Hvad kunne jeg have gjort bedre WAS:Re: Lille lampe til ringeklokke

der er

en

Okay, det er måske en del nemmere, det kan jeg godt se.

Nu er de ikke eksperter i elektronik, men måske kan du være heldig. Ellers > burde du snart have fået løsningen her:

Ja okay, nu tog jeg godtnok afsted til brinck til Middag, for at få løst "opgaven"

Jeg tog min tegning med over en sådan D+C+R løsning, for at få hjælp til størrelserne osv...

Jeg kom hjem med:

2*800ohms modstande 2*grønne lysdioder, tror det var til 3v de slå dem op, men fik ikke lige resultatet en 63nF kondensator en diode, ved ikke lige hvilken og en 380mA sikring

Jeg har så monteret det således, og det virker indtil videre ;-)

ø-[380mA]--->|------ca.25m TP, en til hver Led---------------- | | | C 63nF R 0,8K R 0,8k | led led ø----------------------------------------------------------------

Selve ringeklokken er bygget sådan her op:

ø-[380mA]--->|------ca.25m TP, en til hver Led---------------- | | | | [spole] | | | | | | | ø---------| | | | \ C 63nF R 0,8K R 0,8k | | led led ø----------------------------------------------------------------

Når jeg så trykker ringeklokken ind, virker denne også.. Men jeg synes jeg kan høre noget 50Hz brum, hvis jeg holder den inde.. Kan det passe, og kan det evt. løses? Jeg ved ikke om det var der før, tror dog ikke.

Reply to
Bjarke Hansen

Jeg kan ikke lige tyde dit diagram, men jeg går ud fra at du har fulgt D+C+R og så er kondensatoren ALT for lille, 63uF ville passe noget bedre.

Grønne lysdioder plejer at være 2 volt (men der findes nogle ganske få med højere spænding).

Dioden betyder at kun den ene halvbølge bliver belastet, det kan give noget brum.

Du kan jo prøve dette kredsløb, men bare bruge 800ohm istedet for 560ohm. Du vil få cirka samme lysudbytte som du har nu, men brummet burde være væk (hvis det kommer fra herfra).

Reply to
HKJ

D+C+R

Det er vist også en s¨ådan når jeg lige kigger en gang mere..

Du kan jo lige prøve at kigge i dk.binaer hvis du har interresse

News:rNihb.2313$ snipped-for-privacy@news.getnet.dk

jeg

kan

noget

Okay

Reply to
Bjarke Hansen

Den kondensator er ihvertfald i uF katagorien. Jeg håber du har vendt den rigtigt ellers siger den bang på et tidspunkt.

Reply to
HKJ

Bjarke Hansen skriver:

Meget naturligt, din transformer kan ikke levere strøm nok. Mine forældre havde samme problem med deres, indtil jeg monterede en ordenligt "svin" af en lyt på DC siden. Den indeholder så nok strøm til at trække "hammeren" til den ene side. De havde for øvrigt 2 ringklokker på parallelt, efter modifikationen var der tydeligt lyd i dem begge to, det havde førhen været lidt skiftende, hvilken en der gav mest lyd.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:

Stregen på kondensatoren sidder mod stregen på dioden...

---->|---------+|| -----

jeg fik af vide den skulle sidde sådan hos brinck.. altså plus polet mod stregen på.

Jeg har lige lavet en tegning i hånden, som er langt i samme tråd i dk.binaer

news:sqkhb.2456$ snipped-for-privacy@news.getnet.dk

Hvis det vender forkert, vil jeg da meget godt vide det ;-)

Reply to
Bjarke Hansen

jeg

kan

Til at trække både dioder og klokke altså?

jeg kan godtnok se at lysstyrken på dioderne går lidt end i styrke, når der trykkes på klokken.

Nu står det ikke lige på trafoen.. men det er mindst en 10VA. da fabrikation sælger en trafo, til de klokker som ikke følger med, og den er 20VA

Havde du også lavet noget med lys osv da?

For denne trafo her, giver jo normal vekkelspænding ud.

Reply to
Bjarke Hansen

noget

Skal jeg sætte en ekstra ensretter ind så, altså antiparallelt som du siger? spændingen kan vist godt tages lidt af endnu vil jeg tro.

Reply to
Bjarke Hansen

Bjarke Hansen skriver:

Ja og nej, for her sidde dioder hen over kontakten og dermed er der hele tiden en sule strøm gennem spolen (den tager ikke skalde), så behøvede jeg ikek at trække nye ledninger.

Jep

det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:

Det er korrekt.

Reply to
HKJ

Bjarke Hansen skriver:

Ser fint ud, flyt eventuelt spolen og klokken over på DC siden og monter en 1000 elller 3300 uF lyt.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:

siger?

Nej, så skulle det være en diode bro.

Reply to
HKJ

Okay, jeg må indrømme jeg ikke roder med dette til dagligt, men det kan du nok regne ud ;-)

Jeg har lige målt på kredsen, før ensretter og kondensator.. Den trækker

49,5mA er det for meget mon eller? Du sagde nemlig omkring 10mA var normalt pr led...
Reply to
Bjarke Hansen

normalt

Måske, men nogle mulige "fejlkilder" er:

Dit meter måler ikke sand RMS

Ensretningen giver 1.4 gange større strømtræk, mod at du får 1.4 gange højere spænding.

De 10 mA er en typisk værdi for lysdioder, de fleste kan holde til 20-30mA.

Så mål efter lytten, hvis der går 35mA, så er det nok ok, men lidt højt.

Du kan reducere strømmen en smule ved at sætte de to dioder i serie og så smide den ene modstand væk. Dvs.

+16 volt---800ohm--LED1-LED2---0 volt
Reply to
HKJ

Joe, det burde det kunne.. det er et til 2200,-

16,5V over dioden 12,4V over kondensatoren

20-30mA.

Der måler den stadigt 49,5mA

Okay, men jeg vil dog helst ikke lige rode ude vil ringeklokken igen.. Da det hele er lodet, og crypteflexset sammen, og så er der jo ikke meget plads inde bag en liste

Reply to
Bjarke Hansen

Hmm, men kondensatoren trækker åbenbart en del strøm....

13,1mA igennem den ene diodeloop, 13,0mA igennem den anden.. Så ialt 26,1mA og resten må jo så løbe igennem kondensatoren-
Reply to
Bjarke Hansen

Nu mener jeg at et datablad er mere pålideligt end en pris.

Det er fordi kondensatoren er ret lille i forhold til strømtrækket, du har cirka 8 volt ac (spids-spids) på lytten. Det vil så nedsætte de 1.4 gange.

Der røg ohm lov ud af vinduet. Du belaster 12.4 volt med to 800 ohms modstande og lysdioder, ifølge ohm lov skal strømtrækket være cirka 13 mA per diode, altså ialt 16mA.

Et eller andet sted er der noget galt!

Reply to
HKJ

højt.

Det skal den ikke, så det er enten målefejl eller forkert vendt kondensator, hvis den bliver bare lidt varm, så er den vendt forkert.

26,1mA

Nå du har selv opdaget det.

Reply to
HKJ

kondensator,

Det synes jeg da vi ellers har været igennem ;-) og nej den bliver ikke varm.. det mærkede jeg efter igår..

diode med streg, sidder streg mods streg mod kondensatoren..... Men der vil vel altså løbe strøm igennem en kondensator?

Ja! altså selve strømforbruget på dioderne er iorden.. Men nu mener altså der er noget galt med kondensatoren eller hvad, når der tilsyneladende går

23,4mA igennem den?
Reply to
Bjarke Hansen

Strømmen bliver måske brugt på at udligne induktionsstrømmen i ringeklokke trafoen, på den ene halvperiode?

Reply to
Bjarke Hansen