Hvilken Pic ?

Hvilken Pic vil i anbefale, til hobby elektronik, jeg st=E5r nemli og tripper mellem 16F84 og 18F8722, men er der en i vil mere anbefale,

MVH Kevin

Reply to
nowack7

Hej.

Der er forskel på de to kredse. Hvilken een du vælger afhænger af hvad du skal bruge den til. PIC 16F84 er en gammel sag som det kan være svært at skaffe. Men det er den der kan findes flest projekter til. Afløseren til den hedder vist nok PIC16F622

--
MVH.
Finni

Dem som kan f=E5es som gratis samples hos MicroChip.

-- Christian......

St=F8t Justitsministerens forslag om 7 dages f=E6ngsel hvis man tages med kniv i nattelivet, og det skal v=E6re prompte afregning: Anholdelse, foran en dommer, ind og sidde i 7 dage.

Reply to
Christian B. Andresen

det kan de begge to, s=E5 det var nu ikke et relevant svar. hvad er forskellen p=E5 de 2 pic, og hvilken br=E6nder vil du/ i anbefale ?

MVH Kevin

Reply to
nowack7

skrev i en meddelelse news:11a1ade6-c9f1-444e-b3b4- det kan de begge to, så det var nu ikke et relevant svar. hvad er forskellen på de 2 pic, og hvilken brænder vil du/ i anbefale ?

MVH Kevin

--------------------------------------------------------------------- Hej Kevin.. pas lige på hustypen på pic18f8872 der er temlig mange ben på alle 4 sider men tag og kig på en pic16f877a , pic16f887 eller en pic 18f4550. med hensyn til brænder vil jeg anbefale dig en pickit 2.. den kan brande og debugge de fleste typer pic de laver. den koster ca 500.- incl porto hos

i holland.. m.v.h oz1lqb / Claus

Reply to
Claus

sider

Tak for hj=E6lpen igen Claus. jeg er ifuldgang med at f=E5 opsat mit MPLAP, guiden henviser til en Pic 18F8722, s=E5 derfor t=E6nkte jeg at det m=E5tte v=E6re en relevant processer til de fleste ting. men jeg t=E6nkte jo mest p=E5 at bruge en 16F84, men jeg er jo igang med at l=E6re om ops=E6tningen til en Pic 18F8722, s=E5 jeg h=E5bede p=E5 at de havde samme m=E5de at blive programmeret p=E5, alts=E5 i kodesporg. men ved du hvordan og hvorledes med de 2, hvad forskellen er, hvad der er bedst at anvende til hvilken form for elektronik, for det jeg har t=E6nkt mig f=F8rst er at programmere, min 6 benet robot, som skal kunne g=E5 af sig selv, dern=E6st vil jeg pr=F8ve at se om jeg kan f=E5 nogle afstands-sensorer til at blive programmet med s=E5dan at den ikke g=E5r ind i ting, v=E6gge osv. jeg har kun t=E6nkt mig at bruge 8 bit processorer.

H=E5ber du vil kunne svare p=E5 noget af det for mig :)

MVH Kevin Henningsen

Reply to
nowack7

"Claus" skrev i en meddelelse news:478e03ef$0$15881$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

PIC16F84 kan IKKE fås som sample. Hvis du vælger afløseren PIC16F622 kan du nemt finde projekter hvor den er anvendt. Så har du lidt at skæve til når du starter. Den kan heller ikke fås som sample. Men kredsene er ikke overvældende dyre så det skulle være til at komme over. Da jeg selv er nybegynder er dette det bedste jeg kan hjælpe med. Jeg bruger selv en PICstart+ til at brænde med. Det er en gammel sag der kører serielt. Efter mit skøn skal du finde en brænder der kører USB og som kan tale med Microchips MPLAB. Og som kan brænde de kredse du vil arbejde med. Det koster lidt men det kan godt betale sig.

--
MVH.
Finni

Håber du vil kunne svare på noget af det for mig :)

MVH Kevin Henningsen

----------------------------------------------------------------------- Hej kevin.. Til at starte med vil jeg holde mig til kun en af familierne dsv enten pic16Fxxx eller pic18Fxxx da de er en del forskellige med hensyn til adressering altså at forstå at pic6fxxx er delt op i sider på 2kbytes hvorimod pic18Fxx er liniær altså en stor blok.. altså noget med at pic16 skal man selv holde styr på om man springer udenfor en side.. til komentar fra F.Syndergård giver jeg ham helt ret hold dig til en usb brænder i stil med microchips egen pickit 2 det betaler sig.. jeg har selv en pickit 2 og den er helt uden problemer og microchip må jo selv bedst vide hvordan deres kredse skal programmeres.. m.v.h oz1lqb / Claus

Reply to
Claus

skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@s13g2000prd.googlegroups.com...

PIC16F84 udgik for flere år siden, men blev erstattet af PIC16F84A Begge er nogle gamle drenge, og der er kommet nye typer, som er billigere og kan mindst det samme.

Reply to
Allan Soerensen

Hej Kevin

Følgende kan være med til at afgøre hvilken PIC du skal vælge:

*Understøttet af brænder? *Understøttet af det sprog du måske vil anvende?

Hvis du absolut skal vælge PIC skal du vælge en af disse:

PIC16F886 27kr rsvarenr 2509535776: PIC16F887 28kr rsvarenr 2509535782:

De kan køre ved 2-5,5V og har 8kilo-ord eller byte.

Der er kun et problem - og det om brænderen understøtter dem.

-

Du bør vælge en så stor processor som muligt - kun ved masseproduktion kan det svare sig at downsize: Ulempen ved PIC er at den benytter bank switching (mere rodet at kode over nogle få kilo-ord - også for sprog compilere), men de er billige og næsten ikke til at komme uden om: (PIC16F886 (28ben), PIC16F887 (40ben), 18F2550 (28ben), 18F4550 (40ben))

-

Jeg synes det er fint du starter med PIC, men har du senere brug for noget lidt større, bør du se efter ARM:

Fordelen ved ARM er, at mange værktøjer, sprog og Linux kan benyttes på dem med MMU:

ARM bliver anvendt virkelig mange steder bl.a.:

We will start taking pre-orders on January 21st, and we're going to start shipping by March 17th! svn://bugcommunity.com/

-

Interessant - open source hardware:

  1. jul 2007, Ing.dk: Linux-mobil skræddersyet til hackere
    Citat: "... Den dyre version bliver endda leveret med en Torx-skruetrækker. Md den følger også et debug-print, kabler og en kraftig kuffert. ... Der er en ARM-baseret System-On-Chip-[p]rocessor S32410 fra Samsung, og der er quad-band GSM/GPRS. ... Bluetooth, USB, stik til SD-hukommelseskort samt et stort VGA-display. ... I den tredje fase...Wi-fi sender/modtager oveni. ..."

Linux Phone Standards (LiPS) Forum Releases Specifications and Roadmap through 2008:

Creating the world's first globally competitive, Linuxr2.gif-based software platform for mobile devices:

-

Dyr:

The SR4 Autonomous Mobile Robot:

Citat: "...As an Educational Platform...The SR4 features the Linux operating system, Java, the Medallion single board computer with an ARM microprocessor..."

-

March 7, 2006 Techsol Product Announcement: TPC-57 Medallion Touch Panel Computer:

-

Samsung S3C4510B (ARM) Development Board, Ethernet, USB, RS232:

Philips LPC2294 (ARM) Ethernet Board with LCD, USB, RS232, CAN

-

Open On-Chip Debugger:

-

ARM anvendes også i denne open source 3D printer:

Fab at Home, Open-Source 3D Printer, Lets Users Make Anything:

new video covering the Fab@Home Project:

Hovedside:

Mulige fabrikationsmaterialer:

Mulige CAD programmer:

hilsen

Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Hej Kevin,

Som andre skriver er PIC16C84 og PIC16F84 så godt som døde. Der er andre typer som er værd at kigge på f.eks PIC16F628 som "bare har mere af alt" i forhold til den gamle 84'er og PIC16F819 dom også har en AD-converter indbygget. Er der ikke ben nok skal du kigge på PIC16F876 og Pic16F877.

Du kan også roligt "lytte" efter hvad Claus skriver da han er ekspert på det område.

Hvis du kommer omkring NØ-fyn kan jeg godt afse en eller to Pic16F628 til dig.

/Lars

Reply to
Lars Peter Larsen

Okay det der tager jeg hatten af for jer alle, tak for at i har gidet at hj=E6lpe mig, det s=E6tter jeg pris p=E5.! fordi uden andres meninger, hj=E6lp og erfaringer, kan det blive et meget stort omr=E5de at bev=E6ge sig=

ud i hvad ang=E5r programmering :)

mange tak igen.

Lars jeg er fra 7400 Herning, s=E5 det er nu meget sj=E6ldent at jeg befinder mig der :) men du kan f=E5 min mail og nummer, s=E5 kan vi li finde ud af noget med porto.

og til jer andre, hvis i har MSN og gider at hj=E6lpe engang imellem, kan i tilf=F8je mig, meget gerne :)

MAIL: snipped-for-privacy@HOTMAIL.COM

og lars mit nummer er, 28784466.

Reply to
nowack7

hov der var li en fejl i min mail:

snipped-for-privacy@hotmail.com

Reply to
nowack7

Man bruger det samme programmerings udstyr til at programmere alle Microchips processore, så det er en engangs investering. Herefter kan du vælge den processor der passer allerbedst til et specifikt projekt meget nemt og hurtigt, ved at bruge Microchips MAPS program. Det er en parameterisk søgning, hvor du nemt kan vælge hvor mange i/o ben, ad convertere osv du skal bruge og så siger den hvilke processore du kan vælge mellem, samt giver dig linket til dokumentationen

Har man lært en PIC chip at kende, så kan man bruge dem alle sammen. De adskiller sig primært på hvad de indeholder af feautures. (dog er der væsentlig foreskel på om det er en PIC16, 18 eller 24 - men hvis man programmerer i C ser man ikke så meget til det)

Du kan få fat i MAPS her:

16F84 er en meget brugt version af deres processor og den er derfor meget nem at finde eksempel programmer til. Det er perfekt til at komme igang med det hele og den er nem at købe forskellige steder. Den er dog også forældet og derfor dyr at købe i forhold til hvad den kan. Jeg mener 16F624 er dens efterfølger. Den er pin kompatibel og kan næsten virke som en 16F84.

Alternativt kan du også tage et kig på Atmels processore. De er også meget populære og ligeså nemme at komme igang med. Du kan hente alt den inspiration du lyster på

Jeg arbejder selv til dagligt med PIC's, men hjemme til hobby brug foretrækker jeg Atmel. Du kan hente C compiler og udviklingsmiljø gratis på internettet - det eneste du behøver er en programmerings enhed og den kan man bygge selv.

Mvh Per Hansen

Reply to
Per Kofod Hansen

Hej Kevin

Fra tidligere ser det ud til at du er interesseret i robotter. Her er noget hexapod relevant - incl. "intelligente" digitale servoer (hackede købeservoer):

Den "intelligente" servostyring - kan købes færdighacket:

Citat: "... OpenServo is an open community-based project started by Mike Thompson with the goal of creating a low-cost digital servo for robotics. The hardware and software design of the OpenServo is free for anyone to use and modify to meet their particular needs. ... The OpenServo is a combination of hardware and software meant to replace the original PCB internal to low-cost analog RC servos such as the Futaba S3003 or HiTec HS-311. ..."

Jeg har ingen erfaring med nogen af butikkerne og kan derfor ikke stå inde for dem:

EU: OpenServo v3 board £16.99:

Stik: Connectors:

US: OpenServo (board?) v3:

AWG (jo større jo mindre diameter):

-

Hexapod med "intelligent" "ben"-styring:

-

En anden "intelligent" hexapod:

Citat: "... I have found that although hobby servos are mechanically well suited to mini-robotic applications they aren't easy to control. For example, a complex Timer Processing Unit (TPU) would be needed to control the 18 servos present in my walker. Also, without added sensors and circuitry there is no way of knowing when or if a servo has reached its destination or if it hit an obstacle along the way. Also, not knowing when the leg has hit the ground makes robot walkers using standard servos to have problems when encountering rough or uneven terrain. For these reasons, I found it necessary to modify the standard servo and create tiny digital servo controllers that replace the tiny circuit boards inside each standard servo. This little replacement circuit board turns any standard servo (which uses Pulse Code Modulation) into a digitally controlled servo using the standard and easily implimented I2C bus ..."

OpenServo er do bedre dokumenteret:

hilsen

Glenn

Reply to