hvilken Lak til spole

Hejsa, jeg har en HN inverter i firmabilen, som hyler og piver forfærdeligt,
fandt så i en gammel tråd en med samme problem, det var en drosselspole der
pev, den fik en gang lak og problemet var løst... Men hvordan gør man...
fiser man bare forbi thansen og køber en lakspray og gir den et skud af det,
eller hvordan?

På forhånd tak  Tonni Madsen

Re: hvilken Lak til spole
Kan man evt bruge denne monstro?

http://www.thansen.dk/product.asp?c26%96423932&n17%00018876&pn=-1723049512

Mvh Tonni Madsen

Re: hvilken Lak til spole

Umiddelbart ja, jeg plejer bare at bruge alm. billig klarlak, men du skal
bare være opmærksom på hvor varm spolen bliver. Men holder den sig under det
punkt hvor du kan holde en finger på, så er der ingen problemer med at bruge
det.

Alternativt er araldit eller lign. 2-komponent lim, som det de har i en del
Lidl'er.

Mvh Hauge

Re: hvilken Lak til spole

Humm... tak for svaret... men jeg har løst problemet, i et anfald af vanvid
kastede jeg mig over spolen med kærestens hårlak, og det fjernede også
lyden... lidt for godt desværre, efter nogen minutter skiftede den over i
fejl mode, og sender ikke strøm ud mere... men stille blev den da...ups .-(

mvh Tonni Madsen

Re: hvilken Lak til spole

Nu har jeg skildt skidtet lidt ad, og der sidder en ic i sokkel inden under
printet med spolen, og den er godt søbet ind i lak ( ved det godt, jeg er et
FJOLS) men kan det virkelig passe at lakken kan løbe ned i soklen så
forbindelsen ryger til et af benene... bortset fra icen er der kun en stak
modstande og lignende, så det kan vel næsten ikke være andet?
Printkortet sidder desvære monteret således at det kniber med at komme til
bagsiden, så jeg kan ikke rigtig teste om der er forbindelse til alle
benene...

Mvh Tonni Madsen

Re: hvilken Lak til spole

Overslag mellem benene på kredsen, og evt ændring af modstandsværdier.
Er hårlak isolerende?

Så må printkortet jo ud af kassen.....

Re: hvilken Lak til spole

Humm jeg har tænkt på det, men jeg kan ikke få noget udslag på min
gennemgangstester hvis jeg holder det på en klat af lakken, så jeg tror det
ikke...

Jeg har også taget mig sammen, bøvlet var bare at der sidder en stak
transistorer (tror jeg de hedder) som er boltet i kabinettet så det er lidt
noget gris, med kølepasta og sådan...
Men har skildt det ad, og umiddelbart kan jeg måle gennemgang fra alle
benene til de respektive loddeklatter, så det er nok heller ikke det der er
galt...

Mvh Tonni Madsen

Re: hvilken Lak til spole

Mon dog, men kan det tænkes at lakken er ledende?
Så skal det vel "bare" ud igen.
Sprit kan vel ikke skade, men tager det lakken? Acetone er måske for kraftig
for resten af komponenterne.

Christen

Re: hvilken Lak til spole

Ved det ikke, men det er ikke nemt at få ned i soklen... men jeg har fået
testet og det ser ikke ud til at problemet ligger der...
men jeg ved ikke om der måske kan være futtet noget af da jeg sprøjtede
lakken på, gjorde det med strøm på, for at kunne høre om det hjalp, og der
skulle et noget størrer lag til end jeg regnede med inden det hjalp, så
derfor begyndte skidtet at løbe ned på de andre komponenter, men som skrevet
så gik der nogen menutter inden den døde, det skulle den vel gøre med det
samme hvis det var en kortslutning skulle den ikke...
Der er heller ikke noget der ser brændt ud, men det er ikke sikker man sådan
lige kan se det?

Mvh Tonni Madsen

Re: hvilken Lak til spole

Det ville have været en god idé at vente med at tænde, til de flygtige
stoffer i lakken var fordampet - dvs lakken var tøt. Nu er hårlak ikke lige
det mest velegnede, da det indeholder stoffer, så det ikke hærder. Det skal
jo kunne vaskes ud igen.

Hvis det kun er en mindre spole, så ville en gang neglelak (nu du er nede og
rode i konens make-up skrin) være noget af det bedste, men ellers en klar
lak fra en aerosoldåse - f.eks. K70 fra Kontakt-Chemie.
Karsten H. (7870)
Re: hvilken Lak til spole
Lakerede du medens tingesten var i drift?
Er hårlak ikke vandopløseligt? - Så er det jo bare ned i en spand vand med
noget shampo eller lignenede i - og så tørre, tørre og tørre i nogle dage
over pejsen.
??? - måske en edé?
/Erik

Re: hvilken Lak til spole

"Tonni Madsen"

måske har lakken opløst den oprindelige lak så spolen er kortsluttet?

Per*

Re: hvilken Lak til spole
Humm det kunne være en mulighed, har lige kikket lidt nærmere på spolen, det
er en ring hvor der er snoet en tråd fra den ene side og halvvejs rundt og
så ud igen. Så er der en anden der er snoet rundt den anden vej, sådan så
fasen løber i den ene og nullen i den anden, i hver sin halvdel af cirklen
hvis I forstår, der er 0,3 ohm gennem spolen i begge tråde, og ca 14k
trådene imellem, med al elektronikken på, så det lyder vel rimeligt nok gør
det ikke?
Men spolen er vel noget udglatningshaløj, sidder lige inden afgangsstikket,
så jeg kan vel egentlig prøve at lodde den af bare for at se om den så
starter op?

Mvh Tonni Madsen

Re: hvilken Lak til spole

Der er nok 2 spoler så....

Re: hvilken Lak til spole

Der er nok 2 spoler så....

Re: hvilken Lak til spole

nah.. der er to halve spoler så at sige, tråden starter i den ene side, er
viklet rundt om kerne halvvejs rundt i cirklen, og forlader den derefter
igen, og så gør den anden tråd det samme, bare den anden vej rundt. Altså
ligesom en galvanisk skille trafo, bare drejet 90 grader så fase og nul
løber på tværs af trafoen hvis du forstår hvad jeg mener?

Mvh Tonni Madsen

Re: hvilken Lak til spole

Hæhæ... nu har den haft et par timer til at skamme sig, mens jeg har gået
rundt som en olm tyr... Nu virker den sgu igen... underligt, så nu bliver
det bare spændende at se om den så er stabil, eller om den har tilegnet sig
en periodisk fejl...

Mvh Tonni Madsen

Re: hvilken Lak til spole

Nu er lakken tør......

Re: hvilken Lak til spole
Hej Klaus

Gad vide om selvinduktionen i spolen ændre sig når der
er våd lak i den ?    :)

Re: hvilken Lak til spole

Ikke meget, men komponenterne der var nedenunder har måske lidt under
det.....