Hvad princippet i Tyristorer eller Tria c og hvad er forskellen på de 2 typer ?

Hej.

Er der ikke en der kan forklare principperne i de 2 komponenter og20%
hvad fordelen/ulemper er pE5% den ene frem for den anden ?

Jeg ved, at de frembringer noget stF8%j, men det kan vel lF8%ses med et R=
C20%
led.

Som jeg umiddelbart kan se, ser det ud til, at en tyristor kun leder20%
den enevej og en triac leder beggeveje, er det korrekt ?

Hvis nu jeg bruger en af de ovennE6%vnte pomponenter til at bygge et20%
relE6% som kan tE6%nde og slukke og styres fra et TTL signal fra en uP, o=
g20%
mit relE6% skal kunne klare en ohm belastning pE5% 400volt og 10amp 50Hz.=

Hvilke faldgrupper ville der sE5% vE6%re i sE5%dan et projekt ?

Bo

Re: Hvad princippet i Tyristorer eller Triac og hvad er forskellen på de 2 typer ?

Eller det rigtige tænd/sluk tidspunkt.

Jeps, en af forskellene

Mange, specielt omkring isolering mellem 400 volt og uP.

       News.sonofon.dk er nu nede igen.
 Døde fredag den 26/8-2005 midt på dagen,
Re: Hvad princippet i Tyristorer eller Triac og hvad er forskellen på de 2 typer ?
Hej Bo

Mon ikke du skulle kikke efter et solid state relæ.

Mvh Max

Re: Hvad princippet i Tyristorer elle r Triac og hvad er forskellen på de 2 typer ?

Nu var det jo ikke lige et solid state relE6% jeg spurte efter!

SE5% skal vi ikke prF8%ve at holde os til trE5%en denne gang ?

Bo

Re: Hvad princippet i Tyristorer eller Triac og hvad er forskellen på de 2 typer ?
Hej Bo

Som man spørger får man svar.

Mvh Max

Re: Hvad princippet i Tyristorer eller Triac og hvad er forskellen på de 2 typer ?

Mon ikke lige at Du skulle læse spørgsmålet igen ;-)

At vi der læser med så godt ved at oplysningerne skal bruges i Bo's
vindmølleproject er en anden sag, derfor kan man jo godt få
grundprincipperne på plads.  :-)

Thyristorer leder envejs, (som en ensretter normalt gør), når gaten trigges.
Thyristoren forbliver ledende indtil at strømmen gennem den falder under en
tærskel.

Triac'en leder begge veje, og kan trigges med såvel negative som positive
strømme på gaten, og leder indtil strømmen gennem den falder under
holdetærsklen, og/eller strømmen ændrer retning.

Thyristorer er i praksis mere robuste end triac's.

mvh
Orla

Re: Hvad princippet i Tyristorer eller Triac og hvad er forskellen på de 2 typer ?
Hej Orla

Jeg har såmændt læst spørgsmålet, og det er efterspørges
er et relæ der med en lille galvanisk adskildt spænding fra
en uP kan styre en temlig stor strøm ved en temlig høj
spændig, og det lyder i mine øre nøjagtig som et Solid
State relæ.

Mvh Max

Re: Hvad princippet i Tyristorer eller Triac og hvad er forskellen på de 2 typer ?

Spm. står vel i subj., og desuden i
[quote]
"Er der ikke en der kan forklare principperne i de 2 komponenter
og hvad fordelen/ulemper er på den ene frem for den anden?"
[/quote]

/J

Re: Hvad princippet i Tyristorer eller Triac og hvad er forskellen på de 2 typer ?
On Sat, 27 Aug 2005 17:56:37 +0200, "Jante"

Nu er der nogen der læser lidt længere:

"Hvis nu jeg bruger en af de ovennævnte pomponenter til at bygge et
relæ som kan tænde og slukke og styres fra et TTL signal fra en uP, og
mit relæ skal kunne klare en ohm belastning på 400volt og 10amp 50Hz."

Re: Hvad princippet i Tyristorer eller Triac og hvad er forskellen på de 2 typer ?

Og endnu længere, nemlig til spørgsmålet:

"Hvilke faldgrupper ville der så være i sådan et projekt ?"

Hvilket Max' indlæg forresten heller ikke besvarede...

Bo er åbenbart _ikke_ interesseret i en færdig løsning, selv om
den sandsynligvis ville være bedre/hurtigere/nemmere/billigere :-)

/J

Re: Hvad princippet i Tyristorer elle r Triac og hvad er forskellen på de 2 typer ?

Fint
Nu ved vi lidt om hvad forskellen er pE5% de 2 komponenter.

AngE5%ende Thyristorer:

Hvis jeg ser i Farnell katalog og kikker lidt pE5% de forskellige20%
Thyristorer og stE5%r der fF8%lgede data pE5% en 10TTS08:
ITrms  VRRM/Vdrm   IT(AV)    ITSM  IGT     VGT
10 A     800V       6.5A     140A  15mA    1V

Er der nogle der har mod til at forklare lidt om de data ?

Ja nu er alle vist ved at vE6%re styret ind pE5% hvilken information jeg =

sF8%ger. Og jeg skrev 400volt 10 amp, jeg kunne lige sE5% godt havde20%
skrevet 40volt 1 amp, princippet i en Tyristor eller triac er vel det20%
samme ?

mvh Bo

Re: Hvad princippet i Tyristorer eller Triac og hvad er forskellen på de 2 typer ?
Hej Bo

Jeg har en PDF udgave af en borg der hedder "Tyristore og triac",
den fylder under 1 Mb, må jeg maile den til dig ?

Mv Max

Re: Hvad princippet i Tyristorer eller Triac og hvad er forskellen på de 2 typer ?

Ja tak

Klaus (mailadresse kender du i forvejen)

Re: Hvad princippet i Tyristorer eller Triac og hvad er forskellen på de 2 typer ?
Hej Klaus

Er sendt.

Nej, men jeg ved hvor jeg kan finde den :)

Mvh Max

Re: Hvad princippet i Tyristorer eller Triac og hvad er forskellen på de 2 typer ?

Og modtaget. Vil blive nE6%rlE6%st nE5%r jeg kommer hjem
20%

Okay

Mange tak

Klaus

Re: Hvad princippet i Tyristorer eller Triac og hvad er forskellen på de 2 typer ?

Hej Max!

Kunne en kopi komme forbi her også?

--
Anders Henriksen
supermule [snabela] lite [punktum] dk

Re: Hvad princippet i Tyristorer eller Triac og hvad er forskellen på de 2 typer ?
hvorfor ikke bare lægge den i dk.binaer, så dem der ønsker den kan hente
den?
--
Calle.

Re: Hvad princippet i Tyristorer eller Triac og hvad er forskellen på de 2 typer ?
Hej Calle

Jeg gider ikke binære grupper.

Mvh Max

Re: Hvad princippet i Tyristorer elle r Triac og hvad er forskellen på de 2 typer ?

Ja du mE5% meget gerne maile den til mig.

AngE5%ende solid state relE6%, sE5% er den ogsE5% velegnet til formE5%let=
, men20%
kan ikke lide prisen pr stk.

Jeg har forF8%vrigt nogle liggende.

Men det er som sE5%dan jo princippet jeg er ude efter.

mvh Bo

Re: Hvad princippet i Tyristorer eller Triac og hvad er forskellen på de 2 typer ?
Hej Bo

Ja, dem kan du så læse lidt om i den bog jeg sender.

Forøvrigt kan du få optokoblere der indeholder tyristore
eller triacs og på den måde have galvanisk adskillelse.