Hvad har en sådan transformator været brugt til?

Hej gruppe, jeg har fået fingrene i en nettransformator, EI-kerne, 380V/480V
3000VA

Er der nogen der har en ide om hvad en sådan svend kan have været brugt til?

Jeg spørger af ren nysgerrighed, for jeg ved godt hvad den skal bruges til
når jeg har viklet den om.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Hvad har en sådan transformator været brugt til?
Hej Uffe

til?

Jeg tror nok der findes en del 3 faset net på 480 VAC i USA.

Mvh Max

Re: Hvad har en sådan transformator været brugt til?

Ok, i USA har de altså højspænding ind til masten, hvor en enkelt
transformator så leverer 110V videre ind i huset.

Og hvis de skal bruge meget, har de også fået en 180graders forskudt 110V
ind også, så de har 220V på den måde.

Hvor stor er spændingen på højspændingen ude i vejen for øvrigt?

Er de 3 fasende net du omtaler også med lokal transformator på martikelen?

Og jeg formoder at det er 480V imellem faserne, eksistere der i øvrigt nogen
nul i det system?

Mvh. Uffe Ravn

Re: Hvad har en sådan transformator været brugt til?
Hej Uffe

nogen

Jeg må blive dig svar skyldig på dine spørgsmål, det eneste jeg kender
til det er at jeg for mange år siden lavede noget 480VAC - 3 faset udstyr
til USA, og forøvrigt også noget 380VAC enkeltfaset udstyr da de ikke
havde 3 faset AC på en fabrik hvor de lavede flyvemaskiner.

Trafoen kan jo have været anvendt til noget US udstyr her i landet, eller
til eksport til US sammen med 380 V udstyr.

Mvh Max

Re: Hvad har en sådan transformator været brugt til?

Efter danske forhold må man jo undres.

Mvh. Uffe Ravn.

Re: Hvad har en sådan transformator været brugt til?
Hej Uffe

Ja, jeg lavede i mange år noget røngten udstyr til materialekontrol
i industrien, typisk materiel til fly, atomkraftværker, krigsindustri,
pipelines og så vidre, alle typiske såkaldte high tech teknologier
og leveret over hele verdenen, og man må undres over den standard
man møder rundt omkring og man undres over at f.eks. at fly som
airbussen ikke falder ned oftere.

Mvh Max

Re: Hvad har en sådan transformator været brugt til?

Det må være en 3-faset sag på primæren og 2 x 240 V. på sekundæren. Med
midtpunkt/0 eller jord på de 240 bliver det 2 x 120 V lig amerikanske
forhold. Hvis du fra amerikanske flim har lagt mærke til det, så sidder der
som regel transformatorer på de enkelte lysmaster, hvorfra der leveres el
til de enkelte husstande. Med de 2 x 120 V. har amerikanerne så mulighed for
tilslutning af grej beregnet for 240 V.

Jeg spurgte en gang et amerikansk firma om en forstærker (HF af en hvis
størrelse kan jeg ikke sige - vil jeg ikke) kunne leveres til 3 x 400 V~ i
stedet for 1 x 230 V (>25 A .) Det kunne de ikke - en fabrik af en ikke
ubetydelig størrelse - da de ikke havde 3 faser indlagt.:-) Hm
Karsten H. Jensen

Re: Hvad har en sådan transformator været brugt til?
Har du været i søværnet ?

ChipMIK.....huserende på FRK

Re: Hvad har en sådan transformator været brugt til?

Næh, jeg var i blå uniform - indtil maj 1961.
Karsten H. Jensen

Re: Hvad har en sådan transformator været brugt til?
Ok..har den på nu...du ku nu godt ha vasket den :)

Toede det var fra nogle af SVN gamle HF-sendere :)

ChipMIK

Re: Hvad har en sådan transformator været brugt til?

Næh, den blev afleveret ved hjemsendelse - og sandsynligvis fyldt med
mølkugler. Efterfølgende vask hører således ikke ind under mit domæne.

Næ, nej. Det er bare sådan et mindre PA-trin med rør (1.000 kW +++++) til
alle HF-bånd. Som lisenceret radioamatør må jeg godt.:-)
Karsten H. Jensen

Re: Hvad har en sådan transformator været brugt til?
Den Sun, 2 Oct 2005 23:47:53 +0200, "Karsten H. Jensen"

1 MW ?? ...så pas på ikke at skrue for meget op :-)
--
Jens   OZ2JP   www.oz2jp.dk
Remember that overnight success usually takes about fifteen years.

Re: Hvad har en sådan transformator været brugt til?

Hvor pokker er   a l l e   de 0'er kommet fra? Jeg lider eller ikke af
delerium tremens. Jeg har altså kun lov til 1.000 Watt (skriver: Éttusinde
Watt)

Ellers ville selv omtalte trafo ikke være stor nok - ikke en gang til
glødespændingen.

Håber, at tingene nu er bragt ind i de rigtige proportioner.:-)
Karsten H. Jensen

Re: Hvad har en sådan transformator været brugt til?
OK :)

ChipMIK..skruer indimellem på 10 KW :)

Re: Hvad har en sådan transformator været brugt til?

Med den ene hånd i lommen?.:-)
Karsten H. Jensen

Re: Hvad har en sådan transformator været brugt til?
99% af tiden.........resten er begge i lommen LOL

ChipMIK

Re: Hvad har en sådan transformator været brugt til?

...og nu kunne jeg blive ved med at spørge, men det vil jeg ikke.:-)
Karsten H. Jensen

Re: Hvad har en sådan transformator været brugt til?

der
for

Den køber jeg ikke helt, da der kun er 2 beviklinger en 380V og en 480V,
ingen midtpunktsudtag.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Hvad har en sådan transformator været brugt til?

Midtpunkt er svjv i forhold til jord. Men på den anden side, hvor i alverden
skulle de egentlig have fået 380 V fra? Mit andet gæt villle være en af
trafoerne til en skibsinstallation med særdeles universel powersupply.
F.eks. de større skibssendere (1,6 kW) havde en skuffe med PS, der virkelig
vejede til - op til 300 kg.

Det kan være, der er andre med et mere kvalificeret bud.:-)
Karsten H. Jensen

Re: Hvad har en sådan transformator været brugt til?

380V/480V

Jeg skal lige rette mig selv, for efter at have kigget lidt nøjere på den
igen, ser jeg at det er en 480V/380V trafo.
Hvilket gør min undren endnu større, efter som den befinder sig i DK.

Mvh. Uffe Ravn

Site Timeline