Hvilken Metcal station?

Jeg står og skal købe en loddestation; jeg har kigget lidt på Metcal's
produkter og fundet nogle priser på Elfa:

PS-800  : 2208,-
SP 200  : 3446,-
MX-500S : 4639,-

Er der nogen der har erfaring med nogle af disse og kan forklare om der
er nogle praktiske forskelle; beskrivelserne på http://www.metcal.com er
ikke til megen brug for sammenligning (lidt for mange buzz-words og lidt
for lidt reel information).

Det er ikke det store det skal bruges til; primært prøveprint og
enkelt/dobbeltsidede prototyper med smd-komponenter (ikke for små). Jeg
kunne sikkert nøjes med noget "mindre" en Metcal, men har prøvet en
Metcal station og den er nu engang en del bedre end min egen 150 kr's
"noname" fra Brinck... :-)

Idéer til nogle få (3-4) spidser til generelt arbejde modtages også
gerne, ligesom idéer til hvor man køber stationerne til en god pris
heller ikke ville gøre noget. :-)

Med venlig hilsen Preben

Re: Hvilken Metcal station?
On Mon, 17 Oct 2005 17:15:55 +0200, Preben Mikael Bohn

NEJ!

Rimelig - men ikke så god som MX500. Spidserner er irriterende at
skifte da de er polariserede i modsætning til MX500.

Guld.Bruger den selv.

Men har lige fået nogle JBS  indkøbt af en produktionstekniker, de er
vist væsentligt billigere, og virker utroligt seriøse.Min lærling har
lige fået en, og jeg har prøvet.Har dog ikke typen men kan se i
morgen.

Re: Hvilken Metcal station?

Mener du ikke JBC ?

Mvh.
Brian S Jensen

Re: Hvilken Metcal station?

Ole går i hot pants - så hotte at du kan lodde med dem ;-)

- Lars

Re: Hvilken Metcal station?

Er det det man kalder et lodde-jern? ;-)

Mvh. Uffe Ravn

Re: Hvilken Metcal station?
On Tue, 18 Oct 2005 06:48:02 +0200, "Brian S. Jensen"

Jo!
Re: Hvilken Metcal station?
Hej,

Jeg har lige købt en JBC advanced 2700. Den koster 3200,- og jeg er
vildt imponeret. Det tager 4 sekunder at skifte lodde-tip og man gør det
mens den er varm. Så tager det 2 sekunder for den at varme op.
Den findes i en 25 og 50 watt udgave. Den på 50 er den mest almindelig
men jeg købte den på 25. Der er håndtaget lige så tynd som en blyant,
hvilket er fedt når man lodder smd.

Mvh
   Jan Thøgersen