effektivværdien for vekselspændingen,
den ganger du med 1,41 og trækker så 1 Volt fra til diodetab.

Mvh Max

Re: Hvilken trafo til Sony-pladespiller.
Hej Esben

Hvis du kikker efter på diagrammet vil du se at der kommer
12VDC fra den elektrolyt.

Re: Hvilken trafo til Sony-pladespiller.
Hmm. Der er du vist en tand for hurtig. Det er noget specielt for
modellen PS-LX285. Min er en PS-LX100

Men ellers tak.

/Esben

Re: Hvilken trafo til Sony-pladespiller.
Hej Esben

Prøv nu at kikke ordentlig på diagrammet på side 5.

Mvh Max

Re: Hvilken trafo til Sony-pladespiller - Så spiller den...!
Hej gruppe...

Tak for hjælpen... Det blev dog den simple løsning: Som jeg tidligere
skrev, var motoren mærket 9,12 Vdc, så jeg fandt en gammel ekstern trafo
til et modem 9 Vdc. Ud med den gamle diodebro og så den bare er monteret
med ekstern trafo nu....

Nu skal jeg blot have lavet en udtrækshylde til reolen. Sådan en moderne
"Biva-reol" tager ikke højde for at låget skal kunne åbnes på en
pladespiller - men det problem er vist lidt OT her...

/Esben

Site Timeline