Hvad kunne jeg have gjort bedre WAS:Re: Lille lampe til ringeklokke

en

Okay, det er måske en del nemmere, det kan jeg godt se.

Ja okay, nu tog jeg godtnok afsted til brinck til Middag, for at få løst
"opgaven"

Jeg tog min tegning med over en sådan D+C+R løsning, for at få hjælp til
størrelserne osv...

Jeg kom hjem med:

 2*800ohms modstande
2*grønne lysdioder, tror det var til 3v de slå dem op, men fik ikke lige
resultatet
en 63nF kondensator
en diode, ved ikke lige hvilken
og en 380mA sikring

Jeg har så monteret det således, og det virker indtil videre ;-)

ø-[380mA]--->|------ca.25m TP, en til hver Led----------------

|                |
                               C 63nF                                R 0,8K
R 0,8k

led              led
ø----------------------------------------------------------------

Selve ringeklokken er bygget sådan her op:

ø-[380mA]--->|------ca.25m TP, en til hver Led----------------
|                               |
|               |
[spole]                     |                                              |

|                               |
|               |
ø---------|               |                                              |

              \          C 63nF                                R 0,8K      R
0,8k
               |                |
led              led
ø----------------------------------------------------------------

Når jeg så trykker ringeklokken ind, virker denne også.. Men jeg synes jeg
kan høre noget 50Hz brum, hvis jeg holder den inde.. Kan det passe, og kan
det evt. løses? Jeg ved ikke om det var der før, tror dog ikke.

Re: Hvad kunne jeg have gjort bedre WAS:Re: Lille lampe til ringeklokke

Jeg kan ikke lige tyde dit diagram, men jeg går ud fra at du har fulgt D+C+R
og så er kondensatoren ALT for lille, 63uF ville passe noget bedre.

Grønne lysdioder plejer at være 2 volt (men der findes nogle ganske få med
højere spænding).

Dioden betyder at kun den ene halvbølge bliver belastet, det kan give noget
brum.

Du kan jo prøve dette kredsløb, men bare bruge 800ohm istedet for 560ohm. Du
vil få cirka samme lysudbytte som du har nu, men brummet burde være væk
(hvis det kommer fra herfra).

Re: Hvad kunne jeg have gjort bedre WAS:Re: Lille lampe til ringeklokke

D+C+R

Det er vist også en s¨ådan når jeg lige kigger en gang mere..

Du kan jo lige prøve at kigge i dk.binaer hvis du har interresse

jeg
kan
noget

Okay

Re: Hvad kunne jeg have gjort bedre WAS:Re: Lille lampe til ringeklokke

Den kondensator er ihvertfald i uF katagorien. Jeg håber du har vendt den
rigtigt ellers siger den bang på et tidspunkt.

Re: Hvad kunne jeg have gjort bedre WAS:Re: Lille lampe til ringeklokke

Stregen på kondensatoren sidder mod stregen på dioden...

---->|---------+|| -----

jeg fik af vide den skulle sidde sådan hos brinck.. altså plus polet mod
stregen på.

Jeg har lige lavet en tegning i hånden, som er langt i samme tråd i
dk.binaer

Hvis det vender forkert, vil jeg da meget godt vide det ;-)

Re: Hvad kunne jeg have gjort bedre WAS:Re: Lille lampe til ringeklokke

Det er korrekt.

Re: Hvad kunne jeg have gjort bedre WAS:Re: Lille lampe til ringeklokke

Okay, jeg må indrømme jeg ikke roder med dette til dagligt, men det kan du
nok regne ud ;-)

Jeg har lige målt på kredsen, før ensretter og kondensator.. Den trækker
49,5mA er det for meget mon eller? Du sagde nemlig omkring 10mA var normalt
pr led...

Re: Hvad kunne jeg have gjort bedre WAS:Re: Lille lampe til ringeklokke

normalt

Måske, men nogle mulige "fejlkilder" er:

Dit meter måler ikke sand RMS

Ensretningen giver 1.4 gange større strømtræk, mod at du får 1.4 gange
højere spænding.

De 10 mA er en typisk værdi for lysdioder, de fleste kan holde til 20-30mA.

Så mål efter lytten, hvis der går 35mA, så er det nok ok, men lidt højt.

Du kan reducere strømmen en smule ved at sætte de to dioder i serie og så
smide den ene modstand væk.
Dvs.

+16 volt---800ohm--LED1-LED2---0 volt

Re: Hvad kunne jeg have gjort bedre WAS:Re: Lille lampe til ringeklokke

Joe, det burde det kunne.. det er et til 2200,-

16,5V over dioden
12,4V over kondensatoren

20-30mA.

Der måler den stadigt 49,5mA

Okay, men jeg vil dog helst ikke lige rode ude vil ringeklokken igen.. Da
det hele er lodet, og crypteflexset sammen, og så er der jo ikke meget plads
inde bag en liste

Re: Hvad kunne jeg have gjort bedre WAS:Re: Lille lampe til ringeklokke

Hmm, men kondensatoren trækker åbenbart en del strøm....

13,1mA igennem den ene diodeloop, 13,0mA igennem den anden.. Så ialt 26,1mA
og resten må jo så løbe igennem kondensatoren-

Re: Hvad kunne jeg have gjort bedre WAS:Re: Lille lampe til ringeklokke

højt.

Det skal den ikke, så det er enten målefejl eller forkert vendt kondensator,
hvis den bliver bare lidt varm, så er den vendt forkert.

26,1mA

Nå du har selv opdaget det.

Re: Hvad kunne jeg have gjort bedre WAS:Re: Lille lampe til ringeklokke

kondensator,

Det synes jeg da vi ellers har været igennem ;-) og nej den bliver ikke
varm.. det mærkede jeg efter igår..

diode med streg, sidder streg mods streg mod kondensatoren..... Men der vil
vel altså løbe strøm igennem en kondensator?

Ja! altså selve strømforbruget på dioderne er iorden.. Men nu mener altså
der er noget galt med kondensatoren eller hvad, når der tilsyneladende går
23,4mA igennem den?

Re: Hvad kunne jeg have gjort bedre WAS:Re: Lille lampe til ringeklokke

Strømmen bliver måske brugt på at udligne induktionsstrømmen i ringeklokke
trafoen, på den ene halvperiode?

Re: Hvad kunne jeg have gjort bedre WAS:Re: Lille lampe til ringeklokke

vil

Stregen på kondensatoren er minus, stregen på dioden er der hvor der kommer
+ ud.

Jeg kan fortælle dig at en eksploderet lyt (forkortelse for "elektrolyt
kondensator") sviner extremt meget.

Re: Hvad kunne jeg have gjort bedre WAS:Re: Lille lampe til ringeklokke

kommer

Sagt på en anden måde, stregen på en komponent er minus? altså skal minus og
plus vende mod hinanden?

altså
går

Hehe, nu har jeg godtnok lukket låget til ringeklokken.. men vil jo gerne
have det i orden.. og jeg er rnet ud sagt lidt forvirret efterhånden..
Selvom det jo er et ret simpelt kredsløb.. Men den smulge elektronik vi har
haft på skolen for langt tid siden, er vist en smugle glemt...

Hvordan for man ellers nemmest en lodeklat væk, hvis man ikke har en smart
"støjsuger"? for jeg kan forstå jet skal have vendt den lyt...

Men fatter ikke hvad kondensatoren gør gavn for, når dioderne ellers lyser
fint.

Re: Hvad kunne jeg have gjort bedre WAS:Re: Lille lampe til ringeklokke

Nu har jeg omloddet den skide kondensator, det var ikke så svært
alligevel....

Nu måler jeg 52mA før ensretter, og som du sagde med et instrument uden RMS
32mA på afgangssiden...

16,2v over ensretter, 12,255v over kondensator

Det skulle være i orden nu så, eller hur?

Ja undskyld, denne tråd er efterhånden lang

Hvis jeg ikke lige havde kigget på den tegning fra miscEL programmet, ville
jeg da tro kondensatoren skulle sidde i serie med ensretteren??

Re: Hvad kunne jeg have gjort bedre WAS:Re: Lille lampe til ringeklokke

RMS

Jeg kan stadig ikke lide dine strømmålinger, men uden RMS duer de ikke
rigtigt.

ville

Afhængig af hvordan du ser på det, så sidder den i serie med dioden.

Men da strømmen kun kan gå en vej igennem dioden, så er der nød til at være
noget andet der tømmer lytten igen (her lysdioderne).
Hvis det havde være en lang seriekobling, så havde du bare fået et enkelt
glimt i lysdioderne og så ville der ikke ske mere.

Re: Hvad kunne jeg have gjort bedre WAS:Re: Lille lampe til ringeklokke

Hmm, så må jeg jo hellere prøve med lidt flere målinger, for for at se om du
kan lide dem ;-)

Først måler jeg strøm før ensretteren i seire med den
Hvis jeg sætter intrumentet til:

Jævnstrøm: 21,8mA
vekkel: 35mA
automatisk: 41,5mA

Hmm, sku ikke de samme resultater som før

så på afgangssiden:

Jævn: 21,8mA
vekkel: 35,2mA
aut.: 41,4mA

Re: Hvad kunne jeg have gjort bedre WAS:Re: Lille lampe til ringeklokke

du

De skulle gerne give samme resultat, da det er en seriekobling.
Da du trækker 26mA til lysdioderne, så vil jeg forvente at du får en måling
et sted mellem 26 og 36 mA.
Det jeg går ud fra er at uden lytten, ville du få samme strøm som du måler
til lysdioderne, og med en meget stor lyt, ville du måle 1.4 gange lysdiode
strømmen.

Hvis du har vendt lytten rigtigt, så skulle alt være iorden, men du kan evt.
måle strømmen til lytten (den skulle gerne være tæt på nul).

Re: Hvad kunne jeg have gjort bedre WAS:Re: Lille lampe til ringeklokke

Ja, men jeg synes da du snakkede om jeg ville få andre målingere, hvis
instrumentet ikke har RMS

måling
lysdiode
evt.

Det har jeg nu ikke lige mulighed for, fordi så skal den jo lodes af, og
måle strømmen igennem den...

Site Timeline