Hvilken PIC bræner?

Hvilken PIC brænder kan i anbefale?

Til USB port.
Til flest mulige kredse.
Må gerne kunne køre under MP lab.
men ikke et krav.

Nogen forslag?
Synes ikke Google giver noget.
EEkit har een jeg kunne tænke mig, men han er midlertidig lukket.

--
MVH.
Finni

Re: Hvilken PIC bræner?
Re: Hvilken PIC bræner?

Hej Alle..
det er et meget enkelt spørgsmål..
køb en pickit 2 der får du mest for pengene..
og så er den lavet af microchip og de må jo bedst vide
hvordan deres pic'er skal brandes..
m.v.h oz1lqb / claus som er den lykkelige ejer af en pickit 2

Re: Hvilken PIC bræner?

Tak til Hauge og claus.

Men Claus, den har jeg kigget på.
Skal man ikke have nogle ekstra bords for at bruge den?
På Microchips hjemmeside ser det ud som om der er koblet noget i
forlængelse.
Please fortæl.

--
MVH.
Finni

Re: Hvilken PIC bræner?

PICkit 2 er beregnet til In-Circuit programmering. Hvis du vil programmere
løse kredse, skal du bruge en print med en sokkel, det kunne f.eks. være
MicroChips demoboard, eller et du selv laver.
Se evt.
http://www.microchip.com/stellent/idcplg?IdcService=SS_GET_PAGE&nodeId14%06&dDocName=en531769

Re: Hvilken PIC bræner?

http://www.microchip.com/stellent/idcplg?IdcService=SS_GET_PAGE&nodeId14%06&dDocName=en531769
Yes, tak for svaret.
Jeg savner jo en erstatning for min gamle picstart plus.
Den er dejlig nem at have med at gøre.
Ingen løse boards. Men den nye er jo nok mere fleksibel.
--
MVH.
Finni

Re: Hvilken PIC bræner?

Hej igen..
hvis du vil have muligheden for at bare putte
pic'en ned i en sokkel så skal du prøve at se på
www.sprut.de
den der er interesant er den han kalder brenner 8
der er usb og en zif sokkel og den programmere det meste
og bedst af alt så er softwaren gratis....
meeeen den er ikke til mplab men det betyder ikke så meget i mine øjne..
men som sagt kan du leve med at kun at kunne programere mens pic'en
sidder i sit kredsløb er pickit 2 at foretrække da der også er mulighed
for at debugge med den.
m.v.h oz1lqb / Claus

Re: Hvilken PIC bræner?

Ja, tak for svaret.
Nu har jeg da lidt at tænke over.
Iørigt er MPLab også gratis.
Med dit kendskab til Pickit vil man så umiddelbart kunne
brænde kredse med startsættet? Jeg kan ikke overskue alle de forskellige
boards man kan få.

--
MVH.
Finni

Re: Hvilken PIC bræner?

Hej Finni..
ja det kan du.
du behøver  kun 5 ledninger fra pickit 2 over til det board du arbejder med
så kan du programmere og debugge ..
der er 2 forskellige pickit 2 sæt..
hvis jeg skulle købe idag ville jeg vælge den der hedder
pickit 2 debug express da det er den pic der kan mest og den kan debugges
direkte
det kan det "lille" board ikke da det indeholder en pic16f690..
men iøvrigt kan man få pickit2 uden board hos www.voti.nl
det er den letteste vej hvis man er så heldig at have paypal
og hans porto til danmark er rimelig.
m.v.h oz1lqb / Claus

Re: Hvilken PIC bræner?

Jamen skal man ikke have et board for at kunne bruge brænderen?
Fåes der ikke et "universalboard" med en sif sokkel?

--
MVH.
Finni

Re: Hvilken PIC bræner?

Jo, som sagt hvis du skal kunne programmere løse kredse.

Nej, for pin-out er forskelligt.
Det er netop årsagen til at jeg stadig sidder med min gamle seriel PicStart+
(på anbefaling fra Arrow da jeg ville købe PICkit 2 hos dem)

Re: Hvilken PIC bræner?

Så kan jeg vist godt glemme mit ønske om at finde en erstatning for min
Picstart+ der kan køre på USB og tage
de gamle (F84) og  nogle nyere (F628 og fremad )kredse. Har jeg forstået det
rigtigt?

--
MVH.
Finni

Re: Hvilken PIC bræner?

Hvis du ikke vil bruge PICkit 2 til In-Circuit programmering syntes jeg
personligt ikke det er det rigtige valg af brænder.
PICkit 2 er smart til ISP, og smart som en billig debugger, men hvis den
skal bruges til løse kredse er den efter min mening temmelig klodset (også
det holdning Arrow's application ingeniør havde).
Kan du nøjes med de typer din Picstart+ kan programmere, er den vel også
stadig en ok brænder sammen med en USB-serial adapter til 100 Kr.. Ellers er
der mange andre, der laver brændere til PIC-serien. Der er allerede nævnt et
par stykker her i tråden, men jeg har ikke selv nogen erfaring og tør derfor
ikke komme med nogen anbefaling.

Re: Hvilken PIC bræner?

Okay Allan.

Det var lige sådan et input jeg havde brug for.
I første omgang køber / bygger jeg en enkel brænder.
Senere kan jeg så investere i en Pickit2 når jeg har fået mere erfaring.
At køre med usb serial adapter på min Picstart+ har jeg forsøgt, men det vil
kræve en opgradering fra Microchip som ikke vil kunne betale sig.
Tak for din tålmodighed.
--
MVH.
Finni.

Re: Hvilken PIC bræner?
vil
Er det fordi den ikke kan vælge mere end COM1-COM4?

Fordi så er det nemlig muligt at bruge "enhedshåndtering" til at ændre
porten fra feks COM23 til COM4..
Eller er det pga timingen?

Tjek også ebay.com, søg på "pic programmer" - der er nogle ok brændere med
ZIF sokkel..

--
Med Venlig Hilsen
Johannes - www.SkyPilot.dk

Re: Hvilken PIC bræner? [ ftdi.com baseret RS232<->serial konverter ]

Hej!

Prøv f.eks. følgende ftdi.com baserede RS232<->serial konverter. VCP
drivere på PC gør at den com-porten blot tunnelles gennem USB - og
dukker op som en com-port i PCen:

(Det er Web-shoppen hos: http://www.ftdichip.com/FTProducts.htm ):

£14.50, US232R-100 USB to RS232 Converter, 1m:
http://apple.clickandbuild.com/cnb/shop/ftdichip?op=catalogue-products-null&prodCategoryID=4&title=USB+RS232+cables
Citat: "...
The electronics, including the FT232RQ chip are housed in an attractive
glossy white enclosure with blue, side-lit LED TX and RX traffic
indicators. A matching white 1m USB cable uses gold plated USB and DB9
connectors.

The US232R-100 evaluation cable is supplied in retail packaging which
includes instructions together with a Drivers and Utilities CD complete
with Microsoft WHQL certified VCP drivers for Windows XP. Drivers for
the Apple Mac, Linux and other versions of Windows are also included on
the CD.
..."

Cables: UC232R:
http://apple.clickandbuild.com/cnb/shop/ftdichip?op=catalogue-products-null&prodCategoryID45%&title=UC232R

Cables: TTL-232R and variants:
http://apple.clickandbuild.com/cnb/shop/ftdichip?op=catalogue-products-null&prodCategoryID47%&title=Cables%3A+TTL-232R+and+variants

hilsen

Glenn

Re: Hvilken PIC bræner?

Det kræver ikke opdatering af nogen art.
Jeg kører selv min gamle PicStart+ via en billig USB-seriel adapter fra
T.hansen og det virker fint.

Det er sådan en
http://www.thansen.dk/product.asp?c16%84574076&n49%6933624&pn55%2661694
Windows tildeler den et tilfældigt COM-port nummer, men det kan du ændre i
enhedshåndteringen.

Re: Hvilken PIC bræner? [ om K149E og K149F - ARM teaser ]

Hej!

Den samme brænder kan købes i Sverige. Men husk at checke om du får den
nyeste revision K149E (har USB interface) - K149F (har ingen USB
interface!):

PIC programmerare USB/RS-232
Art Nr 10100149
http://www.electrokit.se/?gclid=CLnwnMfN_5ECFR1WMAodB2Gl2A

K149F - Serial Port PIC Programmer:
http://www.ozitronics.com/docs/k149f.pdf
Citat: "...
K149F is the latest version of the K149 series of
PIC programmers produced by DIY Electronics. It
was re-designed to overcome an electrical noise
problem in the K149BC programmers – a problem
that was intermittent from one programmer and PC
setup to another. This made it impossible to
guarantee correct operation of the programmer.

The noise problem was due mainly to the PCB
layout but was also affected by other factors such
as the USB interface and the common sharing of
the 6MHz crystal between the USB chip and the
microcontroller.
In all other ways K149F is electrically equivalent
to K149BC. It uses the same Windows interface
and the same firmware chip.

K149F is supplied fully assembled and tested.
..."

-

Da jeg samlede en K149C, anvendtes 32 pol enkeltrække tulipanben, da
disse har lavere selvinduktion og især korrosionskontaktstøj, i stedet
for de medfølgende standardsokler. Den "grønne" ZIF sokkel til
PIC-kredse blev også anvendt.

[Tulipanben] 32PIN - IC FATN. 32 POL ENKELTRÆKKE:
http://www.vejle-rc.dk/web-shop.asp?showItem22%75

Jeg vil også anbefale ca. én millimeter luft mellem krystaller,
RS232/USB-omskifter - og printpladen, så deres metal ikke kommer til at
gnave i kobberbanerne lige under.

Oprindelse med "historie":
http://kitsrus.com/pic.html
Billedet af "Kit 149E Pic Programmer" er nedenfor teksten.

-

Andre salgssteder:

UK:
3149E - USB & Serial Port PIC Programmer
http://www.quasarelectronics.com/3149.htm

-

Andre nyttige adresser relateret til K149_:

Nyere brænder-firmware findes her:

Micropro Windows software for PIC programmers K128, K149, K150 and K182:
http://www.ozitronics.com/micropro.html
http://www.ozitronics.com/progs.html#k149f
Citat: "...All the programmer kits use the 'FT232BM' chip..."

Kitsrus Kits - Forums - PIC Programmers:
http://www.websitetoolbox.com/tool/mb/diykit?forum13%943

-

FT232BM RS232<->USB chippens drivere til mange platforme findes på
efterfølgende web-side. Bemærk at selve brænderprogrammet pt. kun virker
til Wintel:
Virtual COM Port Drivers:
http://www.ftdichip.com/Drivers/FT232-FT245Drivers.htm#VCP
http://www.ftdichip.com /
http://www.ftdichip.com/FTDrivers.htm

-

Skulle jeg vælge et board til at lære om microcontrollere, synes dette
ARM-baserede at være temmelig fornuftigt. Embedded Artists har kontor i
Sverige. Iøvrigt er ARM-microcontrollere faldet drastisk i pris. Før i
tiden kostede boards med ARM 5.000-10.000kr. I dag fås boards snildt til
under 1.000kr.

ARM/LPC2148 microcontrolleren har en indlejret 32bit processor med
intern 128bit databus. Med stort lineart adresserum - ikke noget med at
fumle rundt med bank-switching. Der er små C-program eksempler på
anvendelse af ADC,....

Der er USB brænder on-board (mini-USB stik) - tilfældigvis ftdichip.com
baseret. LPC2148's USB port er også bestykket, der er step-motor,
LCD-display, SD-kort grænseflade, LED-blok, små kontakter. Mange
udvidelsesporte. Diagram medfølger:

LPC2148 Education Board:
http://www.embeddedartists.com/products/education/edu_2148.php

Udvidelsesportene kan f.eks. anvendes til:

http://www.embeddedartists.com/products/education/edu_lcd.php
Citat: "...240 x 128 pixel monochrome graphical LCD..."

http://www.embeddedartists.com/products/education/edu_expansion.php
Citat: "...
• 128x128 color LCD (interface via SPI bus) with backlight control
• 3-axis accelerometer (MMA7260 from Freescale)
• 10M Ethernet interface (ENC28J60 from Microchip, interface via SPI bus)
• Joystick switch
• 2 push buttons
• 16 LEDs controlled via I2C (PCA9532)
• uSD/transflash connector (interface via SPI bus)
• Full-signal RS232 modem
• Interface to GPS module (A1035-C from Tyco Electonics). Note that GPS
module is not included.
..."

-

http://da.wikipedia.org/wiki/ARM

Lego Mindstorms NXT anvender også ARM (ARM7) - flashes selvfølgelig via
USB og kan kommunikere via Bluetooth:
http://www.arm.com/markets/embedded_solutions/armpp/14149.html

OpenMoko anvender ARM (ARM9):
http://wiki.openmoko.org /

http://fabathome.org /
Citat: "...Fab@Home is a project dedicated to making and using fabbers -
machines that can make almost anything, right on your desktop..."

Andre ARM anvendere:
http://wiki.openmoko.org/wiki/External_links

-

http://da.wikipedia.org/wiki/Bank_switching

(Man kan selvfølgelig anvende PICs som støttekredse til ARM.)

hilsen

Glenn

Re: Hvilken PIC bræner? [ om K149E og K149F - ARM teaser ]

Tak til for jeres svar.
Det var netop p.g.a. portene jeg ikke kunne bruge adapteren. Men det skal da
prøves igen.
Men nu fik jeg også nogle andre links som jeg vil følge op på, herligt.
--
MVH.
Finni

Site Timeline