Hvad kunne jeg have gjort bedre WAS:Re: Lille lampe til ringeklokke - Page 2

Re: Hvad kunne jeg have gjort bedre WAS:Re: Lille lampe til ringeklokke

Vis os lige komponenterne, enten ved digicam, eller scanner, så kan du
få lidt ekstra hjælp.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Hvad kunne jeg have gjort bedre WAS:Re: Lille lampe til ringeklokke

Synes jeg ellers jeg har gjort en gang i dk.binaer

Men her kommer da lige et andet billede så, efter jeg har vendt
kondensatoren....

Re: Hvad kunne jeg have gjort bedre WAS:Re: Lille lampe til ringeklokke

Det ser rigtigt ud. Psersonligt ville jeg have valgt en ensretterbro og
en ordentlig lyt og så køre det hele på DC.

Når du bruger en enkelt diode til at ensrette med, udnytter du kun 50%
af transformatoren og kondensatoren skal være større end ved en diodebro
(dobbeltensretning), fordi kondensatoren kun bliver ladet op det halve
af tiden.

Hvilken spænding kommer der ud af transformeren (AC)?

Hvilken DC spænding kan du måle over lytten og hvilken AC spænding an du
måle over den ?

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Hvad kunne jeg have gjort bedre WAS:Re: Lille lampe til ringeklokke

11,67v inden trafoen var sat til noget som helst, målte jeg 11,99

11,7Vdc
2,3Vac

Re: Hvad kunne jeg have gjort bedre WAS:Re: Lille lampe til ringeklokke

Det er helt i orden

Okay, din lyt forsøger at opretholde ca 12,5 volt, men når at blive
afladet hele tiden ned til ca. 10 volt. Din spænding står og svinger 2,3
volt op og ned, derfor er dine strømmålinger umulige at arbejde med.
Lytten vil virke som en lettere kortslutning når den er tom og som et
batteri, når den er opladet. Desværre bliver den kun opladet 50% af
tiden, fordi der kun er 1 diode. Når spændingen svinger op og ned, gør
lysstyrken også og dermed også strømmen gennem kredsløbet.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Hvad kunne jeg have gjort bedre WAS:Re: Lille lampe til ringeklokke

Men hvad så når klokken trykkes ind, så sker der vel noget? klokken kan vel
ikke køre på DC?

Okay, men gør det noget i denne her sammenhæng, med så lav belastning?

Okay, men de hér 67microF som jeg har, skulle det have været størrere?

Re: Hvad kunne jeg have gjort bedre WAS:Re: Lille lampe til ringeklokke

Jo, sagtens, de fleste klokker er bygget til at køre på batterier og det
er vel DC.... :-)

ALt er relativt, det gør ikke så meget, men når jeg bygger, bygger jeg
ordenligt.

Ja, helst.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Hvad kunne jeg have gjort bedre WAS:Re: Lille lampe til ringeklokke

Hmm jeps

Ja, det plejer også at være min filosofi, men når det ikke rigtigt er noget
jeg kender så meget til.. Så er det nok i starten at det bare virker...

Mine nabonere tænker nok at jeg er skør, jeg har lavet lys i min ringeklokke

Okay, jeg har en 1F stor kondensator nede i kælderen, jeg stadig ikke har
sat i min bil ;-)

Men jeg siger mange tak for hjælper til dig og HKJ, og så må i have en god
weekend :-)

Re: Hvad kunne jeg have gjort bedre WAS:Re: Lille lampe til ringeklokke

Hvorfor , det er der mange der har.

Lad du bare den ligge, den kan du ikke bruge til noget alligevel.
Hug et eller andet elektronik i stykker, der kan du finde en 100uF eller
mere kondensator du kan bruge.

Velbekom og i lige måde :-)

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Hvad kunne jeg have gjort bedre WAS:Re: Lille lampe til ringeklokke

har

jeg kan vel også evt. sætte en magen til på, parallelt ved siden af? Der er
nok ikke meget mere plads til en højere kondensator end den.

jeg har lige været ude og kigge helt ind i dioderne.. Her kan man godt se
det blinker.. Men kan ikke ses ved afstand.. Men jeg synes nu det er lidt
mærkeligt, jeg synes de lyste kraftigere da jeg havde vendt kondensatoren
forkert... Men her var der også 12,4V over kondensatoren..

god

Re: Hvad kunne jeg have gjort bedre WAS:Re: Lille lampe til ringeklokke

Der vil være forskel på middelværdi og sand RMS målinger, sådan en ensrettet
spænding er en ret special kurveform.
Men der vil ikke være forskel før/efter dioden.

Grunden til at jeg undre mig over dine strømmålinger er at de ikke ligger
indefor det interval jeg nævnte.
Hvis du er sikker på at lytten vender rigtigt (ud fra de tidlige
beskrivelser), så glem det. Hvis du stadig er i tvivl, så tegn dine
forbindelser på oversiden af printet og tag et billede fra en skrå vinkel,
så teksten (især minus symbolet) på lytten og dioden kan ses.

Re: Hvad kunne jeg have gjort bedre WAS:Re: Lille lampe til ringeklokke

ensrettet

Ja det er vel en blanding af jævn og vekselspænding

Det synes jeg bare du nævnte, selvom jeg da har lært at strømmen er det
samme i en serieforbindelsen uanset hvor man måler.

Okay, det kan du så se på det billede jeg lige har taget for Klaus i
dk.binaer

og så må jeg håbe jeg bare skal være ligeglad med målingerne, og det hele er
i den fineste orden ;-)

Stregen på kondensatoren vender nu ud mod samlemufferne, og stregen på
ensretteren vender mod kondensatoren.

Re: Hvad kunne jeg have gjort bedre WAS:Re: Lille lampe til ringeklokke

Det kan du godt sige, men AC indholdet er ikke kun 50Hz, det går meget
højere op i frekvensområdet.

Så har jeg fået formuleret mig forkert.

er

Det ser rigtig ud på billedet, så der burde ikke være flere problemer.

Klaus'es ide med en større lyt er ligegyldig, når det kun er lysdioder du
skal trække

Re: Hvad kunne jeg have gjort bedre WAS:Re: Lille lampe til ringeklokke

og

NEJ. Du kan ikke sammenligne markeringen på forskellige typer komponenter.
Den normale markering på en lyt er en streg på minus og et længere ben på
plus.
Stregen på en diode er katoden og når du bruger den i lederretningen, så
kommer plus ud her.

Hvis du kan holde loddekolben så den varmer begge lodninger samtidig, kan du
bare trække lytten op. Måske kan du så banke tinnet af (varm tinnet op og
bank printet mod et bord). Ellers er sugetråd nyttigt.
Men du har vel egentlig huller nok i printet, så du kan bare flytte lytten
til de næste par huller.

Hvis du fjerner lytten, så vil lysdioderne blinke (Der sker intet ved at du
prøver).

Re: Hvad kunne jeg have gjort bedre WAS:Re: Lille lampe til ringeklokke
vil

Nej, en kondensator er et batteri, der løber strøm ind i den, ind til den er
opladet.

Den vender forkert ??
Bliver den varm ?
Har du prøvet at måle AC strøm ?

63uF i et enkeltensretterkredsløb så har du stabilliseret DC til maks 20mA,
resten er ren brum.

Klaus

Re: Hvad kunne jeg have gjort bedre WAS:Re: Lille lampe til ringeklokke

Nu mener jeg at et datablad er mere pålideligt end en pris.

Det er fordi kondensatoren er ret lille i forhold til strømtrækket, du har
cirka 8 volt ac (spids-spids) på lytten. Det vil så nedsætte de 1.4 gange.

Der røg ohm lov ud af vinduet. Du belaster 12.4 volt med to 800 ohms
modstande og lysdioder, ifølge ohm lov skal strømtrækket være cirka 13 mA
per diode, altså ialt 16mA.

Et eller andet sted er der noget galt!

Re: Hvad kunne jeg have gjort bedre WAS:Re: Lille lampe til ringeklokke

Ser fint ud, flyt eventuelt spolen og klokken over på DC siden og monter
en 1000 elller 3300 uF lyt.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: Hvad kunne jeg have gjort bedre WAS:Re: Lille lampe til ringeklokke

noget

Skal jeg sætte en ekstra ensretter ind så, altså antiparallelt som du siger?
spændingen kan vist godt tages lidt af endnu vil jeg tro.

Re: Hvad kunne jeg have gjort bedre WAS:Re: Lille lampe til ringeklokke

siger?

Nej, så skulle det være en diode bro.

Re: Hvad kunne jeg have gjort bedre WAS:Re: Lille lampe til ringeklokke

Meget naturligt, din transformer kan ikke levere strøm nok. Mine
forældre havde samme problem med deres, indtil jeg monterede en
ordenligt "svin" af en lyt på DC siden. Den indeholder så nok strøm til
at trække "hammeren" til den ene side. De havde for øvrigt 2 ringklokker
på parallelt, efter modifikationen var der tydeligt lyd i dem begge to,
det havde førhen været lidt skiftende, hvilken en der gav mest lyd.

det er Modelbane Europas hjemmeside