Hvad er partielle udladninger - Page 2

Re: Hvad er partielle udladninger

 > Hvilket man filtrerer ud, inden kablet til generatoren.
 >
 > Gør man ike det godt nok, render man rundt med krybestrømme til både
 > højre og venstre, smadrer (ellers isolerede) lejer i generatoren osv.
 >
 > Klaus

Hej Klaus

Jeg mener, at dit udsagn er en grov simplificering. Hvad med at komme
med en kilde, som siger, at man i alle store nydesignede systemer altid
indsætter sådanne filtre.
Jeg er enig i, at hvis du vil drive en gammel motor med en VLT xxxx
inverter bør overveje at indsætte et filter. Men hvis man designer
motoren specielt til et inverterdrevet system, kan man ligeså godt lave
isolering og lejer således, at de kan klare de udfordringer, de bliver
udsat for.
Jeg var ovre at høre det foredrag med Greg Stone, der blev refereret til
i ingeniøren. Et af problemerne er i følge ham, at motorfabrikanterne
har troet, at deres motorer / generatorer kunne klare spændingerne
direkte fra inverteren, fordi de endnu ikke har nok viden indenfor området.

Efter lidt søgning på nettet, fandt jeg dette link fra ABB, som
beskriver fordele og ulemper ved forfiltre:

<citat http://www.engineeringtalk.com/news/abb/abb256.html
In summary, the du/dt filter: limits rate of change of output voltage;
eliminates voltage reflections; avoids bearing currents; but has
inherent voltage drop.
The sine filter: makes inverter output voltage totally sinusoidal;
suppresses high frequency components; enables use of long cables;
enables use of unscreened cables without EMC radiated emissions; avoids
current spikes; may be used in step up applications; reduces the motor
noise level; is suited to old motor retrofits; and avoids bearing currents.
However, large reactors cause voltage drop which may require compensation.
Sine filters require sophisticated motor control software when used with
step up-transformers to avoid DC saturation.
Common-mode filters: limit common-mode voltages; and attenuate bearing
currents; but do not provide dU/dt filtering.
</citat>

Som det fremgår, koster det helt klart noget performance, at  indsætte
filtre.

Hvis du har noget konkret viden på området, vil jeg gerne høre om det,
da jeg ikke hævder at vide alt indenfor det felt.

Mvh. Torsten Lund

Re: Hvad er partielle udladninger

Min erfaring med NEG-Micon og Vestas møller fortæller mig det.

Det forsøger man også på, men så ryger prisen på eksempelvis generatoren
også i vejret.

Jep, i know

Sidder tæt op ad en flok udviklere der laver den slags til dagligt (hos
Vestas), jo jeg har da lært lidt om det.

Re: Hvad er partielle udladninger

Tja - det er naturligvis altid svært at argumentere imod udokumenterede
erfaringer. Du bad om sammenhængen mellem brugen af effektelektronik og
tilstedeværelsen af partielle udladninger, hvilket jeg har forklaret.
Jeg vil ikke benægte, at man i visse applikationer indsætter forskellige
typer filtre, som til en vis grad kan forhindre partielle udladninger i
generatorer og transformere. Da jeg ikke er ansat hos Vestas, og de ikke
ligefrem skilter med deres komponentvalg og specielt ikke dem, som
berører kontroversielle dele som gearkasser, transformere etc. tager jeg
gerne dine ord for gode varer.

Men hvis du mener, at der i praksis altid bliver indsat store filtre
foran inverterdrevne maskiner (eller dit udsagn har måske kun gyldighed
i forbindelse med rotor-invertere?), og der derfor ikke er noget problem
med partielle udladninger, synes jeg da, at du skulle rette henvendelse
til dem, der har skrevet artiklen i Ingeniøren, så der ikke spildes
flere forskningsmidler på noget, der ikke er noget problem i praksis.

Hvis dit modhold imod artiklen fra starten var tilstedeværelsen af
forfiltre, hvorfor startede du så ikke med at skrive det?

Mvh. Torsten Lund

Re: Hvad er partielle udladninger

Og jeg er glad for at have fået den, nu forstod jeg også, hvad problemet
er :-)

_Kun_ ved rotor invertere. Det er der jeg har kendskab.

Fordi jeg ikke forstod det, inden du forklarede det :-)

Re: Hvad er partielle udladninger

Filtre virker ikke nødvendigvis mod lejestrømme.  (Common mode)

Du kan godt tro på Torsten Lund's indlæg. De ser udmærkede ud.

Mvh. Jørgen

Re: Hvad er partielle udladninger

Designet rigtigt gør de :-)

Det gør jeg også !