HVad er op og ned på det her stik?

Hej.

Vil til at hænge en loftslampe op, og stikke ser således ud:

http://www.kikobu.com/stik.jpg

Hvad hører sammen, de 2 øverste eller de 2 længst til venstre?

Mvh.

Morten

Re: HVad er op og ned på det her stik?
Hej Morten

Hvis du skal spørge, så ring efter elektrikeren.

Mvh Max

Re: HVad er op og ned på det her stik?

At jeg ikke har set et loftsstik før betyder ikke jeg ikke kan finde ud
af at sætte en ledning i.

Morten

Re: HVad er op og ned på det her stik?

Sluk for strømmen, fjern malingen, og se hvad der står under malingen.
Eller mål dig frem.

Men er du stadig i tvivl, så få en anden til at gøre det for dig.
Ikke nødvendigvis en ellektriker, men i det mindste en der ved hvad han har
med at gøre.

Mvh. Uffe Ravn

Re: HVad er op og ned på det her stik?

Alrighty, der er ikke noget at se under malingen. Men jeg slukker for
strømmen og skruer den ud så jeg kan se det. Jeg antog der var en fast
konvention for den slags.

Mvh.

Morten

Re: HVad er op og ned på det her stik?
M1 betyder mellemledning 1. med andre ord er det ledningen fra
afbryderen, der leder 230V, når der er tændt. Altså bundskruen i
fatningen. Der skulle også gerne være en der hedder N - tror jeg. Det er
jo så nullen.
En af de anre skruer kan hedde M2 fordi det er mellemledning til lampe
nr 2. Den sidste hedder typisk ? det kan jeg ikke huske, men har ofte
konstant fase på altså altid 230V.
Men husk: Altid måle med en polsøger som minimum, og at du er den
eneste, der har et ansvar for at det er skruet rigtigt sammen.
Håber det kan bruges.
VH

Re: HVad er op og ned på det her stik?

Nej, den sidste klemme er jordklemmen(den øverste tilvenstre i
billedet). Den du kalder M2 hedder normalt M2/L. Dvs. enten kan den være
enten mellemleder 2, konstant fase eller den er ikke forbundet.

På din ledning til lampen skal du tilslutte blå til nullen (N), brun til
  M1 og den gul-grønne til jordklemmen.

- Lars

Re: HVad er op og ned på det her stik?

Således mere belyst takker jeg oraklerne fra dk.teknik.elektronik :-)

Re: HVad er op og ned på det her stik?

Hvis den faste installation vel og mærke er lavet rigtigt på den anden
side. Det er ikke altid tilfældet :-/.

Så mål efter, som en anden foreslog.

--
Med venlig hilsen / Kind regards
Jesper Larsen

Ja netop, har været ude for en epileptriker der brugte jord som
mellemledning, det gav problemer da der blev tilsluttet et køleskab med
jord, AVSSSSS.
mvh Erik

Re: HVad er op og ned på det her stik?
Hejsa,

Er du nu 113% sikker på det??

- Der findes nemlig to typer af det lampeudtag.

1* Mærkning N/P/M1/<Jordtegn>
2* Mærkning N/M1/M2/P

- altså ingen jordklemme på 2*.....

/C