Hvad er forskellen på en zenerdiode og en alm. diode

Og kan man erstatte en zenerdiode (5 V) med f.eks 1N4004

Re: Hvad er forskellen på en zenerdiode og en alm. diode

Nej det kan man ikke.

En zenerdiode begynder at lede i spærreretningen, når spændingen
overstiger zenerdiodens værdi. En 1N400x bliver ved med at spærre til
breakdownspændingen nås (og ødelægges).

Re: Hvad er forskellen på en zenerdiode og en alm. diode

Hmmm - det er til INPUT delen af den her
http://www.geocities.com/SunsetStrip/Palms/3364/hobby/uln2803.html

Der lyder det for mig mere rigtigt at den bliver ved at spærre (men nu er
jeg også nybegynder)
Det er vel okay med et 9 volts batteri til denne dims???
//SB

Re: Hvad er forskellen på en zenerdiode o g en alm. diode

Et hurtigt kig på siden du henviser til giver mig flg. konklusion:
Enten bruges zenerdiode som ensretter. (Det kan den, men hvorfor) eller
også er den tegnet i forkert retning.  Katoden er normalt mod den mest
positive spænding.

Hvor meget tab er der i zeneren.?  Er den kølet.?

(Jeg kender ikke kredsen der bruges)

(På tegningen længere nede på siden er den også vendt forkert.)
Jeg formoder at den skal virke som spændingsbegrænsning.

Du skal være opmærksom på at spændingen over en zenerdiode er
specificeret ved en bestemt strøm. Normalt 10mA mener jeg.

Forslag:
Find en anden side på internet at lave dit kredsløb efter.
Der findes formentlig nogle tusinde tilsvarende.

NB.
Hvorfor ikke henvise til siden i dit første indlæg.?

Mvj. Jørgen

Re: Hvad er forskellen på en zenerdiode og en alm. diode

Er det forkert da? Jeg kan ikke lige finde en der er tilnærmelsesvis ligeså
enkel!!!

/SB

Re: Hvad er forskellen på en zenerdiode o g en alm. diode

Jeg mener: Hvis zenerdioden har katode mod ben 10 på IC'en der vel er
+forsyning, er den koblet som en std. diode.

Du opnår på ben 10 den spænding du forsyner med, minus ca. 0,6V. Dvs.
som en normal diode.

MEN: Det er altafgørende at man læser signaturen for zener'en korrekt.

Hvis den der har tegnet det mener at anoden er mod ben 10, ja så vil jeg
tro at der er bedre held for at få noget ud af bruge zenerdioden.

Det samme gælder tegningen længere nede på siden.  Med de 5 10k modstande.

Så du skal nok bare vende den.
Prøv dig frem. (Men på eget ansvar!!)

Du kan ikke ødelægge alverden hvis du har et voltmeter til kontrol og
forsøger at teste det uden at koble andet til.
Specielt det nederste diagram er let at forsøge med.

Mvh. Jørgen

Re: Hvad er forskellen på en zenerdiode og en alm. diode

Jo det man kan da, der skal bare bruges lidt flere, der er jo et
spændingsfald over dem i lederetningen på ca. 0,6V, så en 8-9
stykker i serie kan da gøre det, bare husk de skal sidde
omvendt of zenerdioden.

Mvh Max

Re: Hvad er forskellen på en zenerdiode og en alm. diode

Jo du kan til nød bruge 8 sth1N4004 i serie, du udnytter derved diodernes
spændingsfald 8 x 0,6-0,7 volt. Men det er strom Psk.

Site Timeline