Hvad sker der for mig ?

Hej alle.

Bemærk X-fut.

Jeg har 2 stk. Carver 'ting', men det er ikke noget jeg bruger til hverdag.
<http://w-o-p-r.dk/images/IMG_1092.JPG

De blev hevet frem af gemmerne, fordi de skulle bruges til noget fest,
MEN
På en eller anden måde, så 'skruer de selv ned' jo mere man skruer op.
Der er 3 udgange på hver enhed, så det gæler alle 6 udgange.
'Skrue ned' skal ses i lyses af, at en gammel transistorradio måske kan
spille højere.
Det er ikke lige dét man forventer af 250W/kanal...

Godt så, så hiver vi den gamle B&O 6500 frem, øverst:
<http://w-o-p-r.dk/images/IMG_1093.JPG
Guess what! - den laver samme nummer !?.

Der er prøvet med adskillige lydkilder, så det er ikke lydkilden, der er
afgørende.

Det er mere end 25 år siden jeg har 'rodet' med elektronik osv, men hvis der
er et bud på, hvad der sker ville jeg være glad.

Lige nu tror jeg det må være 'spøgelser', for det sker på tværs af input og
output.

Stig Johansen

Re: Hvad sker der for mig ?

Ja, ellers sE5% gF8%r hF8%jttalerne ?

Klaus

Re: Hvad sker der for mig ?

Der er ikke tale om forringet lyd, men nedsat lydtryk.
Højttalerne er BOSE, og de fejler ikke noget.

Jeg er med på, at det er en højst mystisk situation, jeg er ude i.
Hvis jeg kendte årsagen/symptomet, så ville jeg ikke have spurgt.

Jeg er mere interesseret i at finde årsagen.

Kombinationen af mine BOSE højttalere, og Carver'ne har jeg haft i ca. 10
år, og det har ikke tidligere voldt problemer.

Samme udstyr, samme forforstærker, samme CD afspiller (Tandberg - kan ses på
billedet), samme højttalere, men nu 'laver det numre'.

Stig Johansen

Re: Hvad sker der for mig ?

Ja, netop.

Jo, overbelastningssikringen skruer ned.

Klaus

Re: Hvad sker der for mig ?

Der er tale om (problembarnet) BOSE AM5 - godt nok en tidligere model, men
jeg har også et sæt AM5-II.

Mener du, at der er en overbelastningssikring i disse sæt?

(I givet fald, kaster det lys over mystikken).

Og hvis der er, så må jeg i gang med 'skruetrækkeren'.

Stig Johansen

Re: Hvad sker der for mig ?

Lad mig lige tilføje, at der ikke er tale om at spille højere end normalt,
men at 'skidtet kammer over' langt under normal 'spillehøjde'.

Stig Johansen

Re: Hvad sker der for mig ?
Opfølgning.

Ja, gu' gør de så :)

Jeg har lige monteret et andet sæt (AM5-II'erne), og de gør ikke det samme,
så der kommer nok et følgespørgsmål:

Nu da 'problemet' er identificeret til højttalersystemet, er jeg nok på jagt
efter årsagen/symptomet.

Jeg troede faktisk bare det var et almindeligt passivt delefilter, der
sidder i sådan nogle sataner, men det er åbenbart ikke tilfældet.

Hvis der er nogen, der lige har et diagram, ville jeg blive glad.

Alternativt må jeg lave 'reverse enginering' på det, og finde ud af hvor det
fejler.

Stig Johansen

Re: Hvad sker der for mig ?

SE5% kan du lE6%re at hF8%re efter :-)

Der er nok en NTC modstand i serie med enhederne, jo varmere de bliver
jjo hF8%jere modstand fE5%r de.

Det mE5% vE6%re til at finde ude pE5% "C6%-net"

Klaus

Re: Hvad sker der for mig ?

Jeg prøver, men jeg havde ikke troet, at det var 'højttalersystemet', der
var årsagen.

Det må jeg kigge på.
Anlægget bruger jeg kun når der skal lidt mere lyd på end til dagligdags
brug, og festen er i aften, så det skøde er skrevet (= jeg falder ikke i
særlig god jord)

Men tak for dine hints, og impulser.

Stig Johansen

Re: Hvad sker der for mig ?

LedetrE5%den var da du mente at dine B&O ting led af samme syndrom.

Jeg har sku nok bare arbejdet med fejlfinding for lE6%nge :-)

Velbekom da.

Klaus

Re: Hvad sker der for mig ?

Det er jeg squ glad for.

Jeg har egentlig ikke tid lige nu, men inspireret af dine svar, blev jeg
simpelthen nødt til at skille 'skidtet' ad.

Det er ikke NTC modstande, der sidder der, men tilsyneladende noget
gløde/halogenpære værk.
<
http://w-o-p-r.dk/images/bose_delefilter.jpg

Jo man kan vel karakterisere det som NTC, meen..

Måske har vi alligevel skruet lidt for meget op sidste gang (jfr. de sorte
pærer), men udfordringen må nu være:

Hvad er det for en størrelse ?
eller
Skal man bare lodde en kobberstump på (med de risici der følger) ?
eller .. ?

Normalt skruer jeg aldrig højere op end det er forvrængningsfrit, men nogle
gange ryger jeg i seng før gæsterne (som ikke altid forstår grænserne)

Umiddelbart tror jeg bare jeg lodder kobber over, da jeg ikke tror jeg kan
finde nogle tilsvarende 'ting'.

Hvad synes I ?

Stig Johansen

Re: Hvad sker der for mig ?
  > Det er ikke NTC modstande, der sidder der, men tilsyneladende noget

Det er PTC'eren der er beskytte mod overeffekt, og lamperne har givet
deres liv for at beskytte dine diskanter ( forstærkeren har været hårdt
overstyret ).

Bestemt! For at blive ved med at have beskyttelse skal det være samme
type der bruges som erstatning... Tråden skal have den rigtige termiske
masse, og den rigtige kold/varm modstand for at det kommer til at lyde
ordenligt.

At du skal invitere nogle andre gæster 8)

    Mvh
        Kimjand

Re: Hvad sker der for mig ?

'Overstyret' tror jeg ikke er tilfældet (Jeg går ud fra du tænker på, at den
'klipper').

Carver'ne går nok ud med lidt _rigelig_ effekt i forhold til højttalerne.

Jeg ved ikke om du er sarkastisk, men jeg havde måske håbet på, at nogen
ville sige:
Den dér glødepære har 'denne karakteristik', og brug i stedet denne pære ?

Ja - ok - men jeg har lånt det ud til andre fester, så jeg havde ikke så
meget kontrol ;)

Men igen vil jeg takke Klaus, da han ledte mig frem til fejlen.

Som tidligere nævnt, havde jeg ikke forestillet mig, at det var
_højttalerne_, der var problemet.

Hvis det ikke var for hans input, så havde jeg nok stadig siddet og hevet i
håret.

Stig Johansen

Re: Hvad sker der for mig ?

Øh...
NTC=Negative temperature coefficient. Hvis en NTC opvarmes FALDER
modstanden.

Jeg tror du tænkte på en PTC...
-der er noget, der hedder polyfuse/multifuse, som kan det nummer.

Bo //

Re: Hvad sker der for mig ?

Korrekt - min fejl

Rolig nu, det er BOSE vi taler om.....

Re: Hvad sker der for mig ?

-jeg fornemmer at det er noget xklumpsivt, som jeg ikke skal blande mig i ??

Bo //

Re: Hvad sker der for mig ?
meddelelse

Ja, netop.

Jo, overbelastningssikringen skruer ned.

Naturligvis :-)

Og overbelastningssikringen kunne nemt være en PTC modstand som bliver varm
ved overbelastning.

Den sjoveste historie jeg kender med den slags "overbelastningssikringer"
var en mand som mente det var højttalerledningerne som var årsagen, for
hvergang han havde kortet højttalerledningerne op med ca 10 cm, var
problemet der ikke længere, men opstod først næste gang han spillede
højt.....

En anden ting man nok burde undersøge med ældre højttalere, er nok bassernes
kant(skum)ophæng.

mvh
JBH

Site Timeline