Hvad kan lade sig gøre..?

Jeg har planer om en længere cykeltur, på en rute,hvor der bliver meget
langt imellem, at jeg kan komme i nærheden af 220 volt stikkontakt, og
derfor har jeg et ønske om, at kunne lade batterierne til mine kameraer
på en alternativ måde. Og som en sideordnet ting, så vil jeg også gerne
kunne oplade min mobiltelefon.

Jeg har spekuleret i, om jeg vil kunne oplade med en dynamo eller med
solceller, men da jeg ikke har voldsomt meget forstand på elektronik,
så vil jeg høre om der er nogen i denne gruppe, som har viden om emnet,
og som kan gi' mig et bud på, hvad der kan lade sig gøre

Jeg har også nogle strenge krav til udstyrets vægt, det er nemlig ikke
ligegyldigt, hvad det kommer til at veje.
Niels Riis Ebbesen
Re: Hvad kan lade sig gøre..?

Noget ala dette?
http://www.harald-nyborg.dk/p8494/solcelleoplader-xx0313

/Hauge

Re: Hvad kan lade sig gøre..?

Den enhed virker vist på den måde, at solcellerne først oplader et
batteri, som så kan bruges til at oplade andre enheder, og det er nok
ikke en optimal løsning.

Det smarteste vil jo være, hvis jeg kunne lade direkte på mine
kamerabatterier, via en normal ladeenhed, hvor jeg bare går udenom den
transformator, der omdanner 220 volt til den spænding, som
ladeelektronikken bruger, men jeg ved ikke om det kan lade sig gøre.

Problemet er også, at de to batterityper, som jeg skal ha' opladet, de
skal ha' forskellig ladespænding.
Niels Riis Ebbesen
Re: Hvad kan lade sig gøre..?
Niels Riis Ebbesen skriver:

Tæt på, for så kan du spænde den på rygsækken og lade den lade det
interne batteri op i løbet af dagen og lade kamerabatteriet op i løbet
af natten.

Hvis du vil omkring 220 volt, så taler vi om noget fysisk stort du skal
slæbe rundt med.

Re: Hvad kan lade sig gøre..?

Han skriver jo netop ret tydeligt, at han vil undgå at gå omkring de 220
volt.

/Hauge

Re: Hvad kan lade sig gøre..?

Ja, min idé er netop, at hoppe uden om trafoen i den batterilader, der
hører til den type Lithium Ion batterier som kameraet bruger, og så
bygge en omskifter ind i den, så den valgfrit kan anvendes til 220
volt, og lavvolt fra et solcellepanel.
Niels Riis Ebbesen
Re: Hvad kan lade sig gøre..?
Hej Niels

Jeg tror at en solcellelader og et batteri er en god løsning, man kan så
lade batteriet op i alle dagtimerne og så bruge batteriet til opladning
at diverse applikationer om natten. Hvis solcelle og batteri er 12 V
modeller, ja så kan man jo bruge standard billadere til sine applikationer.

Max

Re: Hvad kan lade sig gøre..?
On 2013-05-08 18:01:46 +0000, "Klaus D. Mikkelsen"

Nej det skal netop være en simpel løsning, der vejer så lidt som
overhovedet muligt.

Det mest enkle vil jo være et set-up, hvor jeg går fra solcelle ->
ladeelektronik -> Lithium-Ion batteri.

Jeg har en Burley Normad cykelanhænger, hvor solcellerne kan placeres
oven på - http://www.burley.com/home/bur/page_454/nomad.html

Jeg har også kigget på disse solceller -
http://solkongen.dk/solenergi-foldbare-anlaeg-og-tilbehoer-59/18-watts-foldbart-solcelleanlaeg-navy-blue-p361

- men jeg vil godt være 100% sikker på, at det vil kunne fungere i
praksis, inden jeg kaster 1.500 kroner efter nogle solceller.
Niels Riis Ebbesen
Re: Hvad kan lade sig gøre..?
Niels Riis Ebbesen skriver:

Er du tosset mand de er noget karrige med informationerne på den side.
For eksempel, har den kun 5 volt ud?
Er der batteri med i den osv osv

Hvilke batterier er det du skal have ladet op?
Findes der 12 volts ladere til dine batterier?
Hvor stort et solcellpanel kan du slæbe rundt på?

Er det ikke sådan noget her du skal have?
http://kerychip.dk/oscommerce_st/catalog/product_info.php?products_id15%38

Re: Hvad kan lade sig gøre..?
On 2013-05-08 20:37:45 +0000, "Klaus D. Mikkelsen"

Jeg er helt blank på hvad jeg egenlig har brug for, og det er netop
derfor jeg har postet mit problem i denne gruppe, mit håb er jo, at der
er nogen med forstand på elektronik, som kan pege på en god løsning.

Jeg vil gerne kunne lade to forskellige typer Lithium Ion batterier, på
en lang cykeltur, hvor der kan gå flere dage mellem, at jeg kommer i
nærheden af en 220 volt stikkontakt.

De ladere som jeg normalt anvender, de bruger 220 volt, men jeg
forestiller mig, at de måske kan ombygges, så solcellerne kan kobles
ind efter trafoen.

Den ene batteri-type hedder NP140, og det rummer 1.150 mAh og holder en
spænding på 7.2 volt.

På den tilhørende batteriladeren står der:
Input: 100 - 240V AC   50/60Hz   0,14 - 0.083A
Output: 8,4V DC   0,72A

Den anden batteritype hedder NP50,  og det rummer 1.000 mAh og holder
en spænding på 3,7 volt.

På den tilhørende batteriladeren står der:
Input:  100 - 240V AC   50/60Hz   8-12 VA 5W MAX:0,2A
Output: 4,2 V DC  55mA

Jeg vil også gerne kunne lade en mobiltelefon med et USB-ladestik, men
det kan de fleste solcelleladere jo nok klare.
Niels Riis Ebbesen
Re: Hvad kan lade sig gøre..?
Niels Riis Ebbesen skriver:

Det er ikke så simpelt....

(Amazon.com product link shortened)

http://www.nikon-olympus-battery.co.uk/fujifilm-np-50-charger.htm

Re: Hvad kan lade sig gøre..?
On 2013-05-08 21:30:54 +0000, "Klaus D. Mikkelsen"

Jeg går ud fra, at disse to ladere skal ha' 12 volt, da de er udstyret
med et stik til bilernes cigartænder stik.

Vil det komme til at virke, hvis jeg køber disse ladere, og et solpanel
som giver 12 volt. Og hvor mange watt skal solpanelet gi'.
Niels Riis Ebbesen
Re: Hvad kan lade sig gøre..?
Niels Riis Ebbesen skriver:

Jeps

SPT vurdering vil være omkring 50W.

Re: Hvad kan lade sig gøre..?
On 2013-05-09 15:16:58 +0000, "Klaus D. Mikkelsen"

50 watt, det lyder som et meget stort solpanelÉ;-)
Niels Riis Ebbesen
Re: Hvad kan lade sig gøre..?
Niels Riis Ebbesen skriver:

Ja, solenergi er ret ineffektivt og din lader kræver en vis minimumstrøm
for at fungere.

Hvis du er villig til at lade solpanelet lade et 12 volts batteri op og
så lade dine batterier derfra, kan du nøjes med et mindre panel.

Re: Hvad kan lade sig gøre..?

Men hele 50 Watt?

/Hauge

Re: Hvad kan lade sig gøre..?
Hauge skriver:

Arrrh, 25W så, de to ladere kræver hhv 0,8 og 0,2 A, det er 1A. Skal de
så fungere ved andet en høj solskin, så naper er der kun halvdelen til
rådighed. Det er 25W. Men så er der heller ikek til mobilen samtidig
med.

Re: Hvad kan lade sig gøre..?
On 2013-05-10 05:18:29 +0000, "Klaus D. Mikkelsen"

Jeg synes det er meget fint, at du kommer med nogle realistiske bud,
som kan pulverisere mine dr¿mmerier, og sende mig tilbage til
virkeligheden, for jeg mŒ nok erkende, at teknologien endnu ikke er
helt der fremme, hvor den kan bruges til mit formŒl.

Det ville jo ellers v¾re lidt af en dr¿m, at smide nogle letv¾gts
solceller oven pŒ vores Buley Normad cykelanh¾nger -
http://www.burley.com/home/bur/page_454/nomad.html - og sŒ kunne vi
klare en hel ferietur med egenproduceret solenergiÉ;-)

Men det er jo sŒdan, at hele outdoor folket tripper for at fŒ nogle
smarte l¿sninger, sŒ de kan fŒ opladet alle deres elektronik gadgets,
og jeg kan da hŒbe pŒ, at udviklingen gŒr sŒ st¾rkt, at jeg om nogle fŒ
Œr kan realisere min dr¿m.
Niels Riis Ebbesen
Re: Hvad kan lade sig gøre..?
Niels Riis Ebbesen skriver: