Hvilken komponent ?

Jeg har problemer med en motorstyring, hvorpå der sidder 2
transistorlignende komponenter med påskriften

C547B
PH 4 1

Hvad er det for en komponent ?
- jeg kan ikke finde noget om den.

Hvordan måler man på en BT151 (monteret og uden strøm på) om den er OK ?

Mvh KS

Re: Hvilken komponent ?

BC548B

?
Hvordan ser den ud.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Det er forhåbentlig en tastefejl ?

Det er naturligvis en BC547B, der bliver spurgt efter.

Mvh
Martin

Re: Hvilken komponent ?
Hejsa

Mon ikke det er en BC547B? ;)

Ok, der er ikke den store forskel, men alliwl.

Mvh Hauge

Re: Hvilken komponent ?

Jo. der er jo så mange knapper så det kan ske at man rammer forkert.

Helt enig.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Styringen sidder på en rundsav med en 3X400V 2800W motor, hvor der er en
slas (ringetryk) til START og tilsvarende for STOP, men der er det i
dk.binaer viste elektronik indbygget så der kan opnås en meget hurtig
stop-funktion - klingen bremses ned i løbet af 5-8 sek.

Saven har udvist følgende fejl i nævnte rækkefølge over et par års tid:

1) Bremseeffekten udeblev - den store modstand 560R (som igen er brændt af)
var gået. Ved udskiftning og ny tilslutning "sprang" den igen sammen med et
par printbaner, men saven kunne starte og kører og jeg gjorde ikke mere ved
problemet, men anvendte saven i et års tid til nu.

2) nu vil saven godt starte, men jeg skal HOLDE på start-knappen - ved
nærmere undersøgelse af printet, kan jeg idag se, at flere printbaner er
"sprunget af" og den nederste af de 2 små blålige dioder øverst i billedet
er revnet - det er en BZX 47 - nederst med køleplade sidder en BT151.

Jeg har etableret printbanerne igen, men hvilke komponenter skal jeg mon
yderligere skifte ?

Kan nogen af jer evt. genkende diagrammet, så I kan linke til det eller
sende mig det.

Mvh KS

Re: Hvilken komponent - med billeder af print
Lige let mere !

Når man trykker på START, må der jo tidligere have været "en", som kunne
"holde" spænding på motoren - ligger denne funktion OGSÅ i elektronikken ?

Hvis IKKE - må der jo være noget "mekanisk" skjult i kontakten, som nu også
er gået itu nu ?

Mvh KS

Site Timeline