Hvem er med på et "open source" hjemme CNC fræser projekt ?

Hej Alle.

Jeg har i tidensløb set flere tegn på at folk herinde er interesseret i CNC
fræsere. Og nu har jeg startet mit eget lille projekt, men det kan jo nemt
gå hen og blive omfattende. Der skal mekanik, elektronik og en del software
til. Så hvorfor ikke slå pjalterne sammen og lave projektet open source så
vi deles om arbejdet.

Jeg sidder til dagligt og lave software til Stepmotor styringer, så det
ville være oplagt, at jeg gav mig i kast med elektronikken. Men det er jo
andet i sådan et projekt end bare software.

Jeg har fået fat på nogle liniære føringer, som ville være perfekt til
projektet, der er meget lidt slup / slør i dem og prisen er lav (100 kr) pr.
føring. så man ville kunne lave en lækker stabil vogn med to skinner og 4
føringer. Trækket af vognen tænkte jeg på at lave med gummibånd, dem med
tænder på. Kan ikke lige huske hvad de hedder. Det er præcis nok til det
meste.

Det var meget kort om mit projekt. Lad mig hører om andre er interesseret!

Mvh
     Jan Thøgersen

Re: Hvem er med på et "open source" hjemme CNC fræser projekt ?
CNC
software
pr.

Jeg er bestemt interesseret!
Jeg har et projekt med næsten al hardwaren til(føringer,motorer osv.) samlet
og klar. Det skal ende med en CNC styret plasmaskærer, hvis alt går vel.
Dernæst er planen at bruge nogle SKF kuglelejeføringer jeg har liggende(købt
på Stumpemarkedet i Herning) til en lille CNC fræser der skal kunne arbejde
i området 100*180*300mm(h*b*l). Jeg har en god portion at hardwaren samlet
til sidste, dog er intet bygget færdigt på fræseren.

Jeg har tidligere forsøgt mig lidt med nogle ret store stepmotorere, og det
kniber mig gevaldigt at bygge en styring der kan køre pålideligt ved
forskellige hastigheder, og samtidigt rimeligt hurtigt med godt moment. Så
hvad det angår er jeg i en dead-end lige pt.

På skærebordet har jeg brugt stålwire til drevet, hvilket er en meget billig
metode i modsætning til tandremme, og ligeså præcist. Mht opspolingen af
wiren, så er wiren vinklet en anelse ifht føringens retning, således at
wiren spoles pænt op. Der er wiretræk til både frem og retur på begge akser.

mht fræseren, så har jeg fundet nogle 8mm trapezgevindspindler(rullede) med
møtrikker til, som jeg regner med at vil bruge.

Software til styring er lidt et problem. Jeg så jo helst at softwaren kunne
tage autocad filer, mere eller mindre direkte.

Jeg kan muligvist skaffe kugleføringer til centerlessslebne ø20 stålaksler
til rimelige penge, så er slør totalt elimineret, kun fjedringen i
stålakslen vil give slør.

Henrik

Re: Hvem er med på et "open source" hjemme CNC fræser projekt ?
@FJERNvip.cybercity.dk says...

Jeg er også med. Jeg mangler faktisk et par CNC-maskiner og Chiron er
jo ikke til at komme i nærheden af for menigmand :-)
Ikke engang et Leadwell bearbejdningscenter kan jeg få råd til - det
koster som en større luksusbil.

Kunne man ikke skrælle et par Linak-aktuatorer ?
Det er noget alle kan få fingrene i.

Det er ikke en nem opgave. Se blot på EdgeCAM.
En logisk styring vil derimod ikke være nogen skade til. Jeg synes
feks. ikke at Sinumerik 810D/840D er særlig smart - det må vi kunne
gøre bedre.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Re: Hvem er med på et "open source" hjemme CNC fræser projekt ?

Hey

De er slet ikke nøjagtige nok til dette brug

kunne

Hvad med at kigge på outputed fra circuitcam ??

den har jo regnet alle banerne ud den skal køre i inden det ryger over i
boardmaster

men jeg ved ikke om man kan købe det program ced lpkf uden at købe
fræseren ):

Kasper

Re: Hvem er med på et "open source" hjemme CNC fræser projekt ?

Linak-spindlerne, ikke?

Det er også en ret simpel bearbejdningsteknik.

Det er sikkert også noget proprietært snask.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Re: Hvem er med på et "open source" hjemme CNC fræser projekt ?
Hej Jan.

Jeg er ved at lave nogle forstudier til en fræser og satser på at drive den
med DC servoer, da det giver mulighed for at bruge større og billigere
motorer end med steppere. Til styringen har jeg fundet et par chips der ser
interessante ud, nemlig: MC1401A og det nyere Navigator chipset fra PMD. Jeg
vil gerne selv lave encoderene til servoerne også, samt driverne.
Desværre er jeg ikke nogen ørn til elektronik, mit felt ligger mere i det
mekaniske.

pr.

Det lyder besnærende - hvilken type er der tale om?
Er det den billige (ringe) type med en "vogn" der består af et glideleje?
Eller snakker vi kugleføringer?
Og hvor meget slør snakker vi om? (mål på bordet tak ;-)
Jeg er ikke så interesseret i dem der består af en stang ophængt i hver
ende, hvor der automatisk vil komme en del slør/vibrationer i.

Det er også min plan at bruge tandremme. Jeg har overvejet at skrælle de ret
dyre tandhjul fra en bilmotor og bruge en tandrem til denne. Hvis man tager
dem fra en 3.5 ton disel-lastvogn eller kassevogn, vil jeg tro at man kan få
ret lange remme og dermed føringer ud af det. Vil man lave en mindre
vandring end det, kan man jo bare korte remmen op. Jeg mener at tandremme
til motorer er et godt valg, da de har et endeløst indlæg af ståltråd, der
gør dem meget uelastiske.
Der skal en gearing imellem motor og trækrem, jeg vil også gerne bruge
tandremme til det, men har ikke endnu fundet en god donor hvor man samtidigt
kan få tandhjulene med.

Mit mål er at lave en fræser med et arbejdsfelt der kan tage råemner på
50x50x20 cm af aluminium, evt støbegods hvis det ligger i kortene... Jeg
satser ikke på at lave verdens hurtigste fræser, men derimod en stabil og
nøjagtig maskine, hvor jeg er i stand til at fremstille forskelligt værktøj
mm. Jeg går derfor ikke efter at kunne køre med en kæmpe spindel.
Jeg er uddannet modelsnedker, og kan derfor nemt fremstille modeller til
støbning af div. støbejernsenmer, hvilket måske kunne blive et plus for
projektet. Hvis der er nogen der kunne se fordelen i at lave noget med
stativer, vanger og planer i støbegods. Sidst jeg fik støbt, betalte jeg ca
35Kr pr. kilo støbt gods. Så jeg mener at det er et forsvarligt alternativ
til de ret dyre ekstruderede profiler man kan få i aluminium.

Jeg vil gerne opfordre jer andre til også at skrive lidt om hvad i evt. har
talent indenfor.

Mvh
//zigge

Re: Hvem er med på et "open source" hjemme CNC fræser projekt ?

... Og, nå ja.

Jeg er bosiddene i Ålborg.

Mvh
//zigge

Re: Hvem er med på et "open source" hjemme CNC fræser projekt ?
den
ser
Jeg

Jeg trodede egentligt at servomotorer var noget dyrere end stepmotorer, og
ogsåsværere at styre?

mht servoer, så sidder encoderne da indbygget i dem, eller?

Mht mekanikken, så er kuglegevindspindler klart at foretrække over
tandremme. En tandrem skal man geare ned, og adopterer lige fluks en del
backlash i selv ret dyre gear. Kuglegevindspindler har naturligt en lav
gearing som de er, og derfor klart at foretrække. Prisen er dog ikke i
"gammel autoskrot klassen", men stadigt til at betale.

Det jeg har rodet med min skæremaskine mere end antyder at hvis man bruger
stepmotorer skal inertien være så lille som overhovedet muligt, ellers
bliver det noget hø. Det taler ikke ligefremt til fordel for store støbte
tandremshjul.(hvis vi snakker stepmotor).

Kunne man finde en billig driver til stepmotorer der kan noget mere end
297-298 kredsen så ville det være fint. Stepmotorer i store størrelser kan
findes i etikkeringsmaskiner og lign. har købt et par brugte hos sådan et
firma, og de sparker mås, men det kniber jeg kan få dem over ca. 60omdr./min
uden at miste en masse moment.

En fræser skulle opbygges med købte linærføringer og kuglegevindspindler. De
koster ikke voldsomt mange penge i dag, men dog ikke gratis som en stump
aksel og 3 kuglelejer!

Henrik

Re: Hvem er med på et "open source" hjemme CNC fræser projekt ?

Den førnævnte kreds MC1401A, er beregnet til at styre DC servo motorer med.
Den har en række forskellige hex-koder som indput på en 8-bit port. Som
udgang, kan den give enten et PWM-signal eller et analogt signal. Lige til
at smide over i en H-bro. Kredsen findes i versioner til at styre fra een
til fire akser.

Encoderen sidder normalt på motoren eller som en linial på selve føringen.
Encoderen, behøver i princippet ikke at være andet end en plade med 4 huller
i, der er spædt i enden af motoren, selvom  en højere opløsning er at
foretrække.
Der er en indgang på MC1401 til hver akses encoder.

Nu er lav gearing lidt af et definitionsspørgsmål, de fleste spindler har en
stigning på 5mm eller mere... Hvis man bruger tandremme behøver der ikke at
være slør i gearingen, hvis denne også er lavet med tandemme.

Enertien i tandhjulene er vist ikke ret betydende i en fræser, hvor slæder
osv. kommer til at veje en del mere. Jeg er heller ikke så sikker på andet
end at de er lavet af aluminium. Hvis det er en bekynring, så kan man også
få tandhjul i plast.

Ja det problem står man ikke med i en servo, her kan man bruge alt fra
motorer til modeltog... til motorer fra rigtige tog :-) Omdrejningstallet er
naturligvis heller ikke et problem. Jeg har selv kik på enten motorer fra
vindusviskerne til en bus, eller dem man bruger i el-knallerter og
kørestole.

De

Jeg har tænkt på, om man ikke kunne lave et kompromis. Hvis man bruger
hærdede slebne firkantede skinner og løse rullelejer kan man lave en føring
uden backlash ret billigt. Men jeg er ikke nået ret langt med at se på
priser af føringer, da min største bekynring er elektronikken.

Mvh
//zigge

Re: Hvem er med på et "open source" hjemme CNC fræser projekt ?
snipped-for-privacy@privat.dk says...

Mekatronik :-)

Jeg er elektronikmekaniker og CNC-opstiller/-operatør. Speciale
indenfor Sinumerik 840D :-)

Bosiddende på Als.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Re: Hvem er med på et "open source" hjemme CNC fræser projekt ?
Hej Jan

Skriv lidt mere om hvad der skal programmeres ..

MVH
Søren

Re: Hvem er med på et "open source" hjemme CNC fræser projekt ?
De hedder tandremme.

--
Calle.

Re: Hvem er med på et "open source" hjemme CNC fræser projekt ?
Jeg kan igen se, at der klart er interesse for et "gør det selv" cnc
projekt. Jeg kan også se at flere faktisk er ret langt eller færdige med
egne cnc projekter hvilket jo er glædeligt. Jeg tror dog stadig at vi er
flere som går med idéen og måske ikke helt er kommet i gang endnu. Jeg synes
da i hvert fald at vi skal prøve at give os i kast med det.

Jeg har oprettet et forum som kan danne grundlaget for projektet. Det er
godt nok indtil videre placeret på et lidt upassende link, men jeg køber et
bedre domain til projektet. Men lad os nu lige komme i gang.

Linket er:

http://www.lasersales.dk/cnc/phpBB /

Jeg vil inden for et par dage tage billeder af de dele som jeg har fundet,
der kunne indgå i projektet. Men jeg kunne jo forstå på tråden, at de folk
der allerede har lavet en cnc fræser er kommet frem til resultatet på
forskellige måder. Og det er der jo også plads til i dette projekt. Nogle
vil måske bruge trækremme og andre spindler men det ændre jo ikke på at man
skal have software og elektronik til at trække det.

Lad os se hvor det kan fører hen. Jeg er i hvert fald klar til at ligge
nogle timer i projektet. Det kunne da også være sjovt at lave et projekt med
flere kokke :-)

Mvh

   Jan Thøgersen

CNC
software
pr.

Re: Hvem er med på et "open source" hjemme CNC fræser projekt ?
Hejsa

Snip en masse..

Det må da vist siges at være et lukket projekt, så meget som der sker i det
forum, og især når datoen er 2 uger foran sin tid, og den melder fejl ved
posting.

/Hauge

Re: Hvem er med på et "open source" hjemme CNC fræser projekt ?
Hej alle.

Jeg undskylder mange gange... viste ikke at min FreeBSD var drevet så meget
i tid. Jeg kunne godt poste, men det har nok noget at gøre med at jeg er
admin på det forum. Hvem ved. Det er i hvert fald rettet nu. Jeg har
modtaget de første tegninger på en komplet fræser og når vedkommende har
godkendt det, så bliver det lagt online.

Jeg troede, at jeg var ene om projektet da man må sige at der er tomt i
forumet, men alting har en grund.

det

Re: Hvem er med på et "open source" hjemme CNC fræser projekt ?

Ja nu kan man f.eks. ikke poste i det ???

Mvh
//zigge

Re: Hvem er med på et "open source" hjemme CNC fræser projekt ?

meget

Måske skulle vi få en MSN Group istedet - de virker.

Mvh
//zigge

Re: Hvem er med på et "open source" hjemme CNC fræser projekt ?
Det skal i hvert fald ikke være forum'et der afgør om projektet virker eller
ej. Hvis nogen har en anden løsning, så lad os gøre det. Min server har et
problem med datoen og de er åbenbart ikke lige til at rette, da man ikke må
gå tilbage i tiden med en *nix maskine.

Har vil fortsætte projektet enten på egne ben eller som et åbent projekt.
Lad os finde en løsning på problemet med forum'et. Hvad skal der til og hvor
?

Re: Hvem er med på et "open source" hjemme CNC fræser projekt ?

eller

hvor

Siden du nu har påtaget dig hvervet som sysop på forummet ;-)
Så vil jeg foreslå at lave en gruppe på MSN groups, der er alle mligheder
lige ved hånden, incl ting som f.eks. upload af billeder osv.

Mvh
//zigge

Re: Hvem er med på et "open source" hjemme CNC fræser projekt ?
Hejsa

Og da forummet stadig er helt dødt (ingen kan skrive deri), og intet nyt her
i tråden, må det da vist siges at være dødt. Æv.

/Hauge

Site Timeline