Hvilken seriel RS232 konverter skal jeg bruge?

Hejsa!

Jeg har et problem, som jeg håber at de rfindes en smart løsning på. Jeg
aner ikke hvor jeg skal søge oplysningerne, så jeg starter her i gruppen.
Jeg har smidt en skitse som PDF-fil på dette link:

http://www.telefonfis.dk/konverter.pdf

Glæder mig til at høre fra Jer!

--
-Fly
doktor snipped-for-privacy@hotmail.com

Ha du muglighed for at adressere de to computere ?

Så vilel et 485 netværk være løsningen. Men kan du ikke lave adressering
vil enhver transmission på netværket modtages af enhver enhed.

Re: Hvilken seriel RS232 konverter skal jeg bruge?

man kunne lave det med 1 eller 2 max232 og nogle dioder

Kasper

Re: Hvilken seriel RS232 konverter skal jeg bruge?
On Mon, 31 May 2004 17:02:39 +0200, "Fly"

Sæt en "RS232 - Ethernet konverter" på hver maskine og lav et ethernet
netværk.
Brug evt. "ipEther232" fra
"http://www.ipcas.de/english/products/interfaceconverter.html "
Så skulle enhver RS232 enhed være tilgængelig på enhver PC, der er
vist en begrændsning på 252 RS232 enheder.
Det er noget bøvlet at finde ind til "ipEther232" på linket, men med
lidt tålmodighed kan det lykkeds.

/Hans

Re: Hvilken seriel RS232 konverter skal jeg bruge?

Hvilket giver samme problematik, som den løsning jeg beskrev.

Re: Hvilken seriel RS232 konverter skal jeg bruge?
On Mon, 31 May 2004 18:54:06 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

Det er ikke det jeg får ud af beskrivelsen "ipEther232".
Faktisk ser det ud til at den løsning jeg skitserer er brugbar i dette
tilfælde.
Jeg forestiller mig noget ligende:

PC1------Ethernet kabel cat5e?-----til swithc/hub v. maskine.
Maskine-----"ipEther232"------Ethernet kabel cat5e?-----til swith/hub.
PC2------Ethernet kabel cat5e?-----til swithc/hub v. maskine.

ipEther232'ens sw installeres på begge PCer og laver en ny/ekstra
comport. Dette vil svare til at maskinen sidder direkte på PCen.
Det kan godt være at det program der skal bruges til at kommunikere
med maskinen ikke kan køre samtidig på begge PCer, men det problem vil
du kunne resikerer at have uanset hvilken løsning du måtte vælge.
Hvis kommunikationer mellem PC og maskine er meget simpel (dvs at
maskinen ekkoer det den modtager fra PCen, til PCen, som så viser
dette på skærmen) er det ikke muligt at holde tingene adskilt på de 2
PCer (PC1 må ikke modtage det som PC2 sender og omvendt.)
For at sige noget mere kræver det noget mere viden om maskinens
kommunikation med PCen.
Det kan ikke udelukkes at en simpel RS232 printerswitch kan bruges,
hvor maskinen er "printer", hvor den der taler først får "taleretten"
med en passende timeout inden der lyttes efter nye "talere" igen.

/Hans

Re: Hvilken seriel RS232 konverter skal jeg bruge?

Nej, Kasper (Repzak) har faktisk løsningen (som Harald også nævner) en
OR gate, Kasper vil blot lave den med dioder :-)

Re: Hvilken seriel RS232 konverter skal jeg bruge?

(klip-klip) en OR gate, Kasper vil blot lave den med dioder (klip-klip)
--------------------------------------

Hej igen!

Tak for de hurtige svar. Jeg ved godt, at jeg har skrevet til en
nyhedsgruppe, der hedder elektronik til sidst, og der er ingen tvivl om at
Jeres svar er rigtige.

Problemet er bare at løsningen ikke skal "flækkes sammen" men SKAL bestå af
nogle færdige bokse som er lige til at sende ud til f.eks. en elektriker som
skal montere kabelforbindelserne. Derfor er jeg ude efter en færdigpakke!

Desuden har jeg desværre ikke helt styr på hvordan man "liiiige laver en
OR-gate" om det så er med eller uden dioder   :-)

Jeg skal se hvad jeg kan finde af specifikationer på den serielle
kommunikation mellem maskinen og den ene PC løsningen oprindeligt er
skræddersyet til.

--
-Fly
doktor snipped-for-privacy@hotmail.com
Re: Hvilken seriel RS232 konverter skal jeg bruge?

Nej, selvfølgeligt ikke :-)

Det største problem er at du ikke må sende kommandos fra PC1 der så kan
ses af PC 2, ellers er et RS485 netværk utroligt nemt at konfigurere. 3
ens kasser og 2 ledninger.

Sådan en fætter her klarer ærterne
http://www.icpdas.com/download/7000/manual/7520.pdf

Det lidt mere trælse ville være en seriel til ethernet (evt fiber for
elektrisk isolering og utrolig god støjimunitet) og 3 fastprogrammerede
ip adresser.

2 dioder og en modstand kan gøre det

Jo tak, fortæl lidt mere om maskinen og hvorfor du vil have 2 computere
til at styre den.

Og tjek lige om du ikke må have kommandos fra den ene computer til at nå
den anden. Det gør altså livet lidt lettere :-)

Re: Hvilken seriel RS232 konverter skal jeg bruge?
On Mon, 31 May 2004 21:57:54 +0200, "Fly"

Der er ingen af de skitserede løsninger der er direkte forkerte, der
er forskellige forudsætninger der skal være opfyldt for at kunne
benytte dem. Om disse forudsætninger stemmer overenes med den
virkelighed du står i er det springende spørgsmål.

En løsning der vil virke kunne være:
En  PC ved maskinen (Uden skærm/mus/keyboard), en hub/switch, ethernet
forbindelse til de 2 øvrige PCer.
Et stykke fjernstyrings SW på så PC1 og PC2 kan fjernstyre PC3.
En SW der kan bruges og som opfylder kravet om at "PC1 ikke kan se
PC2" er Dameware mini remote control", men der er tons vis af SW der
kan dette.

Slipper du for hvis du går efter overstående løsning.
Det kan drille at få en PC til at køre uden mus/keyboard, men der fåes
mus/keyboard simolatore i handlen.

/Hans

Re: Hvilken seriel RS232 konverter skal jeg bruge?

Slik eg oppfatter det:

Tx fra PC går til PC1 og PC2.

Tx fra PC1 og PC2 (= Rx til PC) må OR-ast itl PC.

Hvilenivået for Tx = - 9V?. vis du bruker ein OR-krets, (CD4071B), innganger
til PC1 og PC2, og utgang til PC.

HM

Re: Hvilken seriel RS232 konverter skal jeg bruge?
Hej,

Hvis du smækker en ekstra COM-port på PC2 (hvis der ikke allerede er det,
kan du lade PC2:
 - Videresende alt hvad der kommer fra "Maskine" til PC1, samt lytte med.
 - Videresende hvad der kommer fra PC1 til "Maskine" uden at PC2's SW
  "lytter" med.
 - Sende fra PC2 til "Maskine" og omvendt (uden at det når PC1).

Alt hvad det kræver er (evt.) en ny COM-port og SW der håndterer det
ovenstående.

--
Venlig hilsen,
Søren