hvilken batteri tybe holder højeste spændning længst tid ved belastning

hvilken batteri tybe holder højeste spændning i længst tid når det er
belastet.
bly batterier, NiMH eller noget helt andet.. ?
jeg havde en ide om at sætte 20 stk 1,2V/9000mAh D NiMH batteri sammen (de
løber desværre op i 1400kr )
jeg vil bare gerne kunne holde tæt på 24V så konstant og længe som muligt
inden der skal lades igen.
det er til et el cykel projekt med en 24V 150W motor tybe KR7152. den kan
nok snige sig op på 250W ifølge dens datablad

mvh klaus nielsen

Re: hvilken batteri tybe holder højeste spæ ndning længst tid ved belastning

Søger du batterier til at drive en el-cykel. Prøve et batteri til en
golf bil.
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår spørgsmålet :-(

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: hvilken batteri tybe holder højeste spændning længst tid ved belastning

jeps lige præcis.. jeg søger bare et batteri der kan holde max ydelse næsten
til batteriet er fladt igen.. det er ikke så meget ved at man kun har fuld
effekt de første par km. og derefter kun feks 70% træk kraft.
hilsen klaus

Re: hvilken batteri tybe holder højeste spæ ndning længst tid ved belastning

Er det sådan noget du leder efter?
http://www.mpoweruk.com/performance.htm
(15 sek på google)

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: hvilken batteri tybe holder højeste spændning længst tid ved belastning

Du mener holder konstant spænding under afladning ?
Det må være Li-Ion batterier.

Du skal gøre op med dig selv hvad der er bestemmende for dit projekt.
Vægt (Li-Ion, men er dyr)
Konstant spænding under afladning (Li-Ion)
Højkapacitet og lav volume (Li-Ion)
Pris (Forseglede blysyre batterier 24V 10000mah for 260,-)

Blysyre er tunge og store, men kræver simple ladere.
Li-Ion kræver en form for overvågning da de ikke kan
tåle at blive helt afladet

-Bo Andersen-

Re: hvilken batteri tybe holder højeste spændning længst tid ved belastning

hvor har du fundet det batteri henne ?
mvh klaus

Re: hvilken batteri tybe holder højeste spændning længst tid ved belastning

Jeg har snydt lidt det er faktisk 2 batterier af 12V i serie
men det gør vel ikke noget?

Jeg kan ikke deeplinke men gå ind på
www.biltema.dk
Søg på 'Blyakkumulatorer'
Der er mange muligheder.

Ovennævnte eksempel har varenummer '80-411'
til 129,- pr stk.

Hvis du download manualen så kan du se afladekurver
for forskellige strømme mv. Det er ret godt.

-Venligst, Bo Andersen-

Re: hvilken batteri tybe holder højeste spændning længst tid ved belastning
ok så forstod jeg bedre.. to batterier er fint nok. jeg skulle bare ikke
have en kæmpe kasse som jeg ikke kan få plads til.. det er jo bare en cykel.
og jeg vil gerne bevare noget bagage plads....

mvh klaus nielsen

Re: hvilken batteri tybe holder højeste spæ ndning længst tid ved belastning

Ingen, byg en boost converter der giver dig 24V ligegyldigt hvad dit
batteri har af spænding.

Vælg den batteritype som giver dig bedst Wh/kr, Wh/kg eller en blanding
af de to afhængig af om du vil gøre det billigst eller bedst.

Husk at begrænse converteren så den ikke ender med at trække 1000A ved
1V eller det der ligner.

Re: hvilken batteri tybe holder højeste spændning længst tid ved belastning

"> Ingen, byg en boost converter der giver dig 24V ligegyldigt hvad dit

hvordan laver man så sådan en ? jeg er ikke for stiv i elektronik. men jeg
kan nok samle noget efter et diagram
mvh klaus

Re: hvilken batteri tybe holder højeste spæ ndning længst tid ved belastning

Start her: http://www.google.com/search?hl=en&q=boost+converter+schematic

Faktisk kan det jo godt ske at du har lyst til at regulere hvor meget
spænding motoren får, og så er det nok en buck-boost converter du har
brug for (det er bare en betegnelse for en switchmode psu der kan
outputte både højere og lavere spænding end den får ind).

Jeg har en gang bygget en SEPIC converter som sikkert vil kunne skaleres
op til drive din motor og den kan også nemt laves regulerbar, selv om
5kW lyder som en del (sjovt at det så kun er 6.7 heste):
http://dion.swamp.dk/carpower.html

Min prototype endte på ca 91% effektivitet, så ved 5kW kommer du til at
brænde 500W af i dioden og transistoren, så der skal nok en ordentlig
bunke i parallel og en blæser på.

Alternativt findes der andre topologier end SEPIC som er mere effektive,
  f.eks. er der her en controller chip der praler med 97% effektivitet,
det giver kun et tab på 150W:
http://www.epc.com.cn/meeting/resource/2005power/download/linear.pdf

Der er sikkert en eller anden ingeniør i gruppen som har en masse hints
fra det virkelige liv:)

Re: hvilken batteri tybe holder højeste spændning længst tid ved belastning

Hej Klaus -

Jeg ville bare vælge at sætte 2 12v bly batterier sammen. Det er helt
klart det nemmeste.

Drop det med konverer! Hvis du kikker på aflade kurven på batterier, er
der næsten ikke noget energi, når du kommer under 11V. Og aflader du meget
mere ødelægger du også batteriet (med mindre der er er dyrt special
batteri, der er lavet til det)

Hvis jeg skulle bruge flere penge, er det fordi vægten er vigtig:
Så ville jeg bruge de 20 Ni-Ca (ikke Ni-Mh - de kan godt få problemer med
at trække 10A).
Ulempen er nok at de ikke aflevere så meget hvis du trækker mere end 5C (5
X det der står på dem i mAh.) - De bliver også varme...

Prøv forskeldige model-fly forretninger. De har masser af viden om
batterier, opladere, "fart kontrolere" mm.

&holger

Site Timeline