Hvad er partielle udladninger

Hej,

jeg læste i Ingeniøren om problemer med partielle udladninger, der skulle
kunne ødelægge motorer og transformere.

Hvad er det, hvordan opstår det ?
-det er et helt nyt ord for mig.

http://www.ing.dk/article/20050318/MASKIN/103180150

Bo //

Re: Hvad er partielle udladninger

Samme her

Som jeg læser det (og har kendskab til) er der tale om højfrekvente
strømme der dannes ud fra PWM delen i frekvensomformeren.

Så vil jeg da også nævne at der er voldsom forskel på
effektelektronikken i en Vestas+Micon og en Enercon. "Teletubbiesmøller"
kører med fullscale convertere. På praktisk talt alle andre typer,
bruger man kun frekvensomformer på rotordelen af generatoren, for at få
variabel hastighed på generatoren.

Re: Hvad er partielle udladninger

Klaus D. Mikkelsen skrev i meddelelsen

<snip>

Ahva ?  ;-)  Jeg kom for skade at foreslå det princip engang sidst i
halvfjerdserne. Hovedrysten var reaktionen dengang.....

Som tiden dog går  :-)

mvh
Orla

Re: Hvad er partielle udladninger

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:423af1c3$0$23064

-sådan noget skal man ikke foreslå. Man skal patentere det. Ved samme
lejlighed skal man finde en god advokat.

Bo //

Re: Hvad er partielle udladninger

Jaee,..... eller nej !  Måske skal man bare glæde sig over, at mange nu har
glæde af ideen. Der er trodsalt også langt fra at stå ved siden af
savværkets store slæberingsmotor, og se dens anvendelse i anden sammenhæng,
og så til et færdigudviklet system til en mølle. :-| Hvis jeg trodsalt
"plantede" kimen til en idé i hovedet af den arrogante idiot af en sælger
Micon havde den gang, så er det slet ikke så tosset endda. :-)

Nu mangler vi bare de helt store møller uden gear. De Smithske var
indblandet i et generator project af den slags, men det kom der vist ikke
andet end en prototype ud af. De to ideer burde kobles sammen.

mvh
Orla

Re: Hvad er partielle udladninger

Det tror jeg ikke. Micon fik først variabel generatorhastighed for ca. 3
år siden, med en færdig frekvensomformer bygget af SEG og i 4,2MW af
ABB.

Kan du sige Enercon (teletubbies møller) ?
Deres ringgenerator til deres E112 (4,5MW mølle) er kæmpestor, den er
umulig at transportere og nacellen vejer som et ondt ord. Mit gæt: Den
bliver aldrig rentabel....

Ellers skal vi til at snkke multipolgeneratorer. Patentet derpå ligger i
dag hos Vestas, men spørgsmålet er om der er "nosser" nok i den tekniske
ledelse til at videreudvilke på det. I NEG-Micon regi var der vellykkede
eksperimenter på en 200kW generator.

Re: Hvad er partielle udladninger

Hold da k..., skulle der virkelig gå så længe  :-o   Nogen gange udvikler
ting og ideer sig parallelt, og sikkert også i dette tilfælde.

Netop fordi de ikke har set lyset, og "gearer" feltet op med en
frekvensomformer  :-| Gad i grunden vide hvor højt man i praksis kunne gå op
?! De der Enercon, er det permanentmagnet generatorer ligesom i det danske
eksperiment ?

Hvis man nu lige tænkte lidt i Pabst-motor baner, så var der jo også noget
at skrue vingerne fast på......  Man er sgu' så forbandet bange for
udvikling i det her land. :-(

mvh
Orla

Re: Hvad er partielle udladninger

Tjah, den game stallvinge fungere fint, så derfor har man holdt fat i
den. Det bliver for øvrigt også en teknisk langt simplere mølle.

Det koster...... og fylder og og og......

Uha, kan ikke huske det på stående fod, prøv at søg lidt på
ringgenerator og multipolgenerator.

Re: Hvad er partielle udladninger

Nu fik jeg kigget lidt, og de fortæller ikke så meget om generatoren, men
princippet er rigtigt, og mit gæt er at i pludselig får meget travlt i
udviklingsafdelingen...   ;-)  Der skal variabel felt i den type generator,
og det kan i grunden kun gå for langsomt.

mvh
Orla

Re: Hvad er partielle udladninger

Måske

Teletubbies kører svjv ikke med feltviklinger.....
Multipolgeneratoren gør.

Re: Hvad er partielle udladninger

Og tegne en patentforsikring så der er kapital til at forsvare det for...
Uanset hvordan det går for møllefabrikanterne har en evt. svinagtig i reglen
rigeligt med penge til at jorde en lille lønmodtager med en fastlønnet
advokat :-(

Mvh.
 Anders

Re: Hvad er partielle udladninger
Hejsa,

Høvsøre, Bonus 2.3MW og 3.6MW??

Du kan fint opnå variabel speed med f.s. (sammen med alle de andre
fordele...)

/Claus

Re: Hvad er partielle udladninger

Kører 3,6MW med fullscale convertere, eller blot med converter på
rotoren som NEG-Micon's 4,2MW ?

2,3'eren kører svjv med fast omdrejningstal på generatoren (1000 eller
1500 rpm), det er måske en prøve tingest ?

hmmmm.

Re: Hvad er partielle udladninger

For øvrigt har det intet at gøre med udskiftning af transformere på
"Horns Røv".....

Re: Hvad er partielle udladninger

Det er beskrevet her:
http://www.defu.dk/produkter/kabeldiagnose/partielle.asp

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Så er det lige at jeg mangler sammenhængen med effektelektronikken....

Re: Hvad er partielle udladninger

Nu har jeg ikke andet end lige skimmet overskrifter i Ingeniøren endnu.
Men det jeg umiddelbart læste var at det var et problem i generator og
transformer. Sammenkædet med det der står på ovenstående link, er det
vel et problem med isoleringen på viklingerne på trafoerne og generatorne.

- Lars

Re: Hvad er partielle udladninger

"De partielle udladninger stammer især fra effektelektronik, som sikrer,
at strømmen sendes ud på elnettet med den rette frekvens. Jo større
vindmøller, jo mere effekt skal elektronikken håndtere, og det øger
risikoen for paritielle udladninger".

Ja, det kunne jeg bedre forstå, men læs lige ovenstående igen....

Jeg tror at der er en håndfuld ingenører der er "hæmmet af deres
viden".....

Re: Hvad er partielle udladninger
Hej Klaus

Sammanhængen mellem brugen saf effektelektronik og partielle udladninger
består i, at de hurtigt skiftende IGBT'er genererer nogle meget
højfrekvente spændinger over motorviklingerne. Ved 50 Hz spændinger,
fordeler spændingsfaldet over statorviklingen jævnt over alle
vindingerne, og strømmen løber kun, hvor den skal. Kommer man op i
Megahertzområdet, begynder impulserne at opføre sig som vandrebølger.
Pga. en forskellig bølgeimpedans  i tilledningskablet og motorens
viklinger, kan bølgen reflekteres og dermed forstærkes. Man kender
fænomenet fra de gamle koaxialnetværk, hvor man skal huske at sætte en
termineringsmodstand på enden af kablet.
Trådens isolering kan i reglen godt modstå den høje spænding, men i de
små luftlommer, der er svære at undgå, er holdestyrken lavere. Da
isoleringen på begge nabotråde jo er i orden, kan der ikke umiddelbart
løbe nogen strøm. Men pga baggrundsstråling, bliver der af og til
frigjort elektroner, som bliver accelereret op og bombarderer trådens
lak. Til sidst kommer der så et hul, og et rigtigt gennemslag kan finde
sted.
Det skulle efter sigende lugte af ozon i nærheden af maskiner, som
udsættes for denne bahandling.

Fænomenet er bla. beskrevet her.
http://www.reliance.com/pdf_elements/d7722/d7722p2.pdf

Torsten

Re: Hvad er partielle udladninger

Hvilket man filtrerer ud, inden kablet til generatoren.

Gør man ike det godt nok, render man rundt med krybestrømme til både
højre og venstre, smadrer (ellers isolerede) lejer i generatoren osv.