Hvad skal være hyldevare?

Ny står jeg igen og skal købe nogle ganske almindelige stumper fordi mit
lager er for lille. Det er et kæmpe irritationsmoment!

Jeg har:
komplet kulmodstandsrække, plus en stak assorterede kondensatorer.
Zener, 3,9  5,1  12  22  24  36volt

4n25,cmos 4011,4093,4017, og nogle assorterede brugte.
lm2902,lm324,lm358,lm2917,lm3914,lm555,lm348,lm339,lm393,lm723

1n4148,1n4001-7

7805-6-8-9-12
7908
lm317

BC:
557,547
BD235

2n:
3055,3906,3904,2222
Irfz34,buz11,scr106,bdv64, tip120/125, tip32,tip36
74hc194,244,

Det er jo umiddelbart imponerende lager når det kun er hobby. Men jeg er
mildt sagt noget irriteret over altid at mangle een eller anden komponent.
Det koster 40dkr i porto hver eneste gang jeg skal bikse noget sammen for
sjov.

Hvad mangler jeg allermest for at kunne lave elementært fusk og hjemmebiks?
Der må være nogle komponenter som altid går igen, og som jeg ikke ligger
inde med.

Måske jeg blot skal lære at affinde mig med at jeg altid mangler noget for
at kunne bygge et spændende kredsløb en kedelig lørdag nat....Grr...
Nogen gode forslag til komponenter jeg absolut må have på lager, og som ikke
er med på listen?

Henrik

Re: Hvad skal være hyldevare?

<snip et rimeligt lager>

ikke

Jeg tror du vil opleve det samme som alle andre.
Lige meget hvor stort lager du får, så er der altid et eller andet du
mangler.
Se bare Ole Geisler, tror næsten han kunne slå flere butikker, men han
efterlyser da stumper en gang i mellem.
Ole, hvis du læser dette, kun et eksempel, no offence :-)

Hvad jeg kom i tanker om, sådan løst:
Klemrækker, hvis eksperimentet feks. skal ud i bilen.
Fjumre-board  (vero-board), nemt og hurtigt at arbejde med
Et udvalg af gængse stik, sub-d eller lignende
Lys dioder
Optokoblere
Små switche
Potmetre

mvh Uffe Bærentsen

Re: Hvad skal være hyldevare?

hjemmebiks?

I "gamle dage" havde Hennings elektronik i Sejs ved Silkeborg en palle med
KiloElektronik. Det var kort og godt en mega dynge med kasserede print fra
div. virksomheder, som man så kunne købe til kilopris :)
Jeg har utallige gange gjort guldfund på disse kasserede print, hvor det tit
bare var en enkelt komponent der var defekt eller en fejl i printbanerne...

Jeg er ikke klar over om Hennig stadig sælger KiloElektronik, men det er ret
fedt at  have sådan en skrotdynge med asorterede komponenter lige til at
lodde af efter behov. Så det er mit forslag til dit lager.

Mvh
//zigge

Re: Hvad skal være hyldevare?

tit
printbanerne...

Hvis i vidste hvor meget der bliver smidt ud på fabrikker som producerer
elektronik, så ville i korse jer !

Vi har en palle (med 1½ meter høje sider) stående til "elektronik-skrot" -
og
der bliver smidt alt muligt godt i, som bare ender på en eller anden
miljø-rigtig
sorteringscentral.

Lidt en skam, men det er jo heller ikke til at tage det hele med hjem.

Mvh.
Jensn

Re: Hvad skal være hyldevare?

Sig hvor det er og jeg kommer som et lyn ;-)

mvh Uffe Bærentsen

Re: Hvad skal være hyldevare?
Kør til nærmeste elektronik fabrik. Man undres, når man ser hvad der
kasseres

--
Calle

Re: Hvad skal være hyldevare?

Det har du ret i.
De vil som regel bare ikke have at der klunses sådan nogle steder :-(

mvh Uffe Bærentsen

Re: Hvad skal være hyldevare?
Det skyldtes, at de har en aftale med et eller andet sted, som sorterer
elektronik-affald

--
Calle

Re: Hvad skal være hyldevare?

Korrekt - men der betaler man skam penge for at komme af med det
(miljøaffald)

Mvh.
Jensn

Re: Hvad skal være hyldevare?
Ja, men stadig er der en klokke klar aftale pga. miljøet

--
Calle

Sv: Hvad skal være hyldevare?

På disse steder, som sorterer elektronik-affald, kan du også købe
skrotprint til fornuftige priser.
Så selv om de får penge for at modtage skrottet, får de også penge igen
for at sælge det og de gør det.
Så er det lige, at jeg spørger, hvor er miljøet henne.??

Det er en fed fidus, også for mig, jeg har tit fundet print med
komponenter, som jeg ikke kan købe.

Med venlig hilsen

Ejvind Andersen
Fjern"xx"

Re: Hvad skal være hyldevare?

Hvor er det henne??

Jeg er ret overbevist om at miljøet i at genbruge det ved at sælge det til
"os" er en betydeligt bedre forretning rent forureningsmæssigt.
Feks sælges livscyklusvurderinger af bilfabrikanter som om at biler
genanvendes med over 90%. I virkeligheden tages kun de letomsættelige
stumper, som elektronik, og motorer hvis de er så godt som nye. Resten, incl
gummilister,glas,plast,aluminium,sæder, osv presses sammen i en blok,
snittes i stumper og alt hvad der ikke umiddelbart kan sorteres ud af
smuldet afbrændes på forbrændingsanlæg. Det er ikke ligefrem miljøvenligt
set i forhold til at genbruge det ved at holde andre biler kørende.
Mig bekendt så udvinder elektronikskrotterne kun guldet og kobberet. Resten
er til forbrænding?

Hører gerne hvor du køber de print.

Henrik

Re: Hvad skal være hyldevare?
Hej Henrik

Resten

Det er ikke helt korrekt, f.eks. for billedrør er der krav om at glasset
genanvendes,
at grafitbelægningen genanvendes og at fosforbelægningen gemmes til senere
opforarbejdning og genanvendelse. Metaldelene i røret genanvendes også.

Mvh Max

Sv: Hvad skal være hyldevare?

nyhedsmeddelelse:3f7ddec8$0$48901$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...
glasset
senere
også.

Hej Max og Henrik

Først køber jeg elektronikskrot hos den lokale produkthandel, jeg bor i
Gladsaxe.

Samme sted, har jeg fået at vide, at printskrot først bliver knust, for
derefter, at blive sorteret med ultralyd, på en måde der skiller alle
metallerne fra hinanden.

Hvad der sker med billedrør ved jeg ikke, men det skal ikke komme bag på
mig. at der også er noget, der
kan genbruges der.

Med venlig hilsen

Ejvind Andersen
Fjern"xx"

Re: Hvad skal være hyldevare?

Som elektronik fabrikant er man forpligtiget til at skaffe sig af med sit
affald på en miljøforsvarlig måde, altså må man ikke give det til hvem
som helst, kun til en godkendt aftager. For tiden koster det forøvrigt
4,80 kr. pr. kg. plus transport og moms.

Mvh Max

Re: Hvad skal =?iso-8859-1?Q?v=E6re?= hyldevare?

Næh, for det meste kan det ikke betale sig at reparere. Folk vil have så
mange kr i timen at et nyt print der er maskinfremstillet er billigere !

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Hvad skal være hyldevare?
Hej Henrik

Jeg tror det er løsningen, jeg her leget med elektronik både hjemme og på
job igennem 35 år og har gjort den erfaring at Murphy ikke har levet
forgæves. Jeg har uhyggelige mængder af elektronik liggende bl.a. alt det
på din liste og meget. meget mere til, men må konstatere:

Hvis behovet er lig med n, ja så er lagerbeholdningen lig n-1.

(Det eneste råd er, lær at designe med de forhåndenværende stumper)

Mvh Max

Re: Hvad skal være hyldevare?
. Jeg har uhyggelige mængder af elektronik liggende bl.a. alt det

Auch....Det er sgu sometider ret svært. Jeg mangler et rigtigt godt
aftenskolekursus i elektronik, sådan lidt over byggesæt stadiet, men det er
så godt som umuligt at støve op.

Henrik

Sv: Hvad skal være hyldevare?

det er

Du behøver ikke at gå på aftenskole.
Gå ned på biblioteket og lån "Elektronik for alle", når du har været de
3 bind igennem og et par bøger mere, så laver du dine egne
konstruktioner.
Når du så vil videre, så kan du melde dig ind i en lokal
amatørradioklub. se "OZ" som også kan lånes på biblioteket.

Med venlig hilsen

Ejvind Andersen
Fjern"xx"

Re: Hvad skal være hyldevare?

<klip>

hjemmebiks?
ikke

Det lader sig IKKE gøre at have et lager der er komplet...
Det har jeg selv accepteret, og solgte alt hvad jeg havde.

Alternativ: Lad være med at have et lager. Sælg det, og brug pengene på at
købe de stumper du lige nøjagtig skal bruge til projektet. Det giver også
bedre plads i kælderen...
Et lager af de mest almindelige modstande og kondensatorer  er dog stadig
rart at have.

Kåre

Site Timeline