Hvad kan thyristor klare? - Page 2

Re: mosfet styring

Hej  tak for idéen.  Har dog kun fundet billeder af Sinclair C5, men
søger lidt videre.
Dog har de kun 250 W motor.

Torben

Re: Hvad kan thyristor klare?
Hejsa,

I det tilsfælde tror jeg du skal se anvendelsen som en styret ensretter (1
af 6 ensrettere..) i en 3-faset brokobling. På den måde kan strøm/spænding
til DC-motoren styres, og dermed også momentet.

Du husker også på at såfremt alt er lineært stiger effekten med en faktor 4
ved spændingsfordobling, ikke??

[begin filmsekvens]
Altså, jeg ville ikke føle mig særlig sikker i sådan een, som måske kører
50km/t, velvidende at den eneste stopmulighed er en elektrisk-mekanisk
afbryder-dims - som højst sandsynligt er placeret så den alligevel ikke kan
nåes i normal kørestilling??
[/end filmsekvens]

Skal jeg tænke en tanke omkring det... MOS-Fetterne _skal_ pulsstyres; glem
lineær regulering, 2kW afsat varme i MOS-FETs er ikke en option!!

Mit forslag:
Hver gang du træder på acceleratoren i ellerten kobler du dit
elektromekaniske relæ ind. Derefter pulsbreddemoduleres hastigheden op. Når
du bremser foregår det i omvendt rækkefølge: pulsbredderegulere ned til
minimum (regenerere bremseeffekten tilbage på akkumulatorerne). Når bilen
når stilstand, udkobles relæet.
Relæet dimensioneres så det kan bryde strømmen ved blokeret motor. Relæet
skal kun kunne holde til sådan een udkobling... (failsafe udkobling af last)

/Claus

Re: Hvad kan thyristor klare?

Det er muligt.
 Da 12 v  = ca8-10 km/t
24 v = ca 25 km/t
36 v = ca 40-45 km/t

Men umiddelbart  er strømforbruget ret det samme, bare med en højere
spænding. Ikke taget højde for acceleration.

Som skrevet før Sikkerhed skal selvfølgelig være i top, det er jo
derfor jeg spørger med dette indlæg......
Der er også sikringer i, og hovedafbryder er netop sikkerheden at have
den, og den er placeret lige ved gearskifter, så meget nemt at afbryde
hovedstrøm.
Men vil jo gerne have dele som kan holde og er overdementioneret til
motorens behov, så det kan holde. Og det er jo ikke med kørsel på lige
vej og den stil, det er på bakker at styringen  og motor bliver
spidsbelastet. Og jeg bor et sted med mange bakker.

Så nok kan jeg måske lave det mosfet styring, men er bange for de
brænder af i spidsbelastning.

Bliver der afsat så meget varme i MOS FET,  troede da de kunne
regulerer som en pulserende jævnstrøm, så der næsten ikke blev afsat
varme, men bare et samlet set lavere strømforbrug.

Min seriemotor kan ikke lave bremse effekt, det er da kun motorer med
magnetter.
Det er ellers et godt forslag. Jeg har en pulsbreddestyring Curtis dog
kun til 24 v og op til 160 A    og jeg skal op på 48 V
vil man kunne sætte den i serie med 2 andre 12 v akkuer  så den stadig
regulerer over 24 V,  men bare fra 24-48 V?

Torben

Re: Hvad kan thyristor klare?
Hejsa,

Ja, pulsstyring er den eneste rigtige vej.
Du skrev imidlertid om du vha. et potentiometer trinløst kunne regulere
motorstrømmen. Det antog jeg som _lineær_ regulering - og det er ikke en
farbar vej.
OK, et potentiometer + et par håndfulde komponenter, så kan du lave en
pulsbreddereguleret fartregulator.

Kan du bibeholde seriemotoren i en magnetiseret tilstand, kan du også trække
bremseefekten ud. OK, ja, det bliver et lidt større byggeprojekt.
[begin strøtanke]
Magnetisere via rotor, trække bremseefekt ud af stator
[end strøtanke]

Det der med at stable en regulator oven på en fast spænding kan jeg ikke
overskue. Jeg kan dog tænke på hvad der sker når regulatoren påtrykkes
reverseret spænding på udgangen gennem belastningen.

/Claus

Re: Hvad kan thyristor klare?

Den styring skal da bygges specielt til din ellert. Det er ikke så svært
igen. Noget der er vigtigt er at switch tiderne forbliver lave. det opnås
ved at lave en kraftig gate driver.
Skal ellerten kunne bakke ? (skal spændingen kunne reverseres?) så vil jeg
mene at en manuel kontakt er bedst til det. For så skal man ikke have en H
bro. men blot et enkelt sæt mosfetter.

Re: Hvad kan thyristor klare?

Det var bare et ønske med et slags pot.meter til at regulerer med. Nu
på den oprindelige eltruck styring sidder der en proximativ sensor
(metalplade som vipper hen foran en sensor)

Det er muligt man kan omkoble nogle forbindelser i motoren så den kan
bruges til bremse/generatoreffekt, men er nok besværligt i en
seriemotor, nemmere i en magnetmotor. For seriemotoren kan bakke, men
der skal omkobles nogle poler, så hvis motor skal bakke skal der 2 stk
2 polet relæer til.  Og svært at bibeholde magnettilstand, for når
strøm er slukket, er magnettilstand væk med det samme, men hvis der
var en lille strøm så kunne den holde sig igang.
For nu lige meget om der bliver byttet om på plus og minus pol drejer
motor stadig samme vej.

Også til Jacob
Ellert behøver ikke bakke,  så kun fremad.  Så må jeg bruge flintstone
metoden hvis jeg skal bakke et par meter ;-)
Har selv søgt efter nogle diagrammer på en vejs fartregulator, men de
var kun >10A
Eller vil det mon lade sig gøre med en regulator oven på en fast
spænding, når motor kun skal én vej?

MVH

Torben

Re: Hvad kan thyristor klare?

Kender du denne her:

http://ellert.info /

Hvis du ikke har spurgt der, så kan du jo prøve.

--
mvh Uffe

Site Timeline