Hvilken kvadrat ledning? - Page 3

Re: Hvilken kvadrat ledning?

Det var det det var ja. Det er fosforsyren der er den "slemme"!

Havde lavet rod i mit newsprogram, så jeg opdagede først for sent at det
indlæg jeg svarede på var temmelig gammelt! DOH! Nå skidt!

- Lars

Re: Hvilken kvadrat ledning?
Hej Lars,

Det skyldes ikke mangelfuld motorik, snarere mangelfuld akrobatik ;)

Tjoo, det er da gået tilfredsstillende de sidste ~12'800 døgn (omend det
ikke er alle mine kolber der har ledninger ;)

Det _tandlægerne_ brokker sig over, er indholdet af "ammonieret karamel"
så vidt jeg husker. Og der er dæleme ikke svovlsyre i cola :)

Prøv at hælde hhv. cola, citronvand og æblemost (og evt. agurkesalat) i
hvert sit glas, kom et stykke fortinnet og et stykke "glat" monteringstråd
i hvert og lad det stå det ofte omtalte døgn... Og check så påvirkningen.

Ja Win-taster har fanden skabt (men de kan om nødvendigt disables med en
skævbider eller hobbykniv) - Som de siger i reklamen: Big Bill(s) Suck.

Men... Compaqtastaturer gode ?? *ROFLMAOTID*
Jeg er ved at sætte en Compaq op til min gamle moder så hun kan spille
lidt 7-kabale ;) og det nøglebrædt der hører til er da kun en anelse bedre
end dem til 49,95 ;)

Mit Olivettibrædt har et næsten optimalt feedback (det er jo ret slidt) og
en perfekt kort tastvandring. IBM's de ældre har det herligste feedback,
men omkring den dobbelte vandring af hvad godt er (omen det sidste kun
rigtig har betydning, når man skriver pænt lange tekster).

--
Venlig hilsen,
Søren

;)

Det var da sådan jeg lavede det - noet jeg i øvrigt har gjort opmærksom på i
flere tilfælde.

MVH
KHJ

Re: Hvilken kvadrat ledning?

På min maskine får man ² ved at trykke shift+alt+2, man kan få også få
både ¹ ² ³ på samme obskure vis, så det er vist nok offtopic fra mig nu:)

Re: Hvilken kvadrat ledning?
Hej Flemming,

Det kan jeg desværre ikke replikere, det må være specielt for din PC ?

Men OK, nok for OT her i denne tråd, selv om det handler om at udtrykke
elektroniske formler på bedste vis :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Der tabte du mig. Hvor er relevansen i dit sprøgsmål? Hvor er det, at lige
netop 2 x 0,75# kommer ind i billedet?

MVH
KHJ (OZ1GB)

Re: Hvilken kvadrat ledning?

lige

2 x 0,75# hvad for noget??
Hvad skal det så stå for, mm " ' M KM.
Nu er vi der henne hvor betydningen er væk.
Hvad er så relevant.
Du er helt sikkert udstyret med et hoved, hvad så med at bruge det.

--
Vy 73 de OZ2ESA
Ejvind Andersen

Du er nok den eneste i gruppen der ikke ved hvad der tales om og det
lyder et nummer eller to for påtaget (eller plejer du at omgås kabler på
0,75 kvadratmeter eller 0,75 kvadratkilometer ?).

Siger du da selv et kilogram sukker eller et kilo sukker som alle andre
(uanset at "et kilo" er dimensionsløst) ?  I rest my case.

For dig måske.

I dit indlæg ?
Ikke ret meget !

Du er helt sikkert i stand til at undlade barnagtige flabetheder, så
hvad med at gøre det ?

--
Venlig hilsen,
Søren

Hmmm - tror du ikke at du mener at spændingen måles med et voltmeter og
strømmen måles med et amperemeter (et voltmeter der måler over en shunt)?

- Lars

Re: Hvilken kvadrat ledning?

(andre
shunten

Nej, ganske bestemt ikke. Det forholder sig fuldstændigt som beskrevet oven
over. Prøv selv lige at se logikken i det.

Strømmen passerer igennem en shunt, over hvilken der er et givet
spændingsfald for den givne strøm. Går der ingen strøm i shunten er der
følgelig heller ikke noget spændingsfald. Går der den fulde strøm gennem
shunten (den er fremstillet til en given max. strøm for standard 60 mV
spændingsfald) vil instrumentet - i dette tilfælde voltmetret være
kalibreret til 60 mV for fuldt skalaudslag. At så skalaen er graderet i
Ampere i stedet for og svarende til shunten (de er mange gange kalibreret
sammen) er en anden sag.

Omvendt for spændingsmåling der foregår ved måling af en spændingsforskel
(ikke spændingstab som i det foregående) mellem de 2 ledere (positiv og
negativ). Her anvendes et amperemeter, d.v.s. et drejespoleinstrument, der
ved en given strøm igennem sig giver det givne udslag, men udtrykt i Volt.

For at tilpasse instrumentet til den givne spænding, der skal måles,
indsættes en seriemodstand, der i serie med instrumentets indre modstand
strækker den givne strøm for det maximale udslag. At skalaen så er graderet
i Volt er en anden sag. Jvf. i øvrigt specifikationen for ældre
universalmetre, hvor følsomheden er udtrykt i f.eks. en kendt standard som
20.000 Ohm/Volt, og var det 100.000 Ohm/Volt, var det meget fint, når der
ikke var tale om rør-voltmetre.

(Jeg har faktisk været ansat i flere år på en gammel, hæderkronet og
anerkendt fabrik (eksisterer desværre ikke mere)), men ellers kan du da
prøve at ringe til DEIF i Skive og få det bekræftet.
Karsten H. Jensen

Re: Hvilken kvadrat ledning?

Det forstår jeg desværre ikke så meget af :-( Min elektronikviden
baserer sig på viden fra folkeskole og gymnasium. Som jeg erindrer det,
så har et voltmeter en "uendelig" høj modstand og sættes parallelt på
kredsløbet, mens et amperemeter har "uendelig" lille modstand og sættes
serielt i kredsløbet.

Jeg har allerede monteret et voltmeter i bilen. Der har jeg brugt nogle
forholdsvis tynde ledninger, da der jo ikke "løber" så meget strøm i
gennem et voltmeter.

Jeg forstår ikke, hvordan jeg får amperemeteret til at vise noget, hvis
ikke jeg får al strømmen til at løbe igennem det. Amperemeteret er jo
bygget simpelt op omkring en spole og en viser. Jo mere strøm (jo flere
ampere) jo højere viserudslag. Så jeg kan ikke se andet, end at jeg
nødvendigvis må lede al den brugte strøm gennem amperemeteret.

--
Mvh. Jesper

Re: Hvilken kvadrat ledning?
Hej.

Men jeg kan da ikke skille mit amperemeter ad? Det må vel være lavet på
en sådan måde, at man bare skal sætte kablerne bagpå? :-)

Jeg var overbevist om, at "modstanden" bare var en "spole" af ledning på
måske 1-5 vendinger, som så skabte et magnetfelt, der kunne trække i
nålen? Amperemeteret kan jo vise, om der tappes strøm eller lades strøm.

Der er bruger"forvirring" at læse her:
http://www.biltema.dk/Archive/Documents/Technical_docs/all/32/32-203.pdf

og billede af "dyret" her: http://www.biltema.dk --> BIL --> Biltilbehør
--> Bilel.

--
Mvh. Jesper

Re: Hvilken kvadrat ledning?

Tja...jeg plejer da at have det meste skilt ad, så jeg må forsøge mig :-)

Jeps. I got the point :-)

Nej, jeg tror heller ikke Biltema har fundet på noget revolutionerende.
Jeg gik bare ud fra, at sådan var et amperemeter opbygget. Jeg må nok
søge lidt mere information.

Jeps. Til 35 kr så gør det heller ikke så meget, hvis det går i stykker :-)

Mange tak for hjælpen. Jeg vender måske tilbage, når jeg får det "ødelagt".

--
Mvh. Jesper

Re: Hvilken kvadrat ledning?

Aha, ikke særligt smart efter min mening!

Okay, det lyder nu lidt langt

Hvis du vil regne med at du kommer til at trække 60 Ampere uden næveværdi
spændingsfald. Så skal du op i mindst 16mm¨2

Det er nok rigtigt nok... Jeg prøvede forleden at måle med et tangamperameter..
og der ladede den med omkring 20-30A i
tomgang

Grunden til at jeg synes det er en dårlig ide´med en sådan måler. Er jo at alt
strømmen skal igennem den, og så kommer
der længere ledninger, spændingsfald. og så er det sikkert nogle skodklemmer,
som jo nok ikke kan tage mere end de
6mm^2. Og hvad så med sikring.. så skal du til at have sikring lige ved
batteriet.

Jeg ville nok bruge et Voltmeter istedet.. det giver meget godt indtryk hvordan
strømforbruget ligger.. Da hvis
strømforbruget er stort vil spændingen falde... og her skal du bare bruge noget
tyndt sjask af ledning
.

jeg mener der er noget vejledende i HKJ´s program

Re: Hvilken kvadrat ledning?

Nå, det var da ærgerligt. Jo flere instrumenter, jo bedre :-)

Ja, men det er nu vejen fra batteriet og tilbage igen, når det skal ind
omkring instrumenterne.

spændingsfald. Så skal du op i mindst 16mm¨2
tangamperameter.. og der ladede den med omkring 20-30A i

Det var nok også i det område jeg regnede med, at den ville lade. Dog
havde jeg forventet at det først ville være aktuelt over ca. 1500 rpm,
da de fleste generatorer ikke lader så meget i tomgang.

strømmen skal igennem den, og så kommer
som jo nok ikke kan tage mere end de
batteriet.
hvordan strømforbruget ligger.. Da hvis
noget tyndt sjask af ledning

Voltmeteret er allerede installeret. Nu mangler jeg bare ameperemeteret.

Mvh. Jesper

Re: Hvilken kvadrat ledning?

Du får et spændingsfald over ledningen, og det kan du bestemme ud fra Ohms
lov: U=IxR
Modstanden i lederen er ca 18mOhm pr meter ved 1kvadrat. dermed vil 6 meter
ved 6 kv give dig 18mOhm.
Indsætter du 18mOhm og 30Amp, får du et fald på lidt over 0.5V + det, der
ligger over ampheremeteret. Derfor ville jeg nok flytte shunten fra
instrumentet od ud til batteriet og bruge nogle tynde almindelige ledninger
til instrumentet

BBj //

Re: Hvilken kvadrat ledning?

Øhhh

Efter alt den snak om tab osv... Så lyt lige til Jørgen Rasmussen...

En shunt ved batteriet og mål spændingen med et voltmeter ( skala i Amp. )

Til Info :

En kold bil kan sagtens bruge 2-300Amp. under start
Efter start og med alle forbrugere tændt - typisk 5-10 Amp. i overskud .

Mvh

Esben

Re: Hvilken kvadrat ledning?

Jeg har allerede et voltmeter i bilen.

200-300 amp. under start er da vist kun til at trække starteren. Elles
har man da en seriøs stor varmeblæser! Amperemeteret skal selvfølgelig
kobles uden om starteren. Det er en selvfølge!

--
Mvh. Jesper
Nu skrivende fra sin hjemme PC

Re: Hvilken kvadrat ledning?

Eller mål spændingsfaldet over stelstrap'en og tilpas til skalaen med en
OP-AMP (med overspændingsbeskyttelse).

--
Venlig hilsen,
Søren