Hvad kan lade sig gøre..? - Page 2

Re: Hvad kan lade sig gøre..?

http://kerychip.dk/oscommerce_st/catalog/product_info.php?cPath18%4&products_id15%42

Denner

Hej Klaus og Uffe

Jeg kender godt de to termoelektriske generatorer som I henviser til,
men de er ikke så funktionelle, folk glemmer, at de kræver meget
brændsel, som både fylder og vejer, og selv om sidstnævnte kan fyres
med småpinde, så skal man altså bruge en masse tid på at holde ild i
den.

Og så passer de ikke ind min idé om, at få en naturlig, vedvarende og
CO2 neutral energiforsyning.
Niels Riis Ebbesen
Re: Hvad kan lade sig gøre..?
Hej Niels

Der findes vel ikke noget der er mere CO2 neutral end at brænde de
pinde man finder omkring sig når man færdes i naturen.

Max

Re: Hvad kan lade sig gøre..?
Niels Riis Ebbesen:
http://kerychip.dk/oscommerce_st/catalog/product_info.php?cPath18%4&products_id15%42

En vindmølle på anhængeren?
Findes til Både.

Birger

Utils http://sdccms.dk/ordbog/ http://sdccms.dk/mailfriend/
Re: Hvad kan lade sig gøre..?

Så er der sikkert mindre fremdriftstab i en navdynamo.

Mvh Hauge

Re: Hvad kan lade sig gøre..?

Det kommer vel an på, hvor meget det blæser, og om det er mod- eller
medvind.
En vindmølle vil kunne lade om natten (hvis det ellers blæser), og som
solenergi, ikke nødvendigvis koste campisten pedalarbejde.
I modsætning til solenergien, kan manglende vind dog erstattes af
pedalarbejde, uden de store modifikationer.

Birger

Utils http://sdccms.dk/ordbog/ http://sdccms.dk/mailfriend/
Re: Hvad kan lade sig gøre..?

Jeg er også kommet frem til, at en navdynamo muligvis er en løsning som
vil virke, men det skal undersøges meget grundigt, for den gir' sikkert
også nogle ulemper.
Niels Riis Ebbesen
Re: Hvad kan lade sig gøre..?
Niels Riis Ebbesen:

Hvis dine batterier skal lades med 50W, skal du levere 50W gennem
pedalerne, ud over det der skal til, at du faktisk kommer nogen steder.

Birger

Utils http://sdccms.dk/ordbog/ http://sdccms.dk/mailfriend/
Re: Hvad kan lade sig gøre..?

6 volt 3 Watt, er hvad min Aldi cykel giver
http://bike.shimano.com.sg/publish/content/global_cycle/en/sg/index/products/city___comfort_bike/inter-l__hub_dynamo/product.-code-DH-3N30.-type-..html

Det er muligt der er andre der giver mere.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Re: Hvad kan lade sig gøre..?
On Sun, 12 May 2013 00:05:51 +0200, Jørgen Nielsen

Kombineret med
http://www.bike2power.com/lightcharge-bicycle-hub-usb-charger.html
eller:
http://www.pedalpower.com.au/
eller:
http://www.tout-terrain.de/zubehoer/153/the-plug-ii/

Er den så ikke hjemme ?

/Hans

Re: Hvad kan lade sig gøre..?

Ikke hvis det er fra Shimano. Standard er 3,0 eller 2,4 watt,
mindre findes, men ikke større.

--
Har vi mere smør?
www.harvimeresmør.dk

Re: Hvad kan lade sig gøre..?
Der er ganske mange at vælge imellem.
Jeg har været overordentlig tilfreds med denne udgave
https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H10639

Re: Hvad kan lade sig gøre..?

Jeg er sikker på at Niels ikke vil have 4.4kg ekstra gods med, hvis det
kan løses på anden vis,

Bo //

Re: Hvad kan lade sig gøre..?

Dette anlæg vejer 4,4 kilo, og det er noget mere end jeg synes er sjovt.
Niels Riis Ebbesen
Re: Hvad kan lade sig gøre..?
http://solkongen.dk/solenergi-foldbare-anlaeg-og-tilbehoer-59/18-watts-foldbart-solcelleanlaeg-navy-blue-p361

Med hensyn til kamerabatterier, så er vejer/fylder det meget mindre,
hvis du anskaffer to ekstra batterier. Jeg skyder mellem 800 og 1.000
billeder på en opladning på mit D800

Hvis din telefon kan lades fra USB, findes der batteripakker, der kan
lade din telefon op mange gange. De kan så genoplades fra en almindelig
USB lader. f.x.
http://www.avxperten.dk/iphone-tilbehoer/oplader-til-iphone/genopladeligt-usb-batteri-%282xusb%29-5000mah.asp

Søg evt på "usb batteri/battery"

Så slipper du for at ombygge noget, at bære solceller og løse ledninger :-)

[...]

Hvis cyklen har en pålidelig dynamo, mon man så kunne sætte en bro og en lyt
på, og bruge 12V ladere? Man skal i så fald nok lige passe på med
overspænding, mange dynamoer giver ret stor spænding uden load. Man kunne
evt. sætte en 15 eller 18V zener over lytten.

Det burde i hvert fald kunne virke med 3.7V batteriet, kan godt være 7.2V
batteriet trækker for meget strøm via en færdig 12V lader. Kommer nok an på
hvordan dens undervoltage lockout er lavet, hvis der er en.

Optimalt skulle laderen være en strøm og spændingsbegrænset switchmode
buck/boost regulator uden lockout, så den bare smider al energien over i
batteriet, op til 8.4V. Evt med max power point tracker som til solceller.
Ku' være et sjovt lille projekt. :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus

Re: Hvad kan lade sig gøre..?

Dit forslag lyder meget spændende, men jeg har desværre ikke de
fornødne kompetencer til, at jeg kan kaste mig ud i det.
Niels Riis Ebbesen
Re: Hvad kan lade sig gøre..?
Hejsa,

Indtil videre er jeg stødt på følgende:

* Laderen må intet koste
* Laderen må intet fylde
* Laderen må intet veje
* Laderen (funktionen) må ikke være teknisk kompliceret
* Laderen må ikke indeholde et energilager (batteri)

Noget glemt? noget udeladt?

/C

Re: Hvad kan lade sig gøre..?

Den perfekte løsning må da godt koste nogle tusser.

Småt er godt

Lav vægt er vigtig

Der er vel ikke nogen grund til, at gøre tingene mere indviklede end
højst nødvendigt.

Da vi har flere ekstra batterier til vores kameraer, så kan de jo fint
være energilager.

Anlægget skal være funktionelt, og det skal kunne tåle fugt og regn.
Niels Riis Ebbesen
Re: Hvad kan lade sig gøre..?

http://www.avxperten.dk/iphone-tilbehoer/oplader-til-iphone/genopladeligt-usb-batteri-%282xusb%29-5000mah.asp

Jeg kan også ta' mellem 800 og 1000 billeder på fuldt opladet batteri,
så min hidtidige løsning har været en håndfuld ekstra batterier, og det
har sådan set også fungeret ret godt, det er kun min kone, som råbruger
batterierne til hendes X10'er, mest fordi hun foretrækker at bruge
skærmen frem for søgeren. Og så bruger hun alt for meget tid på, at se
på de billeder som hun har lavet.

Jeg havde også to ekstra batterier til min gamle Sony Ericsson
mobiltelefon, og tre batterier gav mig rigelig strøm til en hel måneds
stand by, men man kan jo ikke bare skifte batterier på de nye
smartphones, og de kan jo kun køre et til to døgn på en opladning.
Niels Riis Ebbesen
Re: Hvad kan lade sig gøre..?

http://www.avxperten.dk/iphone-tilbehoer/oplader-til-iphone/genopladeligt-usb-batteri-%282xusb%29-5000mah.asp

Den
løsning ser meget interessant ud, er der nogen som har et bud på, hvor
mange gange den kan oplade en Samsung eller en Sony Ericsson
smartphone, og kan man få den med en 220 volt lader, så man hurtigt kan
fylde den op, når man kommer i nærheden af et alm 220 volt stik.

Niels Riis Ebbesen