Hvad er normalt tykkelsen på kobberet på print??

Jeg skal slæbe mindst 2 A gennem en bane ikke bredere end højst
nødvendigt(grundet pladsmangel), og bruger HKJ´s aldeles viduynerlige
program.

Men, jeg har jo købt et mindre bjerg af printrester, som jeg naturligvist
vil bruge. Printet er ganske alm. glasfiberprint, faktiskt købt hos Vejle
RC, og nu er jeg så blevet i tvivl om hvor tykt printets kobberlag er.

Ja, jeg ved godt at der sikkert findes en million forskellige slags, men
dette er en ganske alm. glasfiberprint. Jeg vil gætte på den mest alm.
tykkelse er 35um, men kan nogen bekræfte dette?

Jeg kan måske "forstærke" banen på det smalle sted med lidt loddetin, men
det var nu rart om dette ikke var nødvendigt.

Mvh
Henrik

Re: Hvad er normalt tykkelsen på kobberet på print??

Jeg elsker ros.

Kig ved f.eks. Elfa, de fleste af deres løse print er 35u, kun nogle meget
tynde print har tyndere kobberlag.

Det hjælper heller ikke ret meget.

Re: Hvad er normalt tykkelsen på kobberet på print??
Hvad er det for et program, er det et vi andre også kan have glæde af?
--
Calle

Re: Hvad er normalt tykkelsen på kobberet på print??

Jeg poster link til det med jævne mellemrum, men her er linken igen:

http://hjem.get2net.dk/hkj/miscel.html

Re: Hvad er normalt tykkelsen på kobberet på print??

Ja Bestemt !!

Re: Hvad er normalt tykkelsen på kobberet på print??

det svar kommer man jo ikke meget nærmere af

--
Calle

Re: Hvad er normalt tykkelsen på kobberet på print??

Det koster ikke noget, hent det dog ((:

Det kan alt det man ikke lige kan huske i hovedet (:

Kasper

Re: Hvad er normalt tykkelsen på kobberet på print??

Hmmm.... Det var lidt af en påstand. For nogle af os er det jo en del
:-)

Torben

Re: Hvad er normalt tykkelsen på kobberet på print??

Programmet kan en del, men jeg er da altid åben for forslag til
forbedringer.
Bare vær opmærksom på at den email adresse, jeg bruger her, indeholder for
mange x

Re: Hvad er normalt tykkelsen på kobberet på print??
Hej Henrik

På printfabrikkerne bruges til næsten al produktion 35um kobber på
1.6 mm. glasfiber, hvis man har brug for det er den næste normale
tykkelse 70 um kobber.

Mvh Max

Re: Hvad er normalt tykkelsen på kobberet p å print??

Klip

Der kan løbe en masse strøm gennem en tynd printbane. Man bliver
overrasket når man ser data for temperatur stigning.!

Printbanebredder vælges normalt udfra tilladt temperaturstigning.
F. eks. 10 eller 20  grd. C.
Der findes en graf der viser temp. stigning med forskellige banebredder,
og med forskellig lagtykkelser.  Kan vistnok ses i elektronikståbi.
Eller søg på Internettet. (Jeg har den ikke her og nu.)

Det "normale" er vist 35um. Men findes ihvertfald også som 70, 105, 140
og 175um.

Højere: Det er vist primært indenfor bilindustrien.

Mvh.  Jørgen

Re: Hvad er normalt tykkelsen på kobberet på print??

Du kan da altid lodde/lime en kobberleder på feks. 2,5 kvadrat på
printbanen.
Eller blot lave 2 loddeøer og så lægge en ledning melem disse 2.
Husk på at det er dig der bestemmer designet.
Når kassen først er lukket, så er det kun ved reparation den skal åbnes igen
;-)
Kort sagt, lav det så det holder.

mvh Uffe

Site Timeline