Hvilken kvadrat ledning? - Page 2

Re: Hvilken kvadrat ledning?

med

OK, det kan jeg bedre forstå

Bo //

Re: Hvilken kvadrat ledning?

Bimetal er 2 forskellige slags metaller der er sat sammen (Limet ?).
Da de jo som sagt er forskellige, udvider de sig forskelligt ved
temptur påvirkning. Da de sidder tæt sammen vil "den fælles pind som
de udgør" bøje ved varmepåvirkning. Der er så forskellige mekaniske
opstillinger der kan få en viser til at dreje når "jernet" bøjer.
Man kan varme dem ved hjælp en modstand, og de kan bruges til både
strømmåling og spændingsmåling.

/Hans

Re: Hvilken kvadrat ledning?

Det vil vel egentlig sige et termometer, der viser lidt om hvor stor effekt,
der afsættes i modstanden. Men det må også vise forskelligt om det er 20
graders frost eller 30 graders varme ?

Bimetal strimler har jeg kun set anvendt til termostater, men hvis har du
billeder af sådan et instrument, eller links, vil jeg meget gerne se det, da
jeg er interesseret i "elektronik arkæologi".

Bo //

Re: Hvilken kvadrat ledning?

Jeg har ingen links eller ligende. Men de bliver også kaldt
"Blødtjernsinstrumenter". Der er en lille fabrik i Skive der bla.
laver viserinstrumenter. Den hedder DEIF, Det kan være at de kan
hjælpe dig med info.

/Hans

Re: Hvilken kvadrat ledning?

Ja, ja. Et blødtjerns instrument er et magnetisk instrument, hvor en spole
(som regel fast) trækker en fjederbelastet kerne af bløbt jern (ikke en
magnet). Derfor kan det måle både jævn og vekselstrøm. Det har været brugt i
mange år, fordi det ikke indeholder en ensretter, fordi det er billigt og
kan laves rimeligt præcist. Det eneste problem ved det er, at det ikke er
lineært i skala'en. Her er et pragtfuldt gammel eksemplar fra før alt var
digitalt og lavet af plastic !!
http://www.nernst.de/museum/museum.htm

Det er det øverste billede af et Hartmann og Braun instrument.

Iøvrigt er DEIF ikke helt lille, og de laver en hel del moderne elektronik.

Tilgengæld har jeg fundet noget, der hedder et bimetals amperemeter, der er
et instrument, der midler strømmen over tid, typisk 10-30 minutter. Jeg har
lært noget nyt.

Den lange midlingstid gør det sikkert uanvendeligt i danske biler, der
typisk kører korte ture....

Bo //

Re: Hvilken kvadrat ledning?
Hej Bo

Flotte instrumenter på den side.

Og man skal også huske at indtil for få år siden var blødtjerns
instrumenterne
de eneste der kunne måle ægte RMS på en spænding uanset hurveformen.

Mvh Max

Re: Hvilken kvadrat ledning?

Jeg syntes nu dit indlæg er dummere endnu. sevfølgelig kan det lade sig
gøre, den store strøm går jo ikke over den tynde ledning, men gennem
shunten. Læs hellere på lektien inden du skriver ovenstående gang vrøvl

--
Calle

Re: Hvilken kvadrat ledning?

kortslutnignsstrømmen... For at måle strøm i en
sætter amperameret helt ude ved batterieret,
belastningen.

Nu må vi vist hellere lige slå fast, hvad der anvendes hvor og hvornår.

Til måling af strøm anvendes et voltmeter med fuldt udslag for 60 mV (andre
standarder kan forekomme). Strømmen paserer en shunt - endten indbygget i
metret eller monteret ude på stedet for målingen. Shunten vil så have et
spændingsfald på - ja gæt: 60 mV for den strøm udtrykt i Ampere som shunten
er justeret til. Dette gælder kun strømmåling af jævnstrøm (DC).

Spænding måles med et Amperemeter, hvor skalaen er kalibreret til fuldt
udslag for f.eks. 100 µA. Andre følsomheder kan også komme på tale alt
afhængigt af ønsket epændingsområde.

Dette gælder ligeledes kun for måling af DC-spændinger.

AC-spændinger kan dog måles, hvis metret har en enretterventil (kaldes det)
indbygget. Det kan være en 10 mA brokoblet selenenretter. Fordelen ved
måling af vekselspænding på den måde er, at instrumentet er forsynet med en
lineær skala

i modsætning til

måling med blødtjernsinstrumenter, der er beskrevet andet sted i tråden.

Måling af vekselstrømme foregår som oftets med en måletrandformator. Det er
i princippet en ringkerne/-spole, der omslutter strømskinnen eller
ledningen. Sådanne transformatorer fremstilles med omsætningsforhold
svarende til det pågældende instrument.

Til temporæere målinger (service) anvendes f.eks. tangamperemetre, der
virker efter samme princip.

MVH
KHJ

Re: Hvilken kvadrat ledning?

KHJ <bitosnabelatdcadsldotdk
bla. 2*0,75mm^2 og 100µA

Hej  KHJ
Når du nu kan finde ud af, at skrive 100 µA.
Hvorfor kan du så ikke finde ud af, at skrive 2*0,75mm²
Eller jeg havde nok valgt at skrive 2 x 0,75mm² men det var ikke det,
der var så vigtigt.
Det burde da være lige så nemt.

Ejvind Andersen
Re: Hvilken kvadrat ledning?
Hej Ejvind

Det er faktisk lettere at skrive µ [CTRL+ALT+M] (Så lærte du noget nyt ;)

Skal man skrive ² _skal_ man jo bruge [ALT+2-5-3] så det kan vel kaldes 3
gange så besværligt ;-/

--
Venlig hilsen,
Søren

~

AltGr+M
(Så lærte du noget nyt ;)

Re: Hvilken kvadrat ledning?
Hej HKJ,

Stærkt nok, den vil jeg prøve når jeg får sat et keyboard til hvor AltGr
virker (Har en lille håndfuld keyboards jeg skal have vasket diverse
drikkevarer ud af. Cola er værre end både cacao og the med sukker
fortæller en række ufrivillige forsøg ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Hemmeligheden er at AltGr faktisk omfattes på samme måde som ALT+Ctrl

Du har ikke overvejet at ændre dine drikkevaner? ;-)

Re: Hvilken kvadrat ledning?
Hej HKJ,

Prøvede lige på en anden PC. Helt ekvivalent er den ikke, for AltGr-M
virker også i min programeditor (PFE) og det gør Ctrl-Alt-M ikke.

Du kender vel ikke en alternativ kombination til AltGr-2 ("@") der ikke
involverer de numeriske taster ?
(Min PERL-editor nægter at reagere på den kombination (bug/feature) og det
er irriterende at måtte bruge Alt-064 til et så ofte brugt tegn).

Jo, men med et vædskeforbrug på omkring 3..4 liter/dgn. er brændevin nok
for alternativt ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Én om morgenen er bedre end slet ingen hele resten af dagen!

MVH
KHJ

Re: Hvilken kvadrat ledning?

Næh, prøv at trykke AltGr og delete på samme tid.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Hvilken kvadrat ledning?

Hø, hø. Med cola har du såda cirka 14 dage til 3 uger, s kan du lige så godt
smide det væk - specielt hvis det har været tilsluttet spænding. Cola æder
nemlig printbanerne - også selvom det er cola light, og et keyboard er vist
ikke så dyrt, så det betaler sig at brgynde at reparere og genetablere
bortætsede printbaner.

Øl og almindelig sodavand gør ikke så meget. Det efterlader kun noget
sukker-gnidder, der nødvendigvis skal vaskes ud på et tidspunkt. Skil det
ad, så printet er frigjort. Ud under en lunken hane med lidt flydende Ajax
eller lignende og en blød børste. Skyl efter og lad tørre - evt. med mors
hårtørrer. Så virker det igen

Re: Hvilken kvadrat ledning?
Hej KHJ,

Vrøvl ;)

Hvorfor i alverden skulle man lade et ikke-fungerende keyboard hænge på
maskinen (med spænding på), når man kan tage et andet og sætte til og så
arbejde videre ?

En herlig myte - jeg har dog aldrig hørt om det andet end på 3. hånd, på
trods af at jeg selv har hældt noget der må ligne små hundrede liter i
diverse elektronik gennem årene.

Lidt lige som den med at lægge en tand i et glas cola i et døgn, der ikke
tager højde for at man dels ikke går rundt med en mundfuld cola i et døgn
og dels tændernes "regeneration" overfor mindre alvorlige skader.

Næææ, æblemost er skadeligt, sikkert også for elektronik og agurkesalat...
Det burde klassificeres ;)

Dem har jeg endnu til god at se, men fortæl mig gerne hvor man kan købe et
15 år gammelt Olivetti-keyboard, der slår nutidens plastic-skod med 100
længder, så lægger jeg da lidt på lager til hvis en eller anden hælder
agurkesalat ned i det jeg har ;)

Ingen - og jeg mener absolut ingen hælder øl i mine keyboards (i hvert
fald højest 1 gang ;)

Hmmm, børne-øl ?  ;)

Den procedure har vist været beskrevet flere gange her i gruppen...
Hvis jeg husker korrekt endda af undertegnede ;)
Bortset fra at _salmiakrengøring_ er nøglen - Ajax indeholder ikke længere
salmiak, men en erstatning der skulle være sundere at indånde - men stik
ikke hænderne ned i det, det er noget heftigt stads der giver allergi og
eksem hvis man er disponeret for det.

*Suk* min forlængst pensionerede mor har nu aldrig ejet en hårtørrer - I
vores familie bli'r vi født tørre bag ørerne ;)
(Men måske jeg kan låne en af min yngste søns samlever, hvis min heat-gun
står af ;)

Det gør dem med cola nu også, selv om de så for lov at ligge et år eller
to først :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Du har ikke overvejet at få gjort noget ved din motorik? :-D Hvordan går
det med at styre loddekolben - jeg mener du har vel lært at den varme
ende er modsat ledningen. :-p

Lige som citronvand. Både cola og citronvand indeholder meget syre.
Mener det er svovlsyre der er i colaen.

Compaq har lavet/laver også rigtig gode tastature. Det bedste ved det
jeg sidder med her er at jeg er sluppt for windowstasterne!

- Lars

Re: Hvilken kvadrat ledning?

Selvom det her er OT, så alligevel. I cola er der fosforsyre og kulsyre.
Kulsyren bruser ret hurtigt væk, men den anden, den ødelægger tænder.

Frederik

Site Timeline