Hvilken Pic ?

Hvilken Pic vil i anbefale, til hobby elektronik, jeg stE5%r nemli og
tripper mellem 16F84 og 18F8722, men er der en i vil mere anbefale,

MVH Kevin

Re: Hvilken Pic ?
Hej.

Der er forskel på de to kredse.
Hvilken een du vælger afhænger af hvad du skal bruge den til.
PIC 16F84 er en gammel sag som det kan være svært at skaffe.
Men det er den der kan findes flest projekter til.
Afløseren til den hedder vist nok PIC16F622

--
MVH.
Finni

Dem som kan fE5%es som gratis samples hos MicroChip.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
StF8%t Justitsministerens forslag om 7 dages fE6%ngsel hvis man tages

det kan de begge to, sE5% det var nu ikke et relevant svar. hvad er
forskellen pE5% de 2 pic, og hvilken brE6%nder vil du/ i anbefale ?

MVH Kevin

Re: Hvilken Pic ?

det kan de begge to, så det var nu ikke et relevant svar. hvad er
forskellen på de 2 pic, og hvilken brænder vil du/ i anbefale ?

MVH Kevin
Hej Kevin..
pas lige på hustypen på pic18f8872 der er temlig mange ben på alle 4 sider
men tag og kig på en pic16f877a , pic16f887 eller en pic 18f4550.
med hensyn til brænder vil jeg anbefale dig en pickit 2..
den kan brande og debugge de fleste typer pic de laver.
den koster ca 500.- incl porto hos
www.voti.nl i holland..
m.v.h oz1lqb / Claus

Re: Hvilken Pic ?

Tak for hjE6%lpen igen Claus. jeg er ifuldgang med at fE5% opsat mit
MPLAP, guiden henviser til en Pic 18F8722, sE5% derfor tE6%nkte jeg at det
mE5%tte vE6%re en relevant processer til de fleste ting.
men jeg tE6%nkte jo mest pE5% at bruge en 16F84, men jeg er jo igang med
at lE6%re om opsE6%tningen til en Pic 18F8722, sE5% jeg hE5%bede pE5% at de
havde samme mE5%de at blive programmeret pE5%, altsE5% i kodesporg. men ved
du hvordan og hvorledes med de 2, hvad forskellen er, hvad der er
bedst at anvende til hvilken form for elektronik, for det jeg har
tE6%nkt mig fF8%rst er at programmere, min 6 benet robot, som skal kunne
gE5% af sig selv, dernE6%st vil jeg prF8%ve at se om jeg kan fE5% nogle
afstands-sensorer til at blive programmet med sE5%dan at den ikke gE5%r
ind i ting, vE6%gge osv.
jeg har kun tE6%nkt mig at bruge 8 bit processorer.

HE5%ber du vil kunne svare pE5% noget af det for mig :)

MVH Kevin Henningsen

Re: Hvilken Pic ?

Håber du vil kunne svare på noget af det for mig :)

MVH Kevin Henningsen
Hej kevin..
Til at starte med vil jeg holde mig til kun en af familierne dsv enten
pic16Fxxx eller pic18Fxxx da de er en del forskellige med hensyn til
adressering altså at forstå at  pic6fxxx er delt op i sider på 2kbytes
hvorimod pic18Fxx er liniær altså en stor blok..
altså noget med at pic16 skal  man selv holde styr på om man springer
udenfor en side..
til komentar fra F.Syndergård giver jeg ham helt ret
hold dig til en usb brænder i stil med microchips egen pickit 2
det betaler sig..
jeg har selv en pickit 2 og den er helt uden problemer og
microchip må jo selv bedst vide hvordan deres kredse skal programmeres..
m.v.h oz1lqb / Claus

Re: Hvilken Pic ?

PIC16F84 kan IKKE fås som sample.
Hvis du vælger afløseren PIC16F622 kan du nemt finde projekter hvor den er
anvendt.
Så har du lidt at skæve til når du starter.
Den kan heller ikke fås som sample.
Men kredsene er ikke overvældende dyre så det skulle være til at komme over.
Da jeg selv er nybegynder er dette det bedste jeg kan hjælpe med.
Jeg bruger selv en PICstart+  til at brænde med. Det er en gammel sag der
kører serielt.
Efter mit skøn skal du finde en brænder der kører USB og som kan tale med
Microchips MPLAB.
Og som kan brænde de kredse du vil arbejde med.
Det koster lidt men det kan godt betale sig.

--
MVH.
Finni

Re: Hvilken Pic ?

PIC16F84 udgik for flere år siden, men blev erstattet af PIC16F84A
Begge er nogle gamle drenge, og der er kommet nye typer, som er billigere og
kan mindst det samme.

Re: Hvilken Pic ? [ PIC16F886, PIC16F887 ? og en masse andet ]

Hej Kevin

Følgende kan være med til at afgøre hvilken PIC du skal vælge:
*Understøttet af brænder?
*Understøttet af det sprog du måske vil anvende?

Hvis du absolut skal vælge PIC skal du vælge en af disse:

PIC16F886 27kr rsvarenr 2509535776:
PIC16F887 28kr rsvarenr 2509535782:
http://dk.rs-online.com /

De kan køre ved 2-5,5V og har 8kilo-ord eller byte.

Der er kun et problem - og det om brænderen understøtter dem.

-

Du bør vælge en så stor processor som muligt - kun ved masseproduktion
kan det svare sig at downsize:
Ulempen ved PIC er at den benytter bank switching (mere rodet at kode
over nogle få kilo-ord - også for sprog compilere), men de er billige og
næsten ikke til at komme uden om:
(PIC16F886 (28ben), PIC16F887 (40ben), 18F2550 (28ben), 18F4550 (40ben))
http://da.wikipedia.org/wiki/Bank_switching

-

Jeg synes det er fint du starter med PIC, men har du senere brug for
noget lidt større, bør du se efter ARM:

Fordelen ved ARM er, at mange værktøjer, sprog og Linux kan benyttes på
dem med MMU:
http://da.wikipedia.org/wiki/Acorn_RISC_Machine

ARM bliver anvendt virkelig mange steder bl.a.:

http://www.buglabs.net /
We will start taking pre-orders on January 21st, and we're going to
start shipping by March 17th!
svn://bugcommunity.com/
http://www.buglabs.net/applications
http://bugcommunity.com/forums /
http://bugcommunity.com/wiki/index.php/BUG_Wiki

-

Interessant - open source hardware:

11. jul 2007, Ing.dk: Linux-mobil skræddersyet til hackere
http://ing.dk/artikel/79906
Citat: "...
Den dyre version bliver endda leveret med en Torx-skruetrækker. Md den
følger også et debug-print, kabler og en kraftig kuffert.
Der er en ARM-baseret System-On-Chip-[p]rocessor S32410 fra Samsung, og
der er quad-band GSM/GPRS.
Bluetooth, USB, stik til SD-hukommelseskort samt et stort VGA-display.
I den tredje fase...Wi-fi sender/modtager oveni.
..."

http://www.openmoko.com/products-index.html
http://www.openmoko.org /
http://wiki.openmoko.org/wiki/Main_Page

Linux Phone Standards (LiPS) Forum Releases Specifications and Roadmap
through 2008:
http://www.lipsforum.org /

Creating the world's first globally competitive, Linuxr2.gif-based
software platform for mobile devices:
https://www.limofoundation.org/sf/sfmain/do/home

-

Dyr:

The SR4 Autonomous Mobile Robot:
http://www.smartrobots.com /
Citat: "...As an Educational Platform...The SR4 features the Linux
operating system, Java, the Medallion single board computer with an ARM
microprocessor..."

-

March 7, 2006 Techsol Product Announcement: TPC-57 Medallion Touch Panel
Computer:
http://www.medallionsystem.com/products/News/TechsolProductNews_TPC57.html

-

Samsung S3C4510B (ARM) Development Board, Ethernet, USB, RS232:
http://microcontrollershop.com/product_info.php?cPath15%4_170&products_id77%1

Philips LPC2294 (ARM) Ethernet Board with LCD, USB, RS232, CAN
http://microcontrollershop.com/product_info.php?products_id94%6

-

Open On-Chip Debugger:
http://openocd.berlios.de/web /
http://openfacts.berlios.de/index-en.phtml?title=Open_On-Chip_Debugger

http://www.freertos.org /

-

ARM anvendes også i denne open source 3D printer:

Fab at Home, Open-Source 3D Printer, Lets Users Make Anything:
http://www.popularmechanics.com/technology/industry/4224759.html?series37 %

new video covering the Fab@Home Project:
http://techchannel.att.com/site/home/index.cfm?key21%9fc3b5d17f2b3351f9c0025b8e9f94

Hovedside:
http://fabathome.org/wiki/index.php?title=Main_Page
http://fabathome.org/wiki/uploads/e/e5/Fab%40Home.wmv

Mulige fabrikationsmaterialer:
http://fabathome.org/wiki/index.php?title=Fab%40Home:Materials

Mulige CAD programmer:
http://fabathome.org/wiki/index.php?title=Fab%40Home:CAD

http://www.youtube.com/watch?v=s3gHHeD6cv8&NR=1

hilsen

Glenn

Re: Hvilken Pic ?

Hej Kevin,

Som andre skriver er PIC16C84 og PIC16F84 så godt som døde.
Der er andre typer som er værd at kigge på f.eks PIC16F628 som "bare har
mere af alt" i forhold til den gamle 84'er og PIC16F819 dom også har en
AD-converter indbygget. Er der ikke ben nok skal du kigge på PIC16F876
og Pic16F877.

Du kan også roligt "lytte" efter hvad Claus skriver da han er ekspert på
det område.

Hvis du kommer omkring NØ-fyn kan jeg godt afse en eller to Pic16F628
til dig.

/Lars

Re: Hvilken Pic ?
Okay det der tager jeg hatten af for jer alle, tak for at i har gidet
at hjE6%lpe mig, det sE6%tter jeg pris pE5%.! fordi uden andres meninger,
hjE6%lp og erfaringer, kan det blive et meget stort omrE5%de at bevE6%ge sig=

ud i hvad angE5%r programmering :)

mange tak igen.

Lars jeg er fra 7400 Herning, sE5% det er nu meget sjE6%ldent at jeg
befinder mig der :)
men du kan fE5% min mail og nummer, sE5% kan vi li finde ud af noget med
porto.

og til jer andre, hvis i har MSN og gider at hjE6%lpe engang imellem,
kan i tilfF8%je mig, meget gerne :)

MAIL: snipped-for-privacy@HOTMAIL.COM

og lars mit nummer er, 28784466.

Re: Hvilken Pic ?
hov der var li en fejl i min mail:

snipped-for-privacy@hotmail.com

Re: Hvilken Pic ?

Man bruger det samme programmerings udstyr til at programmere alle
Microchips processore, så det er en engangs investering. Herefter kan du
vælge den processor der passer allerbedst til et specifikt projekt meget
nemt og hurtigt, ved at bruge Microchips MAPS program. Det er en
parameterisk søgning, hvor du nemt kan vælge hvor mange i/o ben, ad
convertere osv du skal bruge og så siger den hvilke processore du kan
vælge mellem, samt giver dig linket til dokumentationen

Har man lært en PIC chip at kende, så kan man bruge dem alle sammen. De
adskiller sig primært på hvad de indeholder af feautures. (dog er der
væsentlig foreskel på om det er en PIC16, 18 eller 24 - men hvis man
programmerer i C ser man ikke så meget til det)

Du kan få fat i MAPS her:
http://www.microchip.com/stellent/idcplg?IdcService=SS_GET_PAGE&nodeId19%24

16F84 er en meget brugt version af deres processor og den er derfor
meget nem at finde eksempel programmer til. Det er perfekt til at komme
igang med det hele og den er nem at købe forskellige steder. Den er dog
også forældet og derfor dyr at købe i forhold til hvad den kan. Jeg
mener 16F624 er dens efterfølger. Den er pin kompatibel og kan næsten
virke som en 16F84.

Alternativt kan du også tage et kig på Atmels processore. De er også
meget populære og ligeså nemme at komme igang med. Du kan hente alt den
inspiration du lyster på http://www.avrfreaks.net /. Jeg arbejder selv
til dagligt med PIC's, men hjemme til hobby brug foretrækker jeg Atmel.
Du kan hente C compiler og udviklingsmiljø gratis på internettet - det
eneste du behøver er en programmerings enhed og den kan man bygge selv.

Mvh Per Hansen

Re: Hvilken Pic ? [ Hexapod og "intelligente" servoer ]

Hej Kevin

Fra tidligere ser det ud til at du er interesseret i robotter. Her er
noget hexapod relevant - incl. "intelligente" digitale servoer (hackede
købeservoer):

Den "intelligente" servostyring - kan købes færdighacket:

http://www.openservo.com /
Citat: "...
OpenServo is an open community-based project started by Mike Thompson
with the goal of creating a low-cost digital servo for robotics. The
hardware and software design of the OpenServo is free for anyone to use
and modify to meet their particular needs.
The OpenServo is a combination of hardware and software meant to replace
the original PCB internal to low-cost analog RC servos such as the
Futaba S3003 or HiTec HS-311.
..."

Jeg har ingen erfaring med nogen af butikkerne og kan derfor ikke stå
inde for dem:

EU:
OpenServo v3 board £16.99:
http://www.robotfuzz.com/OSv3
Stik: Connectors:
http://www.robotfuzz.com/taxonomy/term/6

US:
OpenServo (board?) v3:
http://pendragonrobotics.com/OpenServov3.html

AWG (jo større jo mindre diameter):
http://en.wikipedia.org/wiki/American_wire_gauge

-

Hexapod med "intelligent" "ben"-styring:
http://qwindelzorf.com/hexapod/index.php
http://vizlog.com/robot /
http://vizlog.com/robot/RecordPlayback.avi

-

En anden "intelligent" hexapod:

http://www.colinmackenzie.net /

http://www.colinmackenzie.net/robots/symapod /
Citat: "...
I have found that although hobby servos are mechanically well suited to
mini-robotic applications they aren't easy to control. For example, a
complex Timer Processing Unit (TPU) would be needed to control the 18
servos present in my walker. Also, without added sensors and circuitry
there is no way of knowing when or if a servo has reached its
destination or if it hit an obstacle along the way. Also, not knowing
when the leg has hit the ground makes robot walkers using standard
servos to have problems when encountering rough or uneven terrain. For
these reasons, I found it necessary to modify the standard servo and
create tiny digital servo controllers that replace the tiny circuit
boards inside each standard servo. This little replacement circuit board
turns any standard servo (which uses Pulse Code Modulation) into a
digitally controlled servo using the standard and easily implimented I2C bus
..."

http://www.colinmackenzie.net/robots /
OpenServo er do bedre dokumenteret:
http://www.colinmackenzie.net/robots/superservo /