Hvilke Ic? ANA608

Er der nogen der kan hjælpe mig med et datablad på denne Ic ANA608, den
sidder på printet i en havelampe som bliver opladet af et solpanel. Jeg har
lagt et par billeder af print og Ic på denne side,
http://www.kim-madsen.vapnet.dk/temp.htm

Jeg har prøvet på Google og de sider jeg plejer at bruge til at finde
datablade på, uden held, så hvis nogen kender den bliver jeg glad for et
link eller ligende.
Venlig hilsen Kim

Re: Hvilke Ic? ANA608

Det er et ganske simpelt kredsløb der sidder i sådan en Solcelle lampe.
det er en lille switcher der stepper spændingen op fra de 1,2 volt til
3-4 volt så lysdiodene kan lyse.

Der skal minimum to transistorer til, så det må være en dobbelt
transistor du har i det hus der.

// Per.

Re: Hvilke Ic? ANA608

Tak for svaret, det skulle vel ikke være så heldigt at du kender en
tilsvarende transistor så jeg kan finde et datablad på den, jeg er aldrig
stødt på sådan en før.
Venlig hilsen Kim

Re: Hvilke Ic? ANA608

Med hvad formål ?

Virker lampen ikke ?

Det er langt mere sansynligt at lysdioden (billige lysder går ufatteligt
nemt i stykker) eller batteriet har opgivet livet.

Med tanke på at sådan solcellelamper koster i omegnen af 20-30 kroner
idag, gad jeg ikke at bruge mange sekunder på den. Jeg har dog høstet en
hel del på containerpladsen for deres solceller, og jeg har også
printene liggende fra dem, dog ikke magen til dit, og heller ikke med
dobbelttransistorer -  men du kan få et helt nyt print af mig hvis det
er. Jeg bor også på Vapnagaard i Helsingør som dig.

// Per.

-- fjern fjernmig for direkte mail til mig, tak.

Re: Hvilke Ic? ANA608

Takker mange gange for tilbudet, men det er ikke fordi de ikke virker, jeg
har netop købt en håndfuld af de lamper til under 20 kr. stykket, for at få
fat i solcellerne, så det var nærmest nysgerrighed og hvem ved måske de
kunne bruges til noget andet. Jeg har fundet ud af at ANA608 sidder der for
at slukke for dioden så længe der er lys på solcellen,jeg syntes ikke helt
den opføre sig som en transistor, og de dobbelte transistore jeg har fundet
har haft 6 ben, hvorimod denne har 4, så jeg har ikke gennemskuet den, men
det kommer måske hvis jeg bruger lidt mere tid på den.
Venlig hilsen Kim

Re: Hvilke Ic? ANA608
<KLIP>
Sidder der ikke en CadmiumSulfid (CDS) sensor i låget på solcellelampen
? Jeg har set lamper både med og uden denne sensor. Som regel sidder der
2-3 transistorer i lamperne.

Transistoropstillingen overvåger spændingen fra solcellen / CDS
Sensoren, og starter en switcher der booster spændingen op til lysdioden
ved hjælp af en spole og en diode, men jeg tvivler meget på at denne
spænding er stabil nok og uden støj til at du kan forsyne vilkårligt
elektronik med den.

Der er diagrammer på solcelle lamper her:
http://members.shaw.ca/novotill/SolarGardenLight/index.htm

// Per.

Re: Hvilke Ic? ANA608

Det enste der er i kredsløbet er solcellen, Ic'en, 1 100ohm's modstand en
diode og så lysdioden, der er heller ikke noget som booster spændingen op,
der ligger ikke mere end de 1.2V batteriet giver, over lysdioden, så den
underlige Ic virker vist bare som en switch, og så er der en afbryderså man
kan slukke helt for lampen. Men du behøver ikke at gøre mere ud af det, for
det er som sagt ikke specielt vigtigt, det er mest for at få styrret min
nysgerrighed, og man ved jo aldrig om man kunne bruge sådan en, men du skal
ihvertfald have mange tak for besværet, og jeg kan måske bruge noget fra de
diagrammer du linkede til.
Venlig hilsen Kim

Re: Hvilke Ic? ANA608

Jeg tror den 100 ohm er en spole i virkeligheden. Der er nok noget
højfrekvens på lysdioden som du ikke ser hvis du måler med voltmeter. Prøv
at sætte et skop på.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Hvilke Ic? ANA608

Ja den er god nok, der er 500 KHz og 3.8V, og spolen som det jo så må være
er på 100 mH. Kan du kort forklare mig lidt nærmere hvordan det fremkommer,
og hvordan den ic spiller ind.
Venlig hilsen Kim

Re: Hvilke Ic? ANA608

Jeg vil gætte på IC'en blot indeholder ca. det samme kredsløb som vi så i de
diagrammer der blev vist. Altså en lille oscillator med et par transistorer,
og en transistor til at standse oscillatoren når solcellen giver strøm.
IC'en er sikkert bare lavet for at gøre lamperne billigere at lave, og evt.
optimeret til at give en bedre virkningsgrad.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Hvilke Ic? ANA608

Jeg tror at jeg har fået styrret min nysgerrighed nogenlunde, og takker
mange gange for de venlige svar.
Venlig hilsen Kim

Site Timeline