Hvilken Thyristor eller SCR ?

Hej!

Jeg sidder med et halvfærdigt diagram over
et laderelæ/spændingsregulator til en MC

Transistorer og det løse er der værdier på,
men om powerdelen står der bare at der
er brugt nogen "3*SCR 200V/8A"
Hvad kan jeg liiige bruge her.

Driveren til dem er en 2N3906, og den kan
svjh kun trække 0.4 A, så den samlede gatestrøm
må vel ikke være større, eller er jeg bare galt på den ?

Er en thyristor og en scr det samme ?

På forhånd tak
Mvh
Kaj K Thomsen

Re: Hvilken Thyristor eller SCR ?

Lyder interessant! :o)

Umiddelbart svært, at sige. Hvis du har en maksimal triggerstrøm på 400mA
til rådighed, så kan du velsagtens vælge fra alle hylderne. Måske BT152?

Den kan klare 13/20A, tre af dém burde kunne tåle, at brække feltet på en
3-faset generator på en motorcykel... faktisk lidt overkill!

Jeg forestiller mig, at din 2N3906 indgår som hhv. driver og
spændingsregulering?... diagram?!?

Hvis du tænker på collector-/emitterstrømmen, så vil et par strømbegrænsende
modstande hen til gaten være et must, så strømmen aldrig kommer i nærheden
af (eller over) 400mA, når SCR'en 'kolapser'. Men også for, at skåne SCR'en,
da triggerstrømmen for BT152 er 3-32mA.

Ja!

Hilsen
Lars

Re: Hvilken Thyristor eller SCR ?
Hej Kaj,

Well, en SCR er een thyristor, TRIAC's og PUT's er andre.

--
Venlig hilsen,
Søren

Grrrrr...  det er da lige til at blive gråhåret af, jeg må hellere
ta´mig sammen og låne nogle elektronikbøger en dag :-)
Jeg har prøvet at samle det med nogle BT152
som Lars foreslog, mangler lige at prøve det på MC´en.

OT:
Fik du egentlig noget ud af de smådele du overtog, da jeg
ryddede op ?

Mvh
Kaj Kristian Thomsen

Site Timeline